Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dobbelt strømuttak/plugg som kun bygger ut i en retning?


Anbefalte innlegg

Jeg har et dobbeltstikk på kjøkkenet, der stikkene er over/under hverandre, og er montert rett inntil vegg. En slik: 1511733-1.jpg

 

Jeg vil gjerne ha et dobbeltstikk i den øverste. Zigbee eller wifi, men det må kunne kobles til HA uten å være innom internett, og det må helst ha en bryter på seg for å skru av/på. Jeg finner ikke noe dobbelstikk som ikke bygger ut til begge sider, og det har jeg ikke plass til, siden dette er montert helt inntil en vegg. Noen som har noe tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, gert skrev:

Jeg finner ikke noe dobbelstikk som ikke bygger ut til begge sider

Imponert over at du i det hele tatt fant et dobbelstikk med zigbee eller wifi, selv om det bygger ut til begge sider. Har du en link? Jeg kunne tenke meg et selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet kun om ett alternativ, og det er Home Control sin: 

image.png

 

... men om den er i salg lenger, vet jeg ikke. Elektromimportøren sine linker gir 404.

 

Ellers har Fibaro et Walli kontakt, men den er større. Og kun i enkel, ikke dobbel utførelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, stigvi said:

Imponert over at du i det hele tatt fant et dobbelstikk med zigbee eller wifi, selv om det bygger ut til begge sider. Har du en link? Jeg kunne tenke meg et selv.

Om jeg leser rett så ønsker trådstarter ikke å bytte stikkontakten, men å plugge et 1-til-2 støpsel i den øverste «hullet». Eller er det jeg som misforstår?

 

I såfall oppfyller vel deltaco alle kravene, med unntak av at den krever kontakt med skyen. Men leser om flere her inne som flasher deltaco med modifisert FW for å kunne kommunisere direkte... vet ikke om deg fungerer på den dobbel varianten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stigvi skrev:

Imponert over at du i det hele tatt fant et dobbelstikk med zigbee eller wifi, selv om det bygger ut til begge sider. Har du en link? Jeg kunne tenke meg et selv.

Det er et par i listen her, som støtter tasmota: https://templates.blakadder.com/eu.html

Merk at Deltaco SH-P02, som nok er den enkleste å finne her på berget, i følge siden ikke fungerer med Tasmota lenger, fordi de har gått over til å bruke et realtek chipset, i stedet for ESP. (Vær OBS på det, @Guahtdim) Det virker som om det er en trend at ulike billigproduktene stadig oftere er basert på chipset fra Realtek eller Mediatek i stedet for ESP, dessverre. Men man kan jo håpe det kommer mer custom firmware her også etter hvert.

2 timer siden, Hillmar skrev:

Om jeg leser rett så ønsker trådstarter ikke å bytte stikkontakten, men å plugge et 1-til-2 støpsel i den øverste «hullet». Eller er det jeg som misforstår?

 

I såfall oppfyller vel deltaco alle kravene, med unntak av at den krever kontakt med skyen. Men leser om flere her inne som flasher deltaco med modifisert FW for å kunne kommunisere direkte... vet ikke om deg fungerer på den dobbel varianten...

Korrekt, skulle jeg byttet stikkontakten hadde jeg nok installert en med fire uttak i stedet. 

 

Angående deltaco, hvilken variant tenker du passer? SH-P02 bygger ut både til venstre og høyre, og krasjer dermed i veggen. 

Endret av gert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med en klarere illustrasjon på hva som hadde vært ideelt, kan man se på tråfri-pluggen til Ikea: tradfri-kontrollsett__0881689_PE645601_S

Dersom den hadde hatt et stikk til (i stedet for masse "tom plastikk"), er det noe sånt jeg er ute etter. Ideelt skulle den stukket ut til siden i stedet for oppover/nedover, men det er på ingen måte en krise. Det viktigste er at den får plass.

 

Jeg kan bruke noe ala en Deltaco SH-P01 eller tilsvarende som ikke er større enn at det bare tar én kontakt, men jeg vil gjerne slippe å bytte mellom vannkoker og kkaffetrakter. 1st world problems... Og det andre uttaket er opptatt allerede. Mulig løsningen blir en ny Deltaco SH-P03USB, og monterer den i veggen på noe vis, men det blir jo litt mindre lekkert.

