Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er HS4 den aller beste, mest stabile og raskeste smarhusløsningen?


Master Aeon

Anbefalte innlegg

Det er black friday i dag og jeg ser Homeseer 4 har 50% avslag. Jeg er mildt sagt drittlei ustabiliteten til Athom Homey. Grensesnittet er genialt, men i hverdagen vil jeg ha noe som bare funker og som responderer lynraskt. Homey gjør ikke det for større hus med mange enheter.

 

Jeg har nærmere 100 devices så jeg lurer bare på om Homeseer 4 er det ultimate valget for smarthus? Eller er det noe annet som er enklere, raskere og dønn stabilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Master Aeon skrev:

Jeg har nærmere 100 devices så jeg lurer bare på om Homeseer 4 er det ultimate valget for smarthus?

Som du helt sikkert forstår så er det et ladet spørsmål. Svaret er selvfølgelig JA! ;)

 

Men seriøst. HomeSeer 4 er utmerket for de som kommer fra Homey. Mye vil du kjenne igjen og noe vil du like (som f.eks. at dingser selv på samme protokoll slipper å måtte ha sin egen "app"). Men noe er muligens mer tungvint, og grensesnittet er ikke like super-stylet som Homey sitt. Ellers er det minst like utbyggbart i alle endre, og du kan skalere enkelt opp med å oppgradere maskinen du kjører HS4 på (som kan være alt fra en Raspberry Pi til en server, man tar det man har).

 

Andre alternativer er f.eks. Home Assistant og openHAB. Disse er fine, open source, og dermed gratis, noe som gir dem en edge over HomeSeer. De er superfleksible, men krever en del kunnskap, så jeg pleier å "seriøst fleipe" med at det du ikke betaler i penger, må du betale med i tid. Og spøk til side; litt sant er det. Ikke at et HomeSeer-oppsett kommer gratis og ferdig rekende på ei fjøl, men jeg bruker ikke timevis på konfigureringer og rekonfigureringer.

 

 

Jeg kjører den samme HS3-konfigurasjonen som da jeg satte det opp i 2013, og selv der er det en god del utstyr fra HS2 som jeg satte opp i 2007. Stabilitet over tid er altså super. Det er ekstremt få "breaking changes" som dessverre andre sliter litt med innimellom.

 

 

Det er til syvende og sist snakk om smak og behag. Alle kan testes gratis, så det er bare å laste ned og prøve. Men HS4-salget avsluttes om litt, som du vet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde homey opplevde jeg ofte når jeg skulle inn på appen at appen ikke fekk kontakt med komey.. når jeg skulle slå av alle lys tok det mellom 5-30sek. Med Homeseer tar det alltid under 1 sek å slå av alle lys.

 

Savner enkel tilkobling til ios/siri, men dette er helder ikke umulig for de som er litt flinke med pc å kan fylle oppskriftene som er tilgjenglige på nett.

 

Homey har fantastisk grensesnitt men blir fort vant med homeseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Master Aeon skrev:

dønn stabilt

Det som burde vært Homey sin styrke var nettopp stabiliteten i og med at de har kontroll på maskinvaren. Homeseer blir ikke mer stabilt enn maskinen du installerer den på og er det en pc så gjør du nok lurt i å ha en dedikert maskin der du investerer i mest mulig stabilitet over tid. Viktigst er nok å ikke installere masse annen "kul" programvare på den bare fordi den er der lett tilgjengelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldingene! Tester ut både HomeSeer og Home Assistant akkurat nå. Lurer på om jeg går for sistnevnte pga. bedre app og informative/gode dashboards ut fra hva jeg kan se. Mer knotete å sette opp flows som jeg har forstått, men det er jo stort sett engangsjobber hvor det er sjeldent behov for små justeringer.

 

23 hours ago, GAS said:

når jeg skulle slå av alle lys tok det mellom 5-30sek (med Homey). Med Homeseer tar det alltid under 1 sek å slå av alle lys.

Akkurat det må jo være hele poenget med et smarthus. Homey er kun ok for små leiligheter. Det må være responstid på under et sekund på slikt. Og at det funker hver gang for alle involverte enheter. Med Homey er det litt random hver gang. Jeg håper Home Assistant er like rask som HomeSeer på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Home Assistant og Homeseer har ikke problemer med hastigheten. Men for Home Assistant er det avhengig av at du ikke installerer på den aller tregeste raspberry pi. Jeg bruker to, en Pi zero og en Pi4. Home Assistant på Pi4 er rask nok til at lys går på uten merkbar forsinkelse og at brukergrensesnittet er raskt. På Pi zero er det i tregeste laget, men allikevel raskt nok til mitt bruk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig greit å vite. Tester ut med Home Assistant via en VirtualBox med Aeotec Z-Wave stick. Lurte på om HA ville bli rask nok med Pi4. Trenger vel en SSD så man slipper korrupt minnekort over tid også antar jeg.

 

Er fremdeles litt usikker på om jeg burde gå for HomeSeer da den virker enklere å sette opp og ting muligens funker mer med en gang, men det ser ut som det er et langt større community rundt Home Assistant og det er vesentlig for å finne ut av ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Master Aeon skrev:

Trenger vel en SSD så man slipper korrupt minnekort over tid også antar jeg.

Jeg bruker minnekort. Det er ingenting som tilsier at en ssd har bedre kvalitet på minnebrikken enn et SD kort når prisen på de er tilsvarende. Minnekortet jeg bruker er lagd og markedsført som at de egner seg for overvåkningskameraer. De tåler altså mange skriveoperasjoner. I tillegg er det lurt å kjøpe stort nok. En halverer belastningen på det når en dobler størrelsen. Og der ligger nok mye av grunnen til SD kortenes dårlige rykte. Mange sammenligner et 8GB minnekort med en 256GB SSD og glemmer at i det tilfellet har SD kortet 32 ganger større belastning/skriveoperasjoner enn SSD'en.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.