Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Utendørs PoE kamera


Anbefalte innlegg

4 hours ago, MrE said:

Dere som bruker Blue Iris - bruker dere virkelig 109 kroner for appen per mobiltelefon?

Nope. Bruker webgrensesnittet og IP Cam Viewer for Blue Iris sin egen app tåler ikke at jeg har nginx foran med SSL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Blir ikke 100% klok på valg av kamera. Reolink 4k var lenge et sterkt ønske med AI. Men jeg ønsker et godt kamera for kveld/natt både sommer som vinter, og lyssensitivitet er ikke reolink sin sterkeste side.

Ipcamtalks støtter seg på dahua kamera, men disse er gjerne rebranded til for eks loryta. Hikvision er også bra greier om man kjøper riktig kamera. Disse koster gjerne 150$ og oppover, i tillegg kommer frakt og avgifter.

 

Noen som har andre kamera å anbefale? Jeg heller mot 2/4mp kamera siden disse kan ha bedre bilder/video i svakt lys, og kanskje koster noen kroner mindre..

Tror jeg kommer til å bruke zoneminder eller blue iris så økosystem-tanken faller bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 29/07/2021 at 16:09, hjemmedude said:

Blir ikke 100% klok på valg av kamera. Reolink 4k var lenge et sterkt ønske med AI. Men jeg ønsker et godt kamera for kveld/natt både sommer som vinter, og lyssensitivitet er ikke reolink sin sterkeste side.

Ipcamtalks støtter seg på dahua kamera, men disse er gjerne rebranded til for eks loryta. Hikvision er også bra greier om man kjøper riktig kamera. Disse koster gjerne 150$ og oppover, i tillegg kommer frakt og avgifter.

 

Noen som har andre kamera å anbefale? Jeg heller mot 2/4mp kamera siden disse kan ha bedre bilder/video i svakt lys, og kanskje koster noen kroner mindre..

Tror jeg kommer til å bruke zoneminder eller blue iris så økosystem-tanken faller bort.

 

Har du kikket på kameraene fra Avtech? Det er kanskje litt overkill da de hovedsakelig er rettet mot bedriftsmarkedet, men så får du også det noe av det beste ift. nattsyn, oppløsning og fps. Selv bruker jeg en https://www.overvakningsbutikken.no/produkt/avtech-avz592m-kraftfull-ptz-kamera/ sammen med tre https://www.overvakningsbutikken.no/produkt/avm542/. Det eneste jeg kan savne noen ganger er støtte for Google/Alexa. Det hadde vært litt gøy men slikt er nok ikke ment for bedrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYI, jeg gav til slutt opp tanken på Wyze-v3. Jeg kjøpte noen kamera ettersom Wyze hadde sagt de skulle implementere RTSP, og ventet, og ventet - og fant ut forrige uke at Wyze har sagt at de likevel ikke skal implementere RTSP (usagt: ettersom det vil konkurrere mot deres forretningsplan å lage en skytjeneste a'la Arlo). Kamerene var fine, appen var ok, men jeg syntes det ble for mye å betale 150+ pr kamera per år. Man skal da tross allt ha maaaange kamera, ikke sant. 

 

Jeg har bestillt noen nye HikVision H.265 kameraer for å trøste meg med. Litt usikker på om det er rett, men jeg fant ingen andre merker som jeg likte (enten er kameraene store, eller så er kvaliteten sådær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17/06/2021 at 12:15, Moskus said:

Nope. Bruker webgrensesnittet og IP Cam Viewer for Blue Iris sin egen app tåler ikke at jeg har nginx foran med SSL.

Såvidt jeg kan se på nett så er det flere som kjører BI med nginx, men det sagt, så sliter jeg med å få den til. Den virket her om dagen, men nå nekter den å kobble seg på

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Moskus said:

Oi! Og jeg som tenkt her i går at jeg må få meg noen slike. RTSP kom jo til den forrige versjonen, har de altså tatt det bort for den nye?

 

For v2 ble det laget et hack som de måtte svare på (tror jeg). For v3 har de, tidligere sagt at de skulle lage støtte for RTSP men skal visstnok for en par uker siden ha sagt at de ikke vil gjøre det likevel. Og det gir mening, om du ser på deres sider så prøver de å selge en abonnementstjeneste med kamera og smarthus, og om de tillater utstyret sitt å snakke åpne protokoller så bidrar det ikke til resultatene. Jeg leste et sted at de bare har 3 USD margin på kameraene!!! så det er åpenbart ikke der de skal tjene pengene sine. 

