Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips til hvordan kontrollere et lys


TropiskNektar

Anbefalte innlegg

Her er hva fruen ønsker på badet:

Fortsatt ha én knapp for å skru på taklys og lyset over speilet

Ha mulighet til å skru på taklyset hvor det er dimmet så langt ned det går an (til bruk på natten når vi skal skifte bleie på minstemann).

Lyset må fungere selv om serveren min ikke fungerer og det må så klart være like enkelt å ha på fullt lys på natta også.

 

Jeg bruker en kontroller som det her: 
https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-kontrollere/veggkontroller-zv9001k8-dim-g4.html

 

Det jeg har kommet opp med hittil er:

Knapp 1 & 2 - Direkte koblet opp mot lysene, slik at de funker uavhengig av HomeSeer

Knapp 3 - Skrur på taklyset til 1% via en event. Man kan da fortsatt bruke knapp 2 for å skru det av.

 

Problemet blir nå at når man skrur det på igjen ved å bruke Knapp 1 (Altså både taklys og lyset over speilet), så skrur taklyset seg på til 1%, slik at man er nødt til å holde inne knappen for å dimme opp.

 

Jeg kan så klart f.eks sette opp knapp 4 til å skru på taklys til 100% sammen med speilet via en event, men jeg føler det kompliserer ting veldig og lurer på om det kanskje finnes noen bedre måter å gjøre det her på.

 

Selv om Knapp 1 & 2 er direkte koblet til lysene, så blir det fortsatt registrert en "Scene 001 Key Pressed 1 Time" i HomeSeer, så et til alternativ kunne vært å hatt en event som sier at om "Bad Veggkontroller" blir satt til "Scene 001 Key Pressed 1 Time" AND "Bad taklys" is 1%", THEN set "Bad Taklys" to 100%. 

Igjen så føler jeg at dette vil gjøre ting komplisert og kanskje ikke heller alltid fungere.

 

 

Hvordan ville dere løst det her?

Merk at "konkurransen" min er en helt vanlig Elko Dimmer + en ekstra lysbryter til speilet, som jeg må ærlig innrømme at virker langt enklere å sette opp enn alt det andre her :(

Endret av TropiskNektar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lys på speil og to taklamper på bad, en Philips Hue dimmebryter på vegg og en Philips Hue bevegelsesensor. Lys slås på når bevegelse registreres og med lysstyrke ut i fra tid på døgnet. Lysstyrke kan overstyres med bryter på vegg.
Bevegelsesensor krever at Home Assistant kjører, men bryter på vegg har en direkte assosiasjon (zigbee) til lyset så det er mulig å slå på lys uten at Home Assistant eller at Deconz kjører.

Så sånn har jeg gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal kjøre på med en sensor jeg også.
Noen som vet hvordan dette kan løses i Homeseer?

Jeg har allerede en event for styring av lys via en sensor, men det er et enkelt på eller av lys og det ser ut som dette:

IF
Bevegelsessensor becomes motion detected

THEN

Remove Delayed DeviceAction for: LAMPE
Set Device: LAMPE to On

Set Device: LAMPE to Off after a delay of 1 Hour, 0 Minutes, 0 seconds

 

Eventen funker egentlig veldig bra, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få til med forskjellige lysstyrker basert på tid. 

I tillegg, hvis jeg f.eks kun vil ha lyset på i 10 minutter og noen velger å overstyre dimmingen, f.eks sette den på fult, så vil vel også denne eventen sette dimmingen tilbake til hva automasjonen er satt til å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å ha 3 events for dag, kveld og natt og en bevegelsessensor. 

Eventene styres basert på verdien av en counter som settes 3 ganger om dagen basert på tid, enten 1, 2 eller 3. 

 

Prøver det i noen dager og ser hvordan det går. Hvis andre kan tipse om hvordan de har løst tilsvarende eller lignende problemstillinger så setter jeg stor pris på om det kan deles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

Hva er lysene koblet til? Hvis det et Fibaro Dimmer 2, så kan du sette at den alltid starter på 100% i stedet for «last value». :) Da vil «1» alltid gi maks lys. 

Det er Fibaro Dimmer 2 jeg bruker ja. Vil ikke det også gjøre at lyset starter på 100% når en homeseer prøver å sette den til 1%, fra off?

Hvis ikke så løser jo egentlig det problemet med fysisk bryter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TropiskNektar skrev:

Det er Fibaro Dimmer 2 jeg bruker ja. Vil ikke det også gjøre at lyset starter på 100% når en homeseer prøver å sette den til 1%, fra off?

Hvis ikke så løser jo egentlig det problemet med fysisk bryter.

 


Nei, parameteren styrer bare hvilken styrke den skal starte på når bryteren brukes.
 

Jeg har et event som endrer den parameteren morgen og kveld på soverommene. På dagtid blir det 100% når man bruker bryteren, mens på kveld/natt blir det 20%. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 05/12/2020 at 20:37, TropiskNektar said:

 

IF
Bevegelsessensor becomes motion detected

THEN

Remove Delayed DeviceAction for: LAMPE
Set Device: LAMPE to On

Set Device: LAMPE to Off after a delay of 1 Hour, 0 Minutes, 0 seconds

 

I tillegg, hvis jeg f.eks kun vil ha lyset på i 10 minutter og noen velger å overstyre dimmingen, f.eks sette den på fult, så vil vel også denne eventen sette dimmingen tilbake til hva automasjonen er satt til å være.

