Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Airthings Wave Plus radonmåler til HA med bluetooth?


Jørn R

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny radonmåler, og det er jo basically bare Airthings på markedet. La ikke merke til før kjøpet at den kun har bluetooth, og trenger en hub for å sende data til airthings cloud. Er det virkelig mulig?? Kan også sende via mobil (til cloud), men da er det jo ikke i realtid. Skulle ikke vært lov å kun basere seg på bluetooth eller en properitær hub 😞

 

Er det mulig å få en PI med HA til å snakke med denne dingsen? Ser at @daniel.h.iversen har laget en komponent (https://github.com/Danielhiversen/home-assistant_custom_components/tree/master/custom_components/airthings_wave), men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal få PI'en til å kommunisere med wave'en. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airthings selv har en blog (tror jeg) der de leser data med en pi. Og så mener jeg å ha lest om noen som bruker en esp32 til dette.

Men ellers deler jeg ditt syn på bluetooth på disse dingsene og det alene stopper meg fra å kjøpe en slik. De burde lagd en utgave med zigbee, zwave eller LoRaWan. Det hadde vært topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, når jeg tenker meg om så har jeg en Raspberry Pi Zero W i kjelleren med Home Assistant på. Den er dedikert å kommunisere med ventilasjonen via modbus, men står fristende nærme nok der det er naturlig å montere en airthings. Og nesten halv pris på en airthings plus er jo ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kode for arduino / esp32 for å lese data en airthings sender, så det er helt klart en måte å gjøre det på. En Raspberry Pi Zero W koster under 200 kroner og min erfaring med 2 slike i heimen som kjører Home Assistant, samler inn data og sender videre til en mqtt broker er veldig gode. De er kraftig nok og stabiliteten er det heller ingen problem med.

Så det blir kanskje smak og behag, hva slags kode som er tilgjengelig og hva en er vant med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Jørn R skrev:

Ser at @daniel.h.iversen har laget en komponent (https://github.com/Danielhiversen/home-assistant_custom_components/tree/master/custom_components/airthings_wave), men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal få PI'en til å kommunisere med wave'en. Noen tips?

Jeg prøvde denne, men valideringen i Home Assistant feiler med denne meldingen: Platform error sensor.airthings_wave - No module named 'bluepy'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, henlagt said:

Det er en HACS integrasjon for AirThings - sensor.airthings_wave - https://github.com/custom-components/sensor.airthings_wave

Jeg har litt blandene erfaringer, min rpi4 får ofte ikke kontakt med vår Wave som ligger 1m unda. Har foreløpig ikke brukt så mye tid på å finne ut hvorfor. 

 

Har midlertidig endt opp med samme integrasjon via Hacs. Visste først ikke at PI'en hadde bluetooth innebygget, så det var smooth. Når det er sagt, har jeg hatt samme problemet med stabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker nå med @daniel.h.iversen sin komponent, men får ikke kontakt med min airthings. Virker ikke som min raspberry klarer å kommunisere med airthings.

Her er min konfig og log. På sensoren sin MAC'adresse har jeg frosøkt med og uten "BLE_"

 

sensor.yaml

- platform: airthings_wave

  scan_interval: 1150

  mac: A4:34:F1:91:ED:1C

  plus: false

 

known_devices.yaml:

ble_a4_34_f1_91_ed_1c:

  name: AirThings Wave

  mac: BLE_A4:34:F1:91:ED:1C

  track: false

 

 

Log:

Traceback (most recent call last):

File "/config/custom_components/airthings_wave/airthings.py", line 129, in _get_readings

self._connect()

File "/config/custom_components/airthings_wave/airthings.py", line 81, in _connect

self._device = bluepy.btle.Peripheral(self._mac)

File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/bluepy/btle.py", line 391, in __init__

self._connect(deviceAddr, addrType, iface)

File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/bluepy/btle.py", line 439, in _connect

raise BTLEDisconnectError("Failed to connect to peripheral %s, addr type: %s" % (addr, addrType), rsp)

bluepy.btle.BTLEDisconnectError: Failed to connect to peripheral A4:34:F1:91:ED:1C, addr type: public

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, daniel.h.iversen skrev:

Forsøkt å installere bluepy?

Nei. Er på hassos og har ikke installert noe cli. 