 

FYI, jeg bestillte meg nettop en IMOU Cue 2 (Dahua rebranding?!) for å teste. Ut ifra hva jeg har lest er appen dårlig men kameraene bra. Jeg trenger ikke appen, men trenger et godt H.265 kamera, blir interresant å teste. Og om det virkelig er Dahua så bør det være bra

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 09/08/2021 at 21:59, borg1n said:

Såvidt jeg kan se på nett så er det flere som kjører BI med nginx, men det sagt, så sliter jeg med å få den til. Den virket her om dagen, men nå nekter den å kobble seg på

 

 

FYI, etter å ha slitt med å få remote access til BI via nginx, kastet jeg til slutt inn handkleet og satte opp stunnel og det ser ut til å virke bra. Har kjørt stabilt og med bra performance i 3 dager, mobilklienten virker overraskende bra nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Stanger i veggen med overvåkningsløsning så det synger 😛 Har lenge vurdert et batteribasert kamera fra eufy, ezviz, arlo, men de er jo ikke feilfrie noen av de.

 

Jeg vil helst ha POE og slippe lade batterier, 24/7 recording, bedre nattbilder, app til fruen, lukket fra internett, men fruen vil også ha et dørkamera (egentlig kun et dørkamera, jeg vil ha mange kameraer)   

 

Har vurdert reolink, men det er ganske mørkt her og de sliter med lyset sånn jeg fortsatt har forstått det?

Men reolink har kanskje noen spotlight kameraer på poe. Evt kan jeg klare meg uten farge på nattetid? Burde jeg gå for 410 og ikke 810 pga mørket?

 

Med en gang jeg bruker ulike kameramerker (hikvision, dahua) så må jeg til med blue iris/zoneminder. Om jeg bruker reolink-miljøet kan jeg kjøpe en nvr å ha på loft og trekke cat dit det trengs.

Alternativet er ny server med blueiris, vmware, HA, nextcloud... (Gøy, men har ikke så mye tid til overs!)

 

Vil helst ikke betale mer enn 1500kr for pr stk kamera, og tror jeg vil ha 4 stk.

Hva tenker dere, burde jeg bare slå til på en reolink-pakke ala denne?

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5698415

 

5700kr med 4 stk 4k kamera og nvr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reolink blir dømt ned på IPcamtalk-forumet som drittkamera, billig kina-ræl osv, men jeg har 2 stk 810 og de er mer enn gode nok til mitt bruk. Jeg har de inn i BlueIris, men de andre som vil inn å se bruker Reolink-appen, og den fungerer ypperlig. Jeg kommer nok til å handle mer Reolink, både 810 og dome.

 

Hvis du vil ha full farge på natten har Dahua kommet med kamera med hvitt lys på nattestid for å få full farge.

https://ipcamtalk.com/threads/worlds-first-review-dahua-ipc-color4k-x-dh-ipc-hfw5849t1-ase-led-full-color-4k-camera.57013/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (30 minutter siden):

Ingen IR-kameraer har vel farge om natten uansett...?

Og av den grunn kan jeg nedskalere fra farge kveld/natt til svart/hvitt og kjøpe billigere kamera eller noe som kan funke bedre enn 4K kamera. Kanskje?

MrE skrev (16 minutter siden):

Reolink blir dømt ned på IPcamtalk-forumet som drittkamera, billig kina-ræl osv, men jeg har 2 stk 810 og de er mer enn gode nok til mitt bruk. Jeg har de inn i BlueIris, men de andre som vil inn å se bruker Reolink-appen, og den fungerer ypperlig. Jeg kommer nok til å handle mer Reolink, både 810 og dome.

 

Hvis du vil ha full farge på natten har Dahua kommet med kamera med hvitt lys på nattestid for å få full farge.

https://ipcamtalk.com/threads/worlds-first-review-dahua-ipc-color4k-x-dh-ipc-hfw5849t1-ase-led-full-color-4k-camera.57013/

Ja har brukt mange timer på research og det er ingenting positivt om reolink og natt/mørke. 
Kan du si noe din erfaring med 810 i mørke?  Har du godt opplyst uteområde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange kamera har gode bilder i mørket når det ikke er bevegelse. Et objekt som beveger seg på 10-15m hold er uansett for lite i mørket til å få identifisert.

Et viktigere behov er om noe/noen kommer tett på huset og et kamera, da ønsker man å kunne sitte igjen med gode bilder.

Kanskje et Reolink 811A er tingen, det kommer med spotlight.

https://www.amazon.com/REOLINK-Security-Detection-Spotlight-Time-Lapse/dp/B09873G7X3

 

 

Utelamper tett mot kamera er vel heller ikke å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmedude skrev (53 minutter siden):

Tror mange kamera har gode bilder i mørket når det ikke er bevegelse. Et objekt som beveger seg på 10-15m hold er uansett for lite i mørket til å få identifisert.

Et viktigere behov er om noe/noen kommer tett på huset og et kamera, da ønsker man å kunne sitte igjen med gode bilder.

Kanskje et Reolink 811A er tingen, det kommer med spotlight.

https://www.amazon.com/REOLINK-Security-Detection-Spotlight-Time-Lapse/dp/B09873G7X3

 

 

Utelamper tett mot kamera er vel heller ikke å anbefale?

 

Utelamper som er montert rundt/atmed kamerane er en uting ja, men det kommer igjen veldig ann på.. 

Om du har nok utelamper til at du får en dagslys effekt så er det jo gull..

