Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

trådløs styring av VV450 vifte via CT/2 regulator


Anbefalte innlegg

Vi har en gammel VV450 vifte på loftet og er blitt ganske lei av å måtte gå på kjøkkenet hver gang vi skal dusje, så jeg vil gjerne ha en mulighet å fjernstyre viften.

Jeg har sett @MbenzNo sin løsning med frekvensregulator, men det høres komplisert ut. Jeg vurderer dermed en alternativ løsning, som bruker original CT/2 regulator fra SystemAir. Denne separerer transformatoren og bryter i to enheter, så det burde være mulig å erstatte bryteren med en "smart" bryter/relé - tenker jeg.

Jeg har faktisk allerede kjøpt en 3-veis relé som går på 230 V, men så kom jeg på at siden reléen går på samme strømmen som den bryter, vil det sikkert ikke sette pris på at man regulerer spenning på den (helt ned til 60V).

Har dere noe forslag for bryter/relé som kunne gjøre jobben der og som styres via enten zigbee eller z-wave? Helst et ferdig produkt, så jeg kan få elektriker til å koble det sammen.

 

Her er forresten koblingdiagram for hele CT/2 oppsettet, jeg ønsker altså å erstatte delen no. 2.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Uavhengig tilkobling av opptil 3 brukere.

At det er 3 uavhengige betyr at den ikke er 3-veis. I tillegg er 220v inn ikke separert fra rele-utgangene. Det gjør den lite egnet.

Du måtte i så fall sørge for at bare et av de tre releene er innkoblet om gangen ellers ville en vikling på transformatoren bli kortsluttet. Men jeg ser ikke helt hvordan denne kan brukes uten å modifisere den litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, stigvi said:

Du måtte i så fall sørge for at bare et av de tre releene er innkoblet om gangen ellers ville en vikling på transformatoren bli kortsluttet. Men jeg ser ikke helt hvordan denne kan brukes uten å modifisere den litt.

Det er derfor jeg spør etter en alternativ løsning. Og helt enig at reléen bør kunne kjøre i "interlock"-mode, for å forsikre at bare én inngang er aktiv om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

I følge https://www.ventdel.no/images_hovedside/Villavent/avtrekksvifter/33355 ct 2 bryter/33355_CNY_CT_2015_20190426_190150198.pdf og mer spesifikt dette bildet

spacer.png

 

så kan du se at CT/2 reguleringsbryteren sender 60V, 130V eller 230V. Vil tro at hvilken så lenge man sender ren 1-fase vekselsstrøm (ikke faseavsnitt) i en av de spenningene så skal alt gå bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17/11/2021 at 21:45, hfossli said:

I følge https://www.ventdel.no/images_hovedside/Villavent/avtrekksvifter/33355 ct 2 bryter/33355_CNY_CT_2015_20190426_190150198.pdf og mer spesifikt dette bildet

 

så kan du se at CT/2 reguleringsbryteren sender 60V, 130V eller 230V. Vil tro at hvilken så lenge man sender ren 1-fase vekselsstrøm (ikke faseavsnitt) i en av de spenningene så skal alt gå bra?

Takk for svaret, men jeg har egentlig blitt overbevist om at det ikke går, i alle fall ikke med reléen jeg har. Jeg er ikke en elektriker, men ser flere grunner for at det ikke kan funke.

Reléen har 1 input og 3 output og forventer 230V på input og last på de tre output. Siden input-strømmen brukes også til å kjøre selve reléen, regner jeg med at det er viktig at den får 230V som den forventer.

Vifte-kontrolleren (nummer 2 på bildet), derimot, har 3 input med 3 forskjellige spenninger og en output, som går til last. Den eneste måten jeg kan se for å erstatte den med reléen min er å snu input og output, men det har sine problemer:

  • vet ikke om reléen ville like å ha spenning på output, hvor den forventer last
  • den vil sannsynligvis heller ikke like å ha 130V eller 60V på inputen, når den forventer 230V
  • men viktigst: når man skal bytte om inputen, må man først slå den nåværende av - men da blir reléen uten strøm og dermed slutter å funke!

Så, med mindre du finner en annen måte å koble alt sammen, så tror jeg fortsatt på at det ikke går an, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg forstår så kan motoren justeres med å

a) justere spenningen mellom 60 og 230 volt eller

b) så kan man bruke en kraftig nok 1-fase faseavsnitt dimmer eller pwm dimmer som tåler opp mot 150w load og som sperres mot å gå for lavt (så ikke motoren går varm på for lavt turtall)

 

Sistnevnte metode har jeg ikke fått bekreftet da det er vanskelig å finne dokumentasjon på motoren, men regner med denne motoren skal tåle det fint. 

