Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilke kamera løsning krever ikke abonnement?


Dr.S

Anbefalte innlegg

Ser det er kommet mange forskjellige kamera løsninger: Arlo, Nest, Ring osv.

 

Ser ut som alle krever abonnement. Noen som kan anbefale noe for hjemmebruk, som kan henge ute og brukes mot feks Hass.io?

 

Det samme gjelder ringeklokke med kamera. Noe anbefalinger der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dr.S skrev:

som kan henge ute og brukes mot feks Hass.io

Jeg har selvlagde. Kjøpte noen ttgo t-camera og har lagt inn esphome på de. Utfordringen blir da å gjøre de tette, men Biltema har noen bokser som kan egne seg. Men dette er ikke en løsning for de med 10 tommeltotter 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Jeg har Doorbird og vi er veldig fornhøyde. Men prisene har økt ganske mye på dem i det siste... :( 

 

Ellers kjører vi alle kameraer lokalt her. Via Blue Iris. Ingen abonnement. :) 

 

Hvilke kamera bruker du?

 

1 time siden, stigvi skrev:

Jeg har selvlagde. Kjøpte noen ttgo t-camera og har lagt inn esphome på de. Utfordringen blir da å gjøre de tette, men Biltema har noen bokser som kan egne seg. Men dette er ikke en løsning for de med 10 tommeltotter 🙂

Ja, er jo mange måter å gjøre det på. Beste er vel å finne et kamera med IP65 og som støtter POE med en åpen protokoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Dr.S skrev:

Hvilke kamera bruker du?

En haug! Jeg har mange forskjellige, men Blue Iris er ganske alt-spiselig, så de går inn der.

For enkelte, som Wyze kamera (billige, men gode), kreves det litt mer fikling, f.eks. å installere en RSTP-firmware eller bruke Dafang-hacks.


Det jeg sjekker når jeg handler kameraer er at de f.eks. støtter RSTP og/eller ONVIF, eller iallfall kan gi en URL med et bilde/video.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Rob sin Guide til Blue iris og bluestack, sklir rett inn i Hassio, bevegelse gjennom MQTT(så mot Hassio/HS4))

Kjørte på en gammel i7 som takket for seg, så venter på en ny refurbished fra ebay. 
Blue Iris har anbefalinger på CPU, bruker ikke noe GPU. 8GB holder ofte. Trenger ikke å være store investeringen på en brukt win10-stasjonær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg ser òg på dette, då spesielt ringjeklokke fordi det er vanskelegast. Det bør ikkje vera særleg vanskeleg å få til vanleg video utan "cloud". (Eg ser altso ikkje berre etter noko utan abonnement, men òg som ikkje må ha internett for å fungera).


Det beste eg ser ut til å vera XTU Doorbell Camera som eg fann på reddit. Den sender klikka over 433Mhz, so eg vil trengja noko som les det sidan eg elles har alt på Zigbee. Videoen kan du kopla til med RTSP over Wifi. Den stør berre 2,4Ghz Wifi, men det bør gå bra.
https://smile.amazon.com/dp/B08D3PPX25/

Av det eg fann i Noreg, skal visstnok Nedis Smart Wi-fi Ringeklokke med kamera stø ONVIF, som iallfall gjer det mogleg å henta kamerastraumen over wifi. Dessutan må jo den "ringe-boksen" deira få eit signal frå knappen på ein måte, so reknar med det er mogleg å få det til å fungera.
https://www.komplett.no/product/1131870/hjem-fritid/smarte-hjem/alarm-sikkerhet/ringeklokker/nedis-smart-wi-fi-ringeklokke-med-kamera

--
Alternativt går det jo an å berre ha ein vanleg Zigbee-knapp ute, og so eit vanleg overvakingskamera, og berre setja opp ein automatisjon på knappen slik sjølv. Det vert jo meir basic, men det går an å bygga noko avansert utav det.

Type ZoneMinder kan truleg halda oversikt over overvakingskamera og senda ein event når det er noko utfor døra. So er den "fiksa". Å få ein høgtalar inne til å spela "ring-ring" når nokon trykker Zigbee-knappen er jo ganske standard bruk. Noko meir avansert vil jo vera at TV-en slår seg på og koplar til overvakings-kamera når knappen er trykt på. Du har ikkje to-vegs tale med eit slikt heimelaga system då, med mindre du vil laga til det òg. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.