Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lyd i flere rom, må jeg bruke sonos?


Anbefalte innlegg

Hei,
Beklager om dette er feil fora men har fått installert høyttalere i flere rom nå hvor jeg ønsker å streame musikk.

Hifi-klubben har anbefalt meg sonos, noe jeg ikke er uber-fan av pga. sitt lukkede økosystem.

 

Jeg hører på mest musikk via min android telefon og da via bbc radio appen samt podcast appen på mobilen, i tillegg streamer jeg mye musikk fra chrome/firefox nettleseren min på pcen. Ulempen her nå er at google ikke er venn med Sonos og jeg da sliter med å få musikken ut til rommene. Finnes det work-arounds? evnt. andre løsninger enn sonos amp`er?

 

Jeg har kablet tak-høyttalere i alle rom, utenom stuen hvor jeg har en forsterker med to front høyttalere.

 

 

EDIT: For å streame fra pc (selv om det ikke er optimalt) har jeg funnet airfoil. Men tar gjerne imot bedre tips og mobilen gjennstår fortsatt.

Endret av Ole Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt det er en fordel, men da hadde jeg lett etter et system som kan styre dette selv.

 

Hoved-problemet ditt er "streaming" av musikk. Du sier ikke helt hva det innebærer, men er det f.eks. casting? Det er vanskelig å få til kun med protokoller for Google trykker Chromecast tett til brystet. Airplay er vel faktisk til en viss grad "hacket" allerede så der har du muligens en sjanse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, gjør dette det klarere:

 

Her er mine kilder:

laptop (wifi)

iTunes

Chrome

Firefox (ikke must)

 

Mobil (android)

Podcast appen

BBC-radio appen

 

Dette er lyd jeg ønsker å få over på anlegget. Airplay kan funke med pc og airfoil, men det går dårlig med mobilen som er android.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg er i samme båt med tanke på å ikke være fan av lukkede økssystem, spesielt ikke med tanke på styret som var rundt Sonos tifligere i år. Derfor har jeg valgt å gå for en løsning med Raspberry Pi baserte avspillere og en Logitech Media server som backend, tilsvarende det som er beskrevet her. 

https://www.instructables.com/Raspberry-Multiroom-Audio-Project-With-Max2Play/

 

Noen andre relevante linker her:

https://forums.slimdevices.com/

http://hifiberry.com/

https://www.max2play.com/en/

 

Jeg er dog ikke sikker på om en slik løsning vil dekke ditt behov. F.eks. streaming fra telefon. Dette er ikke noe jeg har behov for og har ikke sjekket opp i hvlken grad det er støtet.  Har du vurdert en Chromecast basert løsning?

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kranglefant skrev:

Jeg er i samme båt med tanke på å ikke være fan av lukkede økssystem, spesielt ikke med tanke på styret som var rundt Sonos tifligere i år. Derfor har jeg valgt å gå for en løsning med Raspberry Pi baserte avspillere og en Logitech Media server som backend

Det er i praksis Squeezebox, som er veldig bra. Spesielt til den prislappen det nå har. 

Jeg har et solid utbygd system basert på Squeezebox, og jeg har ikke tenkt å bytte til Sonos.

 

Men "max2play" er da i praksis bare en Squeezebox-client? Da finnes det mange alternativer. Og du får fremdeles kjøpt Squeezeboxer på finn.no for lite penger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det brukes mye Spotify så fant jeg ut at Amazon Echo var fint for meg, kjøpt føeste når de lå rundt $20. 

Kjøpte og en punke Google i fjor, men ikke fornøyd med tjenestene ennå, så har foreløpig Alexa. 
Har og noen Sonos Connect og Connect Amp samt 3 Sonos One. 
Airplay på de gamle Sonosene med Frenck sin addon til Hassio(har gamle Sonos på et par utehøyttalere). 
Aux på alle eksterne høyttalere, primært brukte Bose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote
On 24/11/2020 at 13:22, Moskus said:

Men "max2play" er da i praksis bare en Squeezebox-client? Da finnes det mange alternativer. Og du får fremdeles kjøpt Squeezeboxer på finn.no for lite penger. :) 

 

Tja, jeg ville vel heller sagt at Max2play er et OS, en tilpasset Linux distro, med Squeezebox-client installert. Man kan også f.eks. kjøre LMS serveren på det også på samme Raspberry Pi. Nå har heg dog valgt å heller kjøre den hjemmeserveren. 

 

Det finnes flere andre alternative OS man kan bruke. Jeg tipper at jeg kommer til å gå over til HiFiBerryOS etterhvert som jeg bygger ut systemet pga. støtte for Hifiberry sine egne lydkort med DSP chip HiFiBerry DAC+ DSP, som jo er for fint romkorreksjon og slikt. 

 

Gamle squeezeboxer kunne vært en muklighet, men jeg er skeptisk til å blande for mye ulik hardware her. Min testing med blanding av Raspberry Pi og klienter på windows pc var at det fungerte heller dårlig med synkronisering på tvers av de. 

 

Det eneste ankepunktet jeg har mot LMS/Squeezbox er at det ikke er mulig å tilordne de som musikkavspiller i an Alexa gruppe.  Jeg har også et par gamle Sonos Connect som er i drift fortsatt. På kjøkkenet kan jeg da for eksempel si Echo Doten jeg har der "Alexa, Play music", og så spilles musikken av gjennom Sonosen. 

 

Quote

 

On 25/11/2020 at 06:50, gullfrode said:

Siden det brukes mye Spotify så fant jeg ut at Amazon Echo var fint for meg, kjøpt føeste når de lå rundt $20. 

 

 

Jeg vurderte også Amazon Echo. Jeg har flere Echo dot og en Flex i huset som jeg synes fungerer utmerket til lysstyring og slikt, men til musikkavspilling slo jeg det fra meg.  DACene som sitter i Echoen er for dårlige. Skal man ha optisk utgang så må man over på Echo link, som er relativt dyr, har dårlig funksjonalitet og er ikke å få kjøpt her til lands.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kranglefant skrev:

Gamle squeezeboxer kunne vært en muklighet, men jeg er skeptisk til å blande for mye ulik hardware her.

Det går helt fint, iallfall etter min erfaring. :) 

Jeg har en blanding av ekte Squeezeboxer og software-klienter på PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Det går helt fint, iallfall etter min erfaring. :) 

Jeg har en blanding av ekte Squeezeboxer og software-klienter på PC.

 

Også med tanke på sykronisert avspilling i flere rom? Min erfaring var at det på hver ny sang så startet de ulitt likt, og det så tok noen sekunder før de synkroniserte seg inn. Jeg vet at det finnes innstilnger i LMS for å tweake forsinkelse av oppstart av avspilling, og jeg prøvde såvidt å justere det, men gadd aldri å se skikkelig på det. PC-klienten brukte jeg bare for uttesting uansett. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squezboox er gamle løsningen til logitech som ikke er i produksjon lengre? hvordan funker det opp mot airplay 2 osv.?

 

Når det gjelder chromecast basert løsning så har jeg ikke kommet over noe og da mister jeg i så fall itunes musikken om det kun er chromecast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2020 den 13.31, Kranglefant skrev:

Jeg tipper at jeg kommer til å gå over til HiFiBerryOS etterhvert som jeg bygger ut systemet pga. støtte for Hifiberry sine egne lydkort med DSP chip HiFiBerry DAC+ DSP, som jo er for fint romkorreksjon og slikt. 

Dette vil jeg høre mere om! 😄

Jeg har siktet meg inn på snapcast som multi-roms løsning, mest sansynlig med no rpi, som faktisk er kapabel til å kjøre no DSP i sw.

Mitt problem er at jeg ikke finner tid til å gjøre dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke klart å finne noen brukte squezbooxer og vet ikke hvordan det er med chromecast støtte på de?

Gikk inn på hifi berry men det er tomme skal hvor man må installere programvare, os, osv. selv og styre?

Jeg er teknisk av meg men det der blir mye..

 

Max2play ser ut til å ha lastet programvare allerede? men står ikke alt som støttes? Ser også ut til at det kan koste en del det også?

 

Det ser ut til at jeg kanskje har løst det med en app til mobilen som heterAirMusic, ikke 100% stabil men relativt stabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ole Marius skrev:

Har ikke klart å finne noen brukte squezbooxer

Finn.no?

 

18 timer siden, Ole Marius skrev:

vet ikke hvordan det er med chromecast støtte på de?

Tror ikke det finnes. Spotify Connect finnes.

Google trykker Chromecast-protokollen tett til brystet. Airplay kan man visst hacke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Johs. said:

Denne gjør vel det motsatte av det som etterspørres her? Den gjør at man kan bruke en chromecast enhet som en squeesbox. Ikke at man kan chromecaste til en squeezebox. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29/11/2020 at 14:45, Ole Marius said:

Har ikke klart å finne noen brukte squezbooxer og vet ikke hvordan det er med chromecast støtte på de?

Gikk inn på hifi berry men det er tomme skal hvor man må installere programvare, os, osv. selv og styre?

Jeg er teknisk av meg men det der blir mye..

 

Max2play ser ut til å ha lastet programvare allerede? men står ikke alt som støttes? Ser også ut til at det kan koste en del det også?

 

Det ser ut til at jeg kanskje har løst det med en app til mobilen som heterAirMusic, ikke 100% stabil men relativt stabil

 

Som Moksus påpekte tildigere i tråden, Chromecast støtte vil du nok ikke finne noen åpne løsninger.

 

Fremgangsmåten er tilsvarende for installasjon av programvare for HiFiberry OS, Max2Play og andre tilsvarende løsninger. Man laster inn ned en imagefil som man legger inn på et SD-kort, som man så stapper i en Raspberry Pi. Deretter så skjer all konfigurasjon via web-grensesnitt. 

 

HiFiBerry OS har lastet det meste du trenger allerede. Støtte for følgende tjenester følger med:

  • Airplay
  • Analoge input of the DAC+ ADC
  • Bluetooth (not on Raspberry Pi 3B)
  • DLNA
  • Logitech Media Server / Squeezebox
  • MPD for local music
  • Snapcast (experimental)
  • Spotify
  • Roon
  • Web radio stations

Max2Play koster noe hvis man vil ha tilgang til premium plugins. Men hvis man går for en femårs lisens så er det ikke en ublu pris. 20 Euro, og man installere det på så mange enheter man vil.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 30.11.2020 den 9.20, Moskus skrev:

Finn.no?

 

Tror ikke det finnes. Spotify Connect finnes.

Google trykker Chromecast-protokollen tett til brystet. Airplay kan man visst hacke til.

sjekket finn ja, men jeg skrev tydeligvis noe feil jeg da :P

 

Hvordan har du satt opp alt med den løsningen? må si sonos funker bra ellers og er god lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.