 

Vil tenke sistnevnte er lettest mtp automasjon da det finnes god trådløs støtte for faseavsnitt dimming med mange trådløse protokoller. Skal prøve å få rista noen svar ut av systemair ang faseavsnitt dimming. En fordel vil også være å slippe den store trafo boksen og den stygge ct2 reguleringsbryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bør kanskje innrømme at jeg ikke vet hva "faseavsnitt dimmer" er, men jeg husker å ha sett noen diskusjoner om din metode b) på et eller annet forum - med så vidt jeg husker hørtes det vanskelig ut (dvs. ikke en dings man kunne kjøpe).

Men hvis du finner noe som funker så vær så snill og si ifra 🙂

 

For min del har jeg gitt opp å automatisere den gamle viften og heller vurdere å kjøpe en ny - de nye VEF-viftene kan styres med 0-10 V styresignal og det finnes en 0-10 V dimmer fra Fibaro som skal visst funke for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, hfossli said:

Jeg har funnet et produkt som kan være aktuelt på https://vifter.no/produkter/hastighetsregulering/evs/. Skal sjekke det litt nærmere, men ser veldig lovende ut. Kan da styre den med zigbee eller z-wave f.eks om man kjøper en trådløs til 0-10v duppeditt 😊

Godt funnet - enig at det ser lovende ut! 🙂  Håper det ikke dukker opp noe overraskelse i siste biten..

Har du forresten en prisantydning for regulatoren?

Når det gjelder styring, så er Qubino sin dimmer (https://www.prisjakt.no/product.php?p=4293026) det eneste jeg vet om - bortsett fra en Zigbee dimmer (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HLC610.html) som jeg bare finner til salgs på alibaba...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, hfossli said:

Den minste på 1,5 A koster 2 435,89 eks mva. Rabatt: 25%. På lager. Salg kun til firmaer.

Hmm.. fortsatt litt billigere enn ny vifte med 10V styring (ca. 5000, se https://www.villavent.shop/avtrekksvifter-ec-motor-for--14-hetter ), men da ville man fått en ny vifte (våres er muligens 20-30 år gammel).. 🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det kanskje mest lønnsomt i lengden å bytte for din del. Min er 16 år… Jeg liker nok best ideen om å hacke det til og gjenbruke mest mulig… Men så innebærer det jo en risiko for at ikke alt fungerer som man har tenkt. Får tenke litt på saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har nå kommet i mål for min del. Jeg gikk for en philips hue bevegelsessensor på badet som setter i gang vifta på max i 20 minutter. Vifta har jeg satt på en vanlig stikkkontakt og koblet til en Philips Hue Smartkontakt. Det ble veldig bra og dekker behovet mitt perfekt. Jeg fant ut at vi egentlig ikke trenger noe «dimming» av motoreffekt. På og av holder i massevis. Budsjettmessig er dette også en vinner. Smartkontakt koster 325kr og sensor kan droppes om man bare vil styre via mobil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, purfier said:

Interessant funn!

Litt overkill med termostat (siden vi snakker om en ventilasjonsvifte), men det ser ut at den kan kjøres i 'ventilasjonsmodus'. Dessuten vil den styre en ventil, som vi ikke har, men det går kanskje greit?

Den største risikofaktoren er at bruksanvisningen ikke sier hvordan den egentlig styrer vifta - vil helst ha en bekreftelse for at det funker fra enten selgeren eller produsenten - men skulle det funke, er det definitivt en vesentlig billigere løsning en hastighetsregulatoren  som @hfossli fant tidligere!

 

2 hours ago, hfossli said:

Jeg har nå kommet i mål for min del. Jeg gikk for en philips hue bevegelsessensor på badet som setter i gang vifta på max i 20 minutter. Vifta har jeg satt på en vanlig stikkkontakt og koblet til en Philips Hue Smartkontakt. Det ble veldig bra og dekker behovet mitt perfekt. Jeg fant ut at vi egentlig ikke trenger noe «dimming» av motoreffekt. På og av holder i massevis. Budsjettmessig er dette også en vinner. Smartkontakt koster 325kr og sensor kan droppes om man bare vil styre via mobil. 

Betyr at det at du har ventilasjonen slått av for det meste? Jeg trodde at denne type ventilasjonen skal gå hele tiden, for å sørge for luft-utskifting i huset (originalboksen har jo ikke 'av'-posisjon, bare tre styrker)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michal skrev (27 minutter siden):

Interessant funn!

Litt overkill med termostat (siden vi snakker om en ventilasjonsvifte), men det ser ut at den kan kjøres i 'ventilasjonsmodus'. Dessuten vil den styre en ventil, som vi ikke har, men det går kanskje greit?

Den største risikofaktoren er at bruksanvisningen ikke sier hvordan den egentlig styrer vifta - vil helst ha en bekreftelse for at det funker fra enten selgeren eller produsenten - men skulle det funke, er det definitivt en vesentlig billigere løsning en hastighetsregulatoren  som @hfossli fant tidligere!

