Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HC2-2-HS4 migrering


Anbefalte innlegg

Hei

Nå har jeg bortimot landet en slags migreringsstrategi for å gå over fra Fibaro HC2 til HomeSeer 4...er lei all tullet med og til Fibaro. Der som jeg imidlertid er veldig godt fornøyd med er mitt oppsett som jeg tenker på å videreføre prinsippene til.

 

I praksis så har jeg (i HC2) en rekke variabler som blir styrt av klokkeslett og senorer, og kombinasjoner av dertil. Disse variablene bruker jeg i tur til å trigge scenes og være AND/OR-betingelser. I tillegg leser jeg ut verdiene til disse variablene for bruk i dashboard.

 

Dette ønsker jeg å videreføre på en eller annen måte i HS4. Feks "StatusDogn" kan være morgen, dag, ettermiddag, kveld, natt. Hvordan bør jeg best gjøre dette i HS4? Bør jeg lage et virtual device med de mulige verdiene "morgen, dag, ettermiddag, kveld, natt" og la event styre hvilken verdi som tilsvarer hvilke klokkeslett? Eller bør jeg definere globale variabler i HS4 også? Det er viktig at jeg skal kunne bruke disse variablene/verdiene i scripts(når jeg får lært meg det) og hente dem ut gjennom API´et(som REST-JSON eller gjennom MQTT som er fremtidsplanen).

 

Er det noen som kan gi hint/tips om hva som er beste løsning?

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fjosepose skrev:

Dette ønsker jeg å videreføre på en eller annen måte i HS4. Feks "StatusDogn" kan være morgen, dag, ettermiddag, kveld, natt. Hvordan bør jeg best gjøre dette i HS4? Bør jeg lage et virtual device med de mulige verdiene "morgen, dag, ettermiddag, kveld, natt" og la event styre hvilken verdi som tilsvarer hvilke klokkeslett?

Jepp. :)

 

15 timer siden, Fjosepose skrev:

Eller bør jeg definere globale variabler i HS4 også?

Globale variabler blir ikke lagret hvis HS blir restartet, det er en måte til scripts å få "globale variabler".

 

15 timer siden, Fjosepose skrev:

Det er viktig at jeg skal kunne bruke disse variablene/verdiene i scripts(når jeg får lært meg det) og hente dem ut gjennom API´et(som REST-JSON eller gjennom MQTT som er fremtidsplanen).

Da stryker du globale variabler og bruker virtuelle devicer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ser ut til at man må spille med de kortene man har, og at VDs er nøkkelen her, selv om dette føles litt som en workaround av mangel på globale variabler mer enn en tiltenkt løsning.

 

Ser jo at med VD så vil "status" kunne benyttes både som trigger og betingelse i events, og at dette videre vil kunne knytte sammen JS-verden med event-generator-verden. Mao så lager jeg en VD som dette:

image.thumb.png.7b99e50d632075e26895772c456ba461.png

Men, jeg må altså bruke de (intetsigende) "values" her 0,1,2,3,4 i events og ikke "status" hvor informasjonsverdien sitter?

image.thumb.png.b94e98b1eeb52a4c77cf85261f746489.png

Om dette stemmer så tror jeg at jeg kommer til å bruke litt tid for å bli glad i denne metoden, og at det underbygger vel egentlig at dette er en workaround av mangel på globale variabler?

 

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjosepose skrev:

Takk for svar. Ser ut til at man må spille med de kortene man har, og at VDs er nøkkelen her, selv om dette føles litt som en workaround av mangel på globale variabler mer enn en tiltenkt løsning.

Du kan fint få globale variabler til å virke, men i så fall, med all programmering, så må du gjøre det selv. Ikke at det er noe problem, bare noe å være klar over.

 

Med virtuelle devicer, så gjøres jobben mye for deg, man får automatisk et grensesnitt, kan håndtere set og get med json og MQTT. Så bruk det du selv foretrekker. :) 

 

1 time siden, Fjosepose skrev:

Men, jeg må altså bruke de (intetsigende) "values" her 0,1,2,3,4 i events og ikke "status" hvor informasjonsverdien sitter?