Endret av gert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, gert said:

Angående deltaco, hvilken variant tenker du passer?

Beklager! Her var jeg så opptatt av å rette opp i misforståelsen til stigvi at jeg selv overså et viktig krav! Jeg legger meg flat 🤪

 

1 hour ago, gert said:

bytte mellom vannkoker og kkaffetrakter

Nå står jo ikke disse på lenge av gangen, men slike strømkrevende apparater foretrekker jeg å holde unna skjøteledninger og slike 1 til 2 løsninger.

Er ikke store operasjonen for en elektriker å bytte til 4-er stikk. Kanskje kombinere det med noe annen elektrikerjobb du kanskje skulle ha gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hillmar skrev:

Beklager! Her var jeg så opptatt av å rette opp i misforståelsen til stigvi at jeg selv overså et viktig krav! Jeg legger meg flat 🤪

 

Nå står jo ikke disse på lenge av gangen, men slike strømkrevende apparater foretrekker jeg å holde unna skjøteledninger og slike 1 til 2 løsninger.

Er ikke store operasjonen for en elektriker å bytte til 4-er stikk. Kanskje kombinere det med noe annen elektrikerjobb du kanskje skulle ha gjort...

Haha!

Ja, jeg lager meg jo alltids en liten liste over ting en elektriker kan få gjøre. Men dette er på kjøkkenet som jeg er usikker på om jeg skal pusse opp eller ikke med tiden, og å bytte til firer innebærer å fjerne/kutte noe flis over kjøkkenbenken, og når det gjøres kan jeg like gjerne slipe benkeplaten og fugene samtidig, og så baller det på seg. :P I utgangspunktet tenker jeg sånne løsninger må tåle kort bruk langt innenfor ratingen, men joa, det er jo ikke en ideell løsning med litt tildels ukjent byggekvalitet fra diverse merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2020 den 22.51, gert skrev:

og å bytte til firer innebærer å fjerne/kutte noe flis over kjøkkenbenken,

Nope.....

4-veis stikk monteres påvegg. Utenpå allerede eksisterende boks. 

Ikke det peneste resultatet kanskje, men det er bedre enn all verdens overganger/fordelere fra diverse "jalla" sjapper. (Europris, Clas Ohlson, Biltema, Jula, etc.)

 

Alternativet er å frese inn en multiboks ved siden av og montere inn ny dobbel stikk der.

Forutsatt at det ikke er stender i veggen mellom eksisterende boks og der ny multiboks plasseres.

Hullbor for mur/stein først gjennom fliser og så vanlig hullbor til å dra igjennom gips-/sponplate.

Litt "fisking" og ny stikkontakt kan kobles og monteres. Eksisterende boks kan påmonteres blindlokk om en ikke ønsker å ha stikkontakt der.

Skal ikke bruke mer enn 1/2 time om alt går greit. (Kjøring, kaffedrikking, småprat, o.l. kommer i tillegg.)

 

Jada, har gjort noen slike stunt i løpet av tiden som elektriker som daglig blir skitten på fingrene.

(Nå tåler ikke fingrene mine papirer en gang uten at jeg må bruke hansker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2020 den 14.01, Jarle F skrev:

Nope.....

4-veis stikk monteres påvegg. Utenpå allerede eksisterende boks. 

Ikke det peneste resultatet kanskje, men det er bedre enn all verdens overganger/fordelere fra diverse "jalla" sjapper. (Europris, Clas Ohlson, Biltema, Jula, etc.)

Toveisen som sitter er nå, er allerede en utenpåvegg-sak, men den er montert utenpå veggen, men ikke utenpå flisene. Veldig flott opplegg... Må si jeg lurer på hvorfor, jeg tror ikke den er eldre enn flisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh...🤔

Det kom ikke så godt frem på bildet ditt. 

Da er det litt mer tricky å få et fint resultat, ja.

Men det er fortsatt mulig å få montert en 4-veis kontakt der.

Det må bare fores ut bak stikkontakten slik at den blir flush med flisene og sannsynligvis må det til litt akryl fuging langs kanten av kontakten før dekselet monteres.

 

Om du får leid inn en elektriker som har litt erfaring fra service arbeid tror jeg dere kommer frem til en akseptabel løsning.

 

Lykke til. 🙂

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.