 

Jeg har lik event for å styre lyset på badet, men får det ikke hel til å bli som ønsker. 

Styres ved en Multisensor 6 og virtuell Device for morgen, dag, kveld og natt).

Sensoren går på batteri og har default 4 min time out for bevegelse, men det burde vel være ok siden jeg har 15 min delay på OFF.

Men det blir mørk på badet selv om jeg er der inne av og til har ikke helt funnet ut mønsteret enda.

Da det skjer rapporterer HS bevegelse (og lys av). Noen som vet hva jeg har oversett?

Hadde en mistanke om at det kunne være akkurat i overgangen mellom dag og natt på den virtuelle Device, men har sett oppførselen uten for de overgangene også. 

 

Også er det problemet med at manuell justering blir tilbakestilt (da eventen virker som forventet). En må vel til med script for å løse det.

Kanskje mulig å lage flere eventer med "AND IF" "Device value equal" forutsetninger. Og en "no motion" for x time event for OFF.

Blir fort mange eventer :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, aarpi3 skrev:

Kortere blir jo bedre, men den går på batteri så har default 4 min. Men trodde det gikk fint så lenge delay off er mye mer en 4 min.

Jeg tipper problemet er at bevegelsessensoren ikke får trigget ny bevegelse når det er så lang time out. Prøv å redusere den til iallfall et minutt eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil kanskje løse problemet. Men lurer litt på hvordan logikken virker uansett. Med forsinket OFF på 15 min så burde det være nok tid etter en 4 minutters time out for re-trigger eventet. Og fra statusen i HS ser det ut til å virke. I.e. bevegelse registrert, men lyset slår seg av. Akkurat som sletting av forsinket OFF delen ikke funket. Har faktisk ikke sjekket om eventet faktisk er kjørt da jeg får feil.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, aarpi3 skrev:

Akkurat som sletting av forsinket OFF delen ikke funket. Har faktisk ikke sjekket om eventet faktisk er kjørt da jeg får feil.

Neste gang du står i mørke, så sjekk sist når eventet ble trigget og når bevegelsessensoren ble trigget.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Moskus said:

Jo, men i screenshotet i quoten til @ZoRaC står det "1st Bathroom Light", ikke "downlights"...

 

Ja. 1st er floor, Bathroom er room og light er Child device name. Root device name er Bathroom downlights.

På Remove Delayed Device Action så vises ikke Root Device navnet etter lagring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Well, there's your problem"...

 

Men

11 timer siden, aarpi3 skrev:

Da skjedde det igjen. Ser ut til sensoren ikke timer ut slik den skal etter 4 min. 

Nesten 30 min ser det ut til at det brukte.

Den vil forbli aktiv hvis går frem og tilbake når du har så lang timeout.

 

Da kan du gjøre det på en annen måte, istedenfor å bruke Remove Delayed, kan du trigge lyset på når bevegelsessensoren blir satt til Motion, og av når bevegelsessensoren har vært av i... f.eks. 10 minutter.

 

Det gjør jeg her (hvis statusen er "Kveld" og det er mørkt ute):

image.png

 

image.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 5.12.2020 den 20.37, TropiskNektar skrev:

...

 

Eventen funker egentlig veldig bra, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få til med forskjellige lysstyrker basert på tid. 

I tillegg, hvis jeg f.eks kun vil ha lyset på i 10 minutter og noen velger å overstyre dimmingen, f.eks sette den på fult, så vil vel også denne eventen sette dimmingen tilbake til hva automasjonen er satt til å være.

Litt sein til festen her, men eg håpar å kunne bidra med noko positivt til akkurat denne problemstillinga med midlertidig deaktivering av automasjon ved fysiske knappetrykk.

denne kommentaren på tråden "Hva har du automatisert i dag..." så har eg laga ein beskrivelse på korleis eg løyste dette. Håper det er til hjelp.

Info om Hardware-bruk:

- Fibaro movement sensor

- Fibaro Dimmer 2 (med aktivert Scene-kontrollering for å kunne oppfatte knappetrykk!)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bare for å komplisere det hele. Hvordan gjør en det med ulike ukedager? 

Det blir mange ulike kombinasjoner med bevegelse, MDEN og

  • i dag: jobb - i morgen: jobb
  • i dag: jobb - i morgen: fri
  • i dag: fri - i morgen: fri
  • i dag: fri - i morgen: jobb
  • Borte

Antall eventer per tidsperiode og type dag blir fort veldig mange å holde styr på.

Pluss at jeg (les: noen jeg bor sammen med) ønsker ulike MDEN tider for ulike rom f.eks. morgenen starter før på badet enn i gangen.

(Har et soverom som blir sjenert av lyset i gangen) 

 

Jeg må vel lære meg å scripte og ha en event per rom med et egent script. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.