 

Har montert opp eget IR-spotlight, og skrudd av kameraet sitt eget IR-lys, fungerer som gull.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slippern skrev (35 minutter siden):

Har montert opp eget IR-spotlight, og skrudd av kameraet sitt eget IR-lys, fungerer som gull.. 

Smart 👍 IR lys innebygget i kamera lager mye støy i bildet, der vil ALLTID være en edderkopp som koser seg der og det er nå veldig begrenset hvor lenge det er interessant å kikke i rompa på en edderkopp med flomlys... Regn lager også mye støy med innebygget lys.

MrE skrev (På 17.6.2021 den 7.59):

Dere som bruker Blue Iris - bruker dere virkelig 109 kroner for appen per mobiltelefon?

Jepp, synes den er vel verdt de kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slippern skrev (19 timer siden):

 

Utelamper som er montert rundt/atmed kamerane er en uting ja, men det kommer igjen veldig ann på.. 

Om du har nok utelamper til at du får en dagslys effekt så er det jo gull..

 

Har montert opp eget IR-spotlight, og skrudd av kameraet sitt eget IR-lys, fungerer som gull.. 

Det høres spennede ut, er det noe eller noen som skjemmes av en ir lyskaster? Antar en helt enkel ir lampe vil gjøre nytten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmedude skrev (2 timer siden):

Det høres spennede ut, er det noe eller noen som skjemmes av en ir lyskaster? Antar en helt enkel ir lampe vil gjøre nytten?

 

Naboen kamera så isåfall... IR er jo ikke synlig for det menneskelige øyet.. 

En enkel IR lampe feks denne; https://www.ebay.com/itm/372306071680

 

Men sjekk at den har samme IR bølgelengde som kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reolink har åpnet API i siste firmware, så man kan nå få en binærsensor i HA med AI-deteksjon direkte fra kamera.

Da håper jeg det nærmer seg at HA lagrer videoclips på disk, pusher notifikasjon til telefon, og viser klipp eller direktestrøm fra kamera. 🙂

https://community.home-assistant.io/t/reolink-poe-ip-camera-setup/122890/467

 

Om det er en stor forskjell på den gamle integrasjonen vet jeg ikke, men vil tro dette gir mindre hacking og bedre stabilitet?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettar å ha lest anbefaling av både kamera og selger så kjøpte jeg dette: New Arriving IP Camera IPC T5442TM AS 4MP Starlight+ WDR IR Eyeball AI Network Camera , free DHL shipping|Surveillance Cameras| - AliExpress. Det kom på døren med DHL innen få dager og kostet meg 2006 kroner inkludert frakt, toll og mva. 

 

Dette kameraet har svært godt fargebilde selv midt på natta. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kranglefant said:

Ettar å ha lest anbefaling av både kamera og selger så kjøpte jeg dette: New Arriving IP Camera IPC T5442TM AS 4MP Starlight+ WDR IR Eyeball AI Network Camera , free DHL shipping|Surveillance Cameras| - AliExpress. Det kom på døren med DHL innen få dager og kostet meg 2006 kroner inkludert frakt, toll og mva. 

 

Dette kameraet har svært godt fargebilde selv midt på natta. 

 

Kan du legge ut noen eksempler (dag + natt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har noen Netatmo kamera som jeg skal fase ut etter hvert.

Er ganske blank på det med kamera, men forstår jeg det riktig slipper man NVR hvis en kjører Blue Iris på en PC. Jeg har egnet PC til Homeseer (Intel(R) Core(TM) i5-7200U CPU @ 2.50GHz   2.71 GHz, 4GB Ram). Er system spesifikasjonene til denne PC en egnet til å kjøre Blue Iris sammen med homeseer? Eller er det uansett lurt å ha egen PC til Blue Iris?

 

Har sett litt på noen kamera fra Ali, og der etterspør de følgende før kjøp:

2. Please leave message to let us know the format(PAL/NTSC) and the power standard of the DVRs or NVRs you buy in case any mistake

 

Er det fortsatt PAL som gjelder? De fleste systemer støtter vel begge deler nå for tiden?

Hva med power standard på DVR(NVR, va menes med det?

 

https://www.aliexpress.com/item/1005003049429557.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.8148356.1.6f211eb7eAe8zA  

 

https://www.aliexpress.com/item/33021770434.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dTwpBP5  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slabbedask skrev (24 minutter siden):

Eller er det uansett lurt å ha egen PC til Blue Iris?

Så vidt jeg minnes så bør BlueIris ha en bra i7 prosessor for HD video. Jeg kjører BlueIris på en i5-2320 3GHz med 5 kamera, noen HD. CPU ligger jevnt på 25-30% og det ser ikke ut til at den er stresset på noen måte.

 

Har også en i7 NUC som kjører ESXI med et par Win og et par Linux maskiner og var inne på tanken å flytte BlueIris over til denne men tenker at så lenge jeg allerede har en egen PC for BI så er det best å ha det slik. En god del kontinuerlig nettverkstrafikk med kamera...

 

Kan gjette at powerstandard har med POE spenning, 24 eller 48V, å gjøre.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.