Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Utendørs PoE kamera


Anbefalte innlegg

Du finner endel tester/ reviews på youtube, bl.a denne fra "The Hook Up" som har laget en bra guide på kamera-oppsett med motion detection (jeg fant mye hjelp i den guiden). Selv er jeg spent på Wyze-3 som kommer i desember

 

 

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kikke! 
Lurer litt på å kjøpe nvr da jeg ikke har noe særlig plass til en server, og den lille saken jeg har er ganske utdatert/svak. 
En pakkedeal hadde fungert bra. 
Og litt interessant å justere lysstyrke om kveld/natt dersom mennesker er detektert og full oppløsning når mennesker er detektert. Litt vanskelig å bygge dette samme med nvr muligens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er veldig nærme å kjøpe annke c800 fra aliexpress. (ingen støtte til norske butikker, beklager).

Har noen satt opp blueiris og AI som han i videoen over så fint beskriver?

Tror jeg må kjøpe en ny pc skal jeg klare drifte 4 kamera, har en svak cpu i dag. Og lite ram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, hjemmedude skrev:

Tror jeg må kjøpe en ny pc skal jeg klare drifte 4 kamera, har en svak cpu i dag. Og lite ram.

Må og må..... Det er vel alt etter hva slags krav du setter. Jeg har 4 kamera, har bare enkelt og greit tatt de inn i Home Assistant som kjører på en rp4 og der jeg etter behov kan sjekke status hjemme hvis noen andre sensorer melder fra. Det er eksempelvis ringeknapp, dørsensorer og bevegelsesensorer. Da slipper jeg "kostbar" videoanalyse i sanntid. Hva som er best kan sikkert diskuteres opp og ned i mente, men å bruke andre sensorer til å trigge selve videoovervåkningen er lite ressurskrevende på maskinvare. Og på strøm. Noen kameraer kan drives i månedsvis på batteri med denne teknikken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, siden dette er utendørs så er det mest for å fange folk som lusker innom eiendommen og da nytter det ikke med deteksjon på fluer, blad, trær som beveger seg osv. Godt mulig blue iris har instillinger for dette, men tror man trenger AI softwaren for å få det fullgodt? 

Jeg kan heller ikke bruke dagene på å sjekke videorecordings etter deteksjon som ikke er folk/dyr, når jeg sjekker en notifikasjon skal det helst være reelt. Kamerane skal monteres høyt og fødes med PoE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hjemmedude skrev:

Jeg kan heller ikke bruke dagene på å sjekke videorecordings etter deteksjon som ikke er folk/dyr

Mine hue utendørs bevegelsesensorer har bortimot 20 meter rekkevidde og de dekker dermed et ganske stort areal. Disse slår ut på kroppsvarme, men også en varm bil. Den ene sensoren jeg har måtte jeg flytte til 1 meters høyde over bakken for å redusere deteksjon av folk og biler utenfor tomtegrensen 10m unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, hjemmedude skrev:

Og den detekterer ikke andre ting i bevegelse så du får lite 'fake warnings'?

Bruker du substream og main stream slik at du har lav oppløsning i  opptak 24/7 og full oppløsning når hue detekterer?


Nei, den detekterer ikke kalde ting som trær eller løv. Men av og til slår den inn hvis skyer kommer foran sol.
Det siste må jeg svare hæ på. Jeg har esp32 kameraer som sender bilde hvert 15. sekund når de vises i et oversiktsbilde i Home Assistant. Klikker jeg på et av de så vises de i et større utsnitt og med flere bilder pr sekund. Jeg har ikke opptak, annet enn at jeg tar et enkeltbilde hvis noen ringer på eller alarmen går. Her kunne jeg lagret video, men har ikke behov.

Altså: Innlegget mitt var bare et lite tips til alternative måter å trigge video på i forhold til AI som fort kan bli ganske komplekst bare for å komme opp på samme nivå som en enkel PIR sensor.
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som PIR er veien å gå. Ezwiz utendørs kamera har pir og AI i app, så dette kunne vært interessant. Men da må jeg til med stikk utvendig siden de ikke er PoE.