Men ikke noe stress. Jeg bare prøvde den for å se om den var et greit alternativ. Jeg bruker uanz andre metoder for å hente ut data fra airthings og når jeg oppdaget at du har laget en airthings sky-integrasjon så kan det heller være at jeg går for en airthings hub.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne på Pi Zero W

https://github.com/stenjo/waveplus-reader/blob/master/read_waveplus_mqtt.py

 

Den sender til HA over MQTT.

PI Zero står ca 4-5m fra airthings sensoren

 

I HA har jeg dette i sensors:


 

- platform: mqtt
  name: "waveplus_123456789_radon_st_avg" # Radon 24HRS
  unique_id: "waveplus_123456789_radon_st_avg"
  state_topic: "waveplus/123456789/Radon_ST_avg"
  unit_of_measurement: "Bq/m3"

- platform: mqtt
  name: "waveplus_123456789_radon_lt_avg" # Radon LifeTime
  unique_id: "waveplus_123456789_radon_lt_avg"
  state_topic: "waveplus/123456789/Radon_LT_avg"
  unit_of_measurement: "Bq/m3"

- platform: mqtt
  name: "waveplus_123456789_temperature" # Temperature
  unique_id: "waveplus_123456789_temperature"
  state_topic: "waveplus/123456789/Temperature"
  unit_of_measurement: "°C"
  device_class: "temperature"

- platform: mqtt
  name: "waveplus_123456789_humidity" # Humidity
  unique_id: "waveplus_123456789_humidity"
  state_topic: "waveplus/123456789/Humidity"
  unit_of_measurement: "%"
  device_class: "humidity"

- platform: mqtt
  name: "waveplus_123456789_pressure"
  unique_id: "waveplus_123456789_pressure"
  state_topic: "waveplus/123456789/Pressure"
  unit_of_measurement: "hPa"
  device_class: "pressure"

- platform: mqtt
  name: "waveplus_123456789_co2_level" # CO2_level
  unique_id: "waveplus_123456789_co2_level"
  state_topic: "waveplus/123456789/CO2_level"
  unit_of_measurement: "ppm"
  #device_class: "pressure"

- platform: mqtt
  name: "waveplus_123456789_voc_level"
  unique_id: "waveplus_123456789_voc_level"
  state_topic: "waveplus/123456789/VOC_level"
  unit_of_measurement: "ppbC"

 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Den der snutten var magisk @Charlie, tusen takk! Men det tok litt tid før jeg skjønte at "123456789" måtte byttes ut med serienr på min Wave+.

 

Jeg måtte også legge inn brukernavn+passord i `read_waveplus_mqtt.py`, men det var bare en enkel

client.username_pw_set("<brukernavn>", "<passord>")

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Interessant tråd. Har 2 radonmålere og 1 hub. Den ene sensoren/måleren er plassert i kjellerstue som jeg bruker som trimrom. Den andre i utleie-leilighet. I trimrommet har jeg registrert at radon-nivået noen ganger stiger brått og går over 200. En gang gikk det til 600.  Har lagt inn et 160 mm PVC rør gjennom kjeller-vegg i betong ut under bakken og tatt det opp over bakken på egnet sted. I røret har jeg plassert en PC vifte, 12V, som trekker inn uteluft (60 cubm pr min). Problemet er at denne luften til vinteren vil bli ganske kald, og dermed får trimrommet en uønsket lav temperatur. Har installert KNX og har også litt annet: Loxone, Pi4, P3 og en Zero W. Bitte litt erfaring med HA på en Pi4-8GB. Ønsker å få til styring av viften på en eller annen måte. Enklest: en bryter-aktuator i KNX som skrur el av eller på til 12V transformator. Lurer på følgende: Ettersom det kun er én av de to airthings radonsensorene som er i spill, hva er lurest: etablere kommunikasjon mellom denne og en PI, eller Wifi hub´ben? Hvis jeg får data fra airthings to HA (lese), må jeg få til noe logikk som gir beskjed til KNX at viften skrues av eller på. Er det "a piece of cake"? Tilsvarende logikk har jeg i Loxone: utelys på via KNX 90 min før soloppgang. Som sagt: bitte litt erfaring med HA. Leser KNX sensorverdier i HA, men har ikke prøvd meg på noe logikk. Gode råd fra noen av dere her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, den fungerer fint. 
Noen som har informasjon om hvordan radonnivåer påvirkes av lufttrykk, temperatur, nedbør? Har installert balansert ventilasjon i øvre etasje som surrer på minimum men ser av og til nivåer av 3 dobbel verdi som går over flere dager. 
Enheten som måler radon ligger selvfølgelig på samme sted hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.