Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Byttet spotter, lysbryter sluttet å fungere.


Smith11

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi hadde SG Junistar Lux Hvit 7W LED 2700K hjemme i stuen, men jeg ønsket å bruke GU10 pærer.

Installerte derfor SG Jupiter Tek Matt-Hvit 6,5W LED.

 

Men nå sluttet lysbryteren å fungere, pærene svarer på trykk.

 

Er det så enkelt at SG Junistar spotter bruker puls for å bli slått av og på, men SG Jupiter trenger at strømmen kuttes på en kurs?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Smith11 skrev:

Ja, det var jo dimmeren som gjorde at bryteren ikke fungere lenger.

... det var jo en vesentlig del av informasjonen som manglet. Du sa ikke at det var en dimmer bak. ;)

 

15 minutter siden, Smith11 skrev:

Noen som har koblingsskjema på MdimLed ? 

https://ctmlyng.no/dokumenter/produkt/mdim/MDimLed_Micro/Installation_and_user_instructions_MDimLed_Micro_LR.pdf

 

image.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fant du det fort.

Merkelig jeg ikke fikk opp noe på mine google søk, men men... mange takk.

 

Jeg forstår ikke helt, hvorfor jeg har en sort ledning, som også går inn på min doble bryter, kan den gå helt ned i sikringsskapet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller, men den er sannsynligvis koblet til L den også. Du kan kanskje terminere den og koble den til MdimLed'en som skissen over viser. Jeg personlig hadde byttet tu den saken der med

 

Det kan også være at  er et ypperlig  tidspunkt på å ringe en elektrikker...

 

 

1 minutt siden, Smith11 skrev:

Skal det bare være for meg å flytte den blå/hvite, som kommer fra spotten til hvor "1" fra dimmer kobles til bryteren? 

Ser ikke slik ut for meg. Koblingen mellom 1 og L er en bryter, og har ingenting å gjøre sammen med spottene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Ikke jeg heller, men den er sannsynligvis koblet til L den også. Du kan kanskje terminere den og koble den til MdimLed'en som skissen over viser. Jeg personlig hadde byttet tu den saken der med

 

Det kan også være at  er et ypperlig  tidspunkt på å ringe en elektrikker...

 

 

Ser ikke slik ut for meg. Koblingen mellom 1 og L er en bryter, og har ingenting å gjøre sammen med spottene.

Det er kanskje dårlig å se på bildet mitt, men blå/hvit fra spottene, er koblet til ~~  ikke L. 

 

Den andre som kommer fra spottene er helt blå, (du ser den i bakgrunnen på bilde).

 

 

Du kan kanskje bekrefte en elektro regel for meg.
Når du trenger 2stk N i et trekke rør, trekker du da en Sort og en Brun ? 
Sammen med blå og jord. 

 

 

Ref. 
Sort + Hvit var de tidligere fargene som ble brukt på ledninger. Disse er nå byttet til brun + blå og vil som oftest være fast strøm i boligen.
Sort = Faseleder istedenfor for brun.
Sort + brun, her vil sannsynligvis brun være fast strøm og sort være en bryterledning til en lampe f.eks.
Hvit = L2
Rød = I min erfaring har dette oftest vært brukt som bryterledning til lampe.

 

Endret av Smith11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.