Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dårlig WIFI dekning


GeirN

Anbefalte innlegg

Har et hus med 3 etasjer som jeg sliter med WIFI dekningen i. Funderer på hvordan jeg kan få dette på stell.

 

I dag ser nettverket mitt ut som på bildet. Har en liten Linux ruter som deler ut IP adresser til 2 nettverk. Ett for vår husstand og ett eget for leieboer.

Videre har vi en hub i sokkeletasjen for å koble til KontorPC og Raspberry Homeseer. Så en kabel opp til ruter i  2. etg der TV er kablet til. Alt som er kablet fungerer ypperlig.

Problem er selvsagt WIFI da ruter står i 2.etg og huset er stort. Sannsynligvis burde hub i sokkeletasje blitt byttet til en ekstra WIFI ruter. 

Men får da kanskje problem med å ha sømløst WIFI?

Nettverk hjemme.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kobler sammen to hjemmeroutere (router med wifi, enkle routere) med kabel så tror jeg det løser problemet ditt.

Jeg har en router som fungerer som et "dumt aksesspunkt" / dump AP (router2) som er direkte kablet til hovedrouter (router 1).

Router 2 bruker router 1 som gateway og dns.

Siden disse er plassert et stykke fra hverandre så kan jeg bruke samme wifi ssid på begge routere uten at det skaper store problemer for oss. Spesielt på 5ghz fungerer dette veldig bra. Roaming fungerer nok ikke i teorien, men i praksis har jeg ingen problemer. Det fleste devicer er nokså stillestående i huset likevel. I tillegg så dropper routerene enheter med lav wifi-styrke, og da hopper iphones enten på den andre routeren eller på 4g. 

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min tanke sålangt er vel å kjøpe en ekstra WiFi ruter å sette opp i sokkel etasjen. Så sette den opp med samme navn og passord som den i 2. Etg. Begge rutere vil være uten DHCP tjener, da jeg synes det virker ryddigere om hovedruter tar den oppgaven. Er vel kanskje heller ikke gunstig med et ekstra under nettverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2020 den 10.15, GeirN skrev:

Har et hus med 3 etasjer som jeg sliter med WIFI dekningen i. Funderer på hvordan jeg kan få dette på stell.

 

I dag ser nettverket mitt ut som på bildet. Har en liten Linux ruter som deler ut IP adresser til 2 nettverk. Ett for vår husstand og ett eget for leieboer.

Videre har vi en hub i sokkeletasjen for å koble til KontorPC og Raspberry Homeseer. Så en kabel opp til ruter i  2. etg der TV er kablet til. Alt som er kablet fungerer ypperlig.

Problem er selvsagt WIFI da ruter står i 2.etg og huset er stort. Sannsynligvis burde hub i sokkeletasje blitt