 

I video over er det opptak 24/7 i lav oppløsning med en buffer på 5 sekund når noe skjer, da blir opptak i full 4k lagret til disk. Det er nok en krevende løsning mtp maskinvare.

Men opptak vil og må jeg ha, ellers er det ikke noe poeng med utendørskamera for min del. Jeg kommer til å se mest av hjort og katta til naboen bare så det er sagt.. 🙂

 

Leter videre etter kamera med PIR og innebygget AI som funker. Ezviz har fått skryt noen steder så kan ikke avskrive det helt. Men enklere for meg å trekke nettverkskabel enn å legge opp strøm :) Og bedre hastighet kablet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, hjemmedude said:

Men enklere for meg å trekke nettverkskabel enn å legge opp strøm

Klarte ikke finne data på strømforsyningen til dette kameraet, men tipper det går an å finne en PoE-splitter som kan brukes for å hente ut riktig spenning i en passende DC-plugg.

3 hours ago, hjemmedude said:

Og bedre hastighet kablet..

Dette går du likevel glipp av siden det ser ut som om kameraet kun støtter WiFi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, hjemmedude said:

Høres ut som PIR er veien å gå. Ezwiz utendørs kamera har pir og AI i app, så dette kunne vært interessant. Men da må jeg til med stikk utvendig siden de ikke er PoE.

 

I video over er det opptak 24/7 i lav oppløsning med en buffer på 5 sekund når noe skjer, da blir opptak i full 4k lagret til disk. Det er nok en krevende løsning mtp maskinvare.

Men opptak vil og må jeg ha, ellers er det ikke noe poeng med utendørskamera for min del. Jeg kommer til å se mest av hjort og katta til naboen bare så det er sagt.. 🙂

 

Leter videre etter kamera med PIR og innebygget AI som funker. Ezviz har fått skryt noen steder så kan ikke avskrive det helt. Men enklere for meg å trekke nettverkskabel enn å legge opp strøm :) Og bedre hastighet kablet..

 

Jeg endret mitt oppsett på hytta til det som er anbefalt i denne videoen, kjører 3 kamera med aktive AI overvåkning hvorav 2 har veldig lite aktivitet og 1 kamera har ca 2-3 treff per uke. Bruker en medium kraftig NUC-3 (ca 2 år gammel) og den ligger på ca 20% last med dette og HomeSeer snurrende. Har også en Coral USB aksellerator som jeg tenkte sette opp (neste prosjekt?), men har vært så positivt overrasket over denne løsningen at det har jeg ingen hast med å teste ut. Jeg bruker HikVision kameraer, men vurderer å teste ut noe nyere a'la Wyze-3 med H.265 støtte når de kommer. 

 

Såvidt jeg kan se har jeg siden jeg implementerte dette i august ikke hadde noen false positive og ikke noen manglende alerts. Sammenlignet med år med støy grunnet løv som faller og skygger som flytter på seg er dette veldig bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilmar: man kan bruke nettverkskabel til kameraet, men ikke PoE, men som du sier så er det sikkert mulig å få til. Men til 1600-2000kr stk så gidder jeg ikke modifisere plugg :)

 

Artig borg1n, kunne du delt litt specs på nuc-en? Jeg har en liten nas/server, som jeg kjører windows10 med vmware og HA på. Kan utvide RAM håper jeg, men CPU/hovedkort er det nok værre med. Jeg har en amd athlon 5350 2,05ghz som er 5-6 år gammel. Bare 4gb ram ser jeg nå... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intel NUC7i3BNK Baby Canyon

Intel(R) Core(TM) i3-7100 CPU @2.40GhZ

16.0 GB SSD

Windows10 Pro

Hyper-V VMs (jeg prøvde docker, men ble ikke helt fornøyd med den på win10)

 

Jeg tror du høster mye CPU avlastning ved å bruke nyere grafikk-kort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, skal sammenligne litt og kanskje finne ut hvor langt etter min pc ligger. Ikke dumt om julenissen finner ut at man har behov for ny maskinvare heller.. :)

Er wyze gode nettopp fordi de er så billige? Har ikke undersøkt de så nærme enda. Vurderer noen kamera ut og kanskje noen innvendig i vinduskarmen, men da på wifi og strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt/ testet Wyze selv, men ser at de får bra omtale. Tror du får mye for pengene der, iallefall om du bare skal bruke de som rent kamera og ikke er avhengig av avansert gjenkjenning av personer og objekter. Sjekk youtube...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, hjemmedude said:

Men til 1600-2000kr stk så gidder jeg ikke modifisere plugg :)

Hva du gidder vurderer du selvfølgelig selv, men bare for å være tydelig; du behøver ikke modifisere noe. Jeg tenker på en PoE-splitter som dette: https://www.dustinhome.no/product/5011200283/poe-splitter-12v2a?ssel=false&LGWCODE=5011200283;91289;5443&gclid=Cj0KCQiA2af-BRDzARIsAIVQUOf_xo3bJpjc6BkyGXv7nMHphPl9lzL-GpDBdbuPgMU2NHn_zFnSW8saAqJBEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt mer på hvilken løsning jeg skal gå for og eventuelle utfordringer.

1. Annke c800 har ikke mikrofon, men er ellers et nokså rimelig 4k kamera - og det er stor forskjell på 1080p og 4k. Det er solid bygget.

 

2. AI/blue iris og hjemmelagring vil bety ny (gammel hardware). Det vil fungere bra med dektesjon og få feilregistreringer, men jeg tenker at det kanskje ikke er godt nok. Men også hva alternativene er med Arlo og andre.  Opptak skal kjøre 24/7, og i helger osv vil vi bli detektert ofte når vi er utenfor huset. Er AI-et så smart at det kjenner igjen ansikter og dermed ikke sender en event? Eller noen andre gode måter å unngå dette på?

 

3. Har alarm fra Homely og uten å ha undersøkt det nærmere tror jeg ikke HA kan detektere om alarm er på eller av. Men det er et valg vi har tatt for vektertjenesten sin del...

 

4. Vi er ikke helt der at openvpn-app på mobil er i bruk når vi er borte fra huset - det er limit på routeren til 10/10mbit når vi er koblet via openvpn. Det i seg selv skaper ikke store utfordringer for meg. Men det funker ikke helt sømløst, hjemme må man deaktivere openvpn i appen for at Wifi skal fungere, det faller ut og henger litt når man er på 4g (spesielt når telefon er låst), så det blir mest at man sjekker HA via openvpn en gang i blant. Dette må funke skal vi ha noe igjen for overvåkning utendørs når vi ikke er hjemme, men det er ikke så mye kamera/HA relatert - mer vpn-tjenesten.

Vurderer en annen vpn-tjeneste (wireguard) på router, skal undersøke dette nærmere. Evt en vpn-server kjørende i HA eller på serveren, som blir primærbruk om den er "bedre" enn openvpn på router (og openvpn som backup om noe skjer med HA/server). Prosessor på server er svak, men mye kraftigere enn den på router. Om det vil hjelpe mot iphone som kobler fra ved låst skjerm vet jeg ikke - men er verdt et forsøk. Og så kan router openvpn være backup som nevnt.

 

5. Vurderer også fortløpende wifi og batterikameraer for enkelhets skyld, men jeg møter alltid cloud, lade batteri, wifi-dekning, oppløsning, pris... ikke helt det jeg er ute etter, fordi man ofrer en del personvern, man må av og til lade batteriene, man må ha god wifi (tror det er godt nok her i huset), oppløsningen er ikke 4k uten at det virkelig koster. Men trenger jeg egentlig 4k - nei, og om det da dukker opp mange gode alternativ så må jeg også vurdere disse. Men PoE over wifi basert på overstående tankerekke.. :)

 

edit: wireguard i HA satt opp, klarer 60mbit på 4g nå. Så det kom seg jo en del.

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvilken bitrate tenker du å kjøre på opptak 24/7? Det må jo oppta utrolige mendger med lagringsplass? Hvor lenge tenker du å beholde opptakene før du sletter dem?

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.