Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave dyrt og dårlig?


Session

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg har 14 Qubino DIN dimmere, en haug Heatit vridbare dimmere, 9 stk Heatit versjon 3 termostater + en del brannvarslere. 

 

Hvorfor er det slik at så dyre komponenter sliter med å bli lagt til, faller ut (dør), lagger, ikke responderer osv osv. 

 

Hvorfor er det slik at jalla wifi smarthus opplegg fra Kina virker mye bedre enn z-wave? Jeg fatter det rett å slett ikke.

 

Er det noen som ønsker å kjøpe en haug DIN dimmere for jeg er fed up. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z-wave er stabilt når dingsene er av god kvalitet software og firmware -messig.

De problemene jeg har hatt med z-wave skyldes:

 

1. Dårlig radiodekning, enten pga. dårlig radio i dingsene eller for stor avstand mellom dingsene.

2. Feil i firmware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Session skrev:

Hvorfor er det slik at jalla wifi smarthus opplegg fra Kina virker mye bedre enn z-wave? Jeg fatter det rett å slett ikke.

Det er fordi det ikke er sant. Jalla smarthus wifi fra Kina er fremdeles som oftest dårlig smarthus fra Kina.

Zigbee, Z-wave og andre trådløse mesh-teknologier sliter forsåvidt med det samme. En dårlig enhet kan lage hekkan i et ellers utmerket fungerende nettverk.

 

Det skal jo ikke være slik du opplever det. Og for de fleste av oss så er det ikke slik. Hva slags Z-wave interface har du? Har du døde noder i nettverket ditt? Har du optimalisert/healet nettverket ditt når du har mange noder? Det er fallgruver, og det er måter å unngå dem på. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 22.11.2020 den 21.18, Moskus skrev:

Det er fordi det ikke er sant. Jalla smarthus wifi fra Kina er fremdeles som oftest dårlig smarthus fra Kina.

Zigbee, Z-wave og andre trådløse mesh-teknologier sliter forsåvidt med det samme. En dårlig enhet kan lage hekkan i et ellers utmerket fungerende nettverk.

 

Det skal jo ikke være slik du opplever det. Og for de fleste av oss så er det ikke slik. Hva slags Z-wave interface har du? Har du døde noder i nettverket ditt? Har du optimalisert/healet nettverket ditt når du har mange noder? Det er fallgruver, og det er måter å unngå dem på. :) 

Nettverket er healet og optimalisert ja. 

 

 

 

Bruker zwave2mqtt. 

 

 

 

Har blandt annet funnet ut at dersom jeg dimmer Heatit z-dimmer opp eller ned så eksploderer loggen i z-wave. Det går i loop så kjapt at jeg ikke klarer å lese. Dersom jeg trykker av å på lyset så stopper det. Rører jeg dimmeren igjen så blir det mayham. Jeg vet ikke om det er dette som er hoved problemet men jeg har hatt z-wave i en mindre leilighet før å da gikk ikke loggen på speed. 

 

Edit: Node32 er forresten den jeg rører dimmeren på. 

 

Se se ellers screenshot fra logg. 

 

z-wave error.png

Endret av Session
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2020 den 19.38, Session skrev:

Har blandt annet funnet ut at dersom jeg dimmer Heatit z-dimmer opp eller ned så eksploderer loggen i z-wave.

... men fortsetter det etter at du er "ferdig" med å dimme? 

Står parameter 9 på 60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

... men fortsetter det etter at du er "ferdig" med å dimme? 

Står parameter 9 på 60?

Usikker på hva du mener med parameter 9. Er det target value du mener? 

 

Uavhengig av det så fortsetter det etter jeg har dimmet ja. Må slå av lyset for at det skal stoppe. Kan også slå på igjen lyset uten problem. Men om en rører dimme hjulet starter den opp igjen. 

Endret av Session
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2021 den 20.03, Session skrev:

Usikker på hva du mener med parameter 9. Er det target value du mener? 

 

Z-wave kan sende parametre for å konfigurere noder. Dette kan garantert gjøres i Domoticz (eller Home Assistant?) også.

 

 

På 1.1.2021 den 20.03, Session skrev:

Uavhengig av det så fortsetter det etter jeg har dimmet ja. Må slå av lyset for at det skal stoppe. Kan også slå på igjen lyset uten problem. Men om en rører dimme hjulet starter den opp igjen. 

Det høres veldig merkelig ut, ja! :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.