Neida, du bruker selvfølgelig de statusene du har satt selv. :) 

 

Slik ser vår ut (i HS3, men prinsippet er det samme):

image.png

 

Med Status Graphics som dette:

image.png

 

 

... og brukes da som dette:

image.png

 

... eller som betingelse:

image.png

 

 

Har du lest HS-skolen del 6 og del 7? Mye står der. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannelig, nå er det slik hos meg også👍 Må ha glemt å trykke reload eller lignende, for verdiene for "status" var ikke å finne. Her snakker vi jo om en betydelig forbedring på under en time😀

 

Ja, har sett gjennom HomeSeer-skolen, bra tips der (som forøvrig også er ganske bra om man velger et annet system også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Fjosepose skrev:

Sannelig, nå er det slik hos meg også👍 Må ha glemt å trykke reload eller lignende, for verdiene for "status" var ikke å finne. Her snakker vi jo om en betydelig forbedring på under en time😀

Hmmm! Det var rart. Kan det være at du har hatt Event-siden åpen mens du redigerte? Ellers har jeg ingen forklaring, men kjekt å se at det iallfall går riktig retning. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er en forsinkelse i HS4 mellom feks endringer i virtual devices og at det reflekteres i event-generatoren, men ikke noe stort problem.

 

Ser ut til at Virtual Device er poteten i HS! Har testet litt og de ser ut til å holde på verdiene med en omstart?  

 

Utenom de faktiske devicene, kan jeg greit legge inn mine 7-8 kontrollvariabler som virtual devices. Vider da om jeg har skjønt rett så må jeg også bruke dette til setpunkter og annet...jeg har 10 varmekabelsoner, 2 varmepumper og ett ventilasjonsanlegg med setpunkter for Comfort og Eco, og i tillegg haugevis med semaforer til enabling/disabling av automatiske funksjoner og andre terskelverdier som jeg kan justere fra mitt dashboard.

 

Jeg tipper fort at jeg kommer opp i 50-60 variabler. Evt finnes det noen annen fornuftig måte å håndtere dette på, og som samtidig gjøre at jeg kan bruke dem på vanlig måte eks i events og mqtt-plugin? Nevrotikeren i meg grøsser litt av tanken på dette, men det er vel antakelig en velprøvd og fungerende metode😀

 

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2020 den 10.07, Johs. skrev:

Kombinerer du "morgen, dag, ettermiddag, kveld, natt" med denne så er godt dekket. I alle fall hvis du har det som hos meg, "morgen og natt" er annerledes når vi har fri...

 

Takk for tips! Huff, VB så ikke ut til å være spesielt menneskevennlig😅 Går vel greit med noen timer øvelse, samt litt lesing på CAPI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjosepose skrev:

Ser at det er en forsinkelse i HS4 mellom feks endringer i virtual devices og at det reflekteres i event-generatoren, men ikke noe stort problem.

Hmm....Hæ? Det skal ikke være det. Alt blir jo lagret fortløpende...?

 

1 time siden, Fjosepose skrev:

Ser ut til at Virtual Device er poteten i HS! Har testet litt og de ser ut til å holde på verdiene med en omstart?

Ja (selvfølgelig).

 

1 time siden, Fjosepose skrev:

Vider da om jeg har skjønt rett så må jeg også bruke dette til setpunkter og annet...jeg har 10 varmekabelsoner, 2 varmepumper og ett ventilasjonsanlegg med setpunkter for Comfort og Eco, og i tillegg haugevis med semaforer til enabling/disabling av automatiske funksjoner og andre terskelverdier som jeg kan justere fra mitt dashboard.

Det hadde iallfall jeg gjort, ja. Men det er mange veier til Rom. :) 

 

1 time siden, Fjosepose skrev:

Jeg tipper fort at jeg kommer opp i 50-60 variabler. Evt finnes det noen annen fornuftig måte å håndtere dette på, og som samtidig gjøre at jeg kan bruke dem på vanlig måte eks i events og mqtt-plugin? Nevrotikeren i meg grøsser litt av tanken på dette, men det er vel antakelig en velprøvd og fungerende metode😀

Avhengig av hva du vurderer som en "variabel", men jeg har ca. 45-50 selv. 

 

Som med alle variabler er nøkkelen navngivning og organisering. Med fornuftige navn og floor/room-valg, så er det en smal sak å vinne frem. Variabler som kan automatiseres er det beste. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Som med alle variabler er nøkkelen navngivning og organisering. Med fornuftige navn og floor/room-valg, så er det en smal sak å vinne frem. Variabler som kan automatiseres er det beste. ;) 

Huset i HC2/HS4 har mange flere etasjer og rom enn det fysiske😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.