Jeg har samme behov som deg, og tenkte det er rimelig overkill med termostat og har jo heler ingen ventil.
Sendte butikken en mail og spurte enkelt om den kunne erstatte en 3 tre-trin-bryter og fikk følgende svar:

Viktig å merke:
1. Viften som skal styres må bli 230V AC.
2. Termostaten har innbygget temp. sensor (dvs. at termostaten skal bli plasert i rom hvor temp. skal styres).
3. Baksiden av termostaten vil ikke passe i standard veggboks (60mm).
4. Sans. trenger du "2-pipe" versjon av sensor (om du bruker ikke kjøling i tillegg.

Rimelig fersk i gamet og litt lite kunnskap på strømsiden, men pris messig er jo inna for og virker litt mer plug en play enn det meste annet gitt at noen med mer kunnskap kan lese litt strøm skjema etc og bekrefte.
Oppset messig virker det som du sier at man kan kjøre eks ventilasjonsmodus og slå av temp styring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 

Betyr at det at du har ventilasjonen slått av for det meste? Jeg trodde at denne type ventilasjonen skal gå hele tiden, for å sørge for luft-utskifting i huset (originalboksen har jo ikke 'av'-posisjon, bare tre styrker)....

Ja, stemmer. Har den enten helt av eller på full styrke. Funker fint for å ta unna fuktighet etter dusjing f.eks. Det fine her er er også at man kan ha flere sensorer og brytere. F.eks vår villavent har ventilasjon på 2 bad og 1 toalett og da er det fint å kunne skru på fra flere steder. Mtp om viften støtter det eller ikke så støtter den det. Det blir som en vanlig ct2 eller villavent kjøkkenhette som enten er helt av eller gir 230V AC. Akkurat som i koblingsskjema bare uten mellomstegene. Også er det gratis mtp elektrikerarbeid. Alle kan lovlig sette på et jorda støpsel på en ledning. Og resten er hyllevare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hfossli skrev (2 timer siden):

Ja, stemmer. Har den enten helt av eller på full styrke. Funker fint for å ta unna fuktighet etter dusjing f.eks. Det fine her er er også at man kan ha flere sensorer og brytere. F.eks vår villavent har ventilasjon på 2 bad og 1 toalett og da er det fint å kunne skru på fra flere steder. Mtp om viften støtter det eller ikke så støtter den det. Det blir som en vanlig ct2 eller villavent kjøkkenhette som enten er helt av eller gir 230V AC. Akkurat som i koblingsskjema bare uten mellomstegene. Også er det gratis mtp elektrikerarbeid. Alle kan lovlig sette på et jorda støpsel på en ledning. Og resten er hyllevare.


Men bryteren på villaventen har ikke helt av som et valg, den har "svak, normal og max" eller hva nå ordlyden er, fordi den aldri skal være helt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, purfier said:

Jeg har samme behov som deg, og tenkte det er rimelig overkill med termostat og har jo heler ingen ventil.
Sendte butikken en mail og spurte enkelt om den kunne erstatte en 3 tre-trin-bryter og fikk følgende svar:

Viktig å merke:
1. Viften som skal styres må bli 230V AC.
2. Termostaten har innbygget temp. sensor (dvs. at termostaten skal bli plasert i rom hvor temp. skal styres).
3. Baksiden av termostaten vil ikke passe i standard veggboks (60mm).
4. Sans. trenger du "2-pipe" versjon av sensor (om du bruker ikke kjøling i tillegg.

Rimelig fersk i gamet og litt lite kunnskap på strømsiden, men pris messig er jo inna for og virker litt mer plug en play enn det meste annet gitt at noen med mer kunnskap kan lese litt strøm skjema etc og bekrefte.
Oppset messig virker det som du sier at man kan kjøre eks ventilasjonsmodus og slå av temp styring.

Takk for innsatsen her - har du også spurt produsenten? (Hvis ikke, så kan jeg gjøre det, for sikkerhets skyld...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

purfier skrev (15 minutter siden):

Men bryteren på villaventen har ikke helt av som et valg, den har "svak, normal og max" eller hva nå ordlyden er, fordi den aldri skal være helt av?

Stemmer. For oss er ikke det et problem at den er helt av. Er huset hermetisk lukka og tek17 så bør du nok aldri skru av. Vårt hus er fra 2005 og vi lever godt med at ventilasjon er på (på max) kun ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett på koblingdiagram til MH8-FC og begynne å tvile på at den hjelper.

Min tolkning av diagrammet er at boksen bare funker som relé når det gjelder styring av viften - den bruker i alle fall 3 koblinger, én for hver viftehastighet - og da tviler jeg på at den gjør spenningsregulering selv...

Eller, for å si det annerledes, hvordan skulle man koble den for at den skulle regulere viften? Den må jo til slutt bare ha 3 ledninger til seg (L, N, grunn)...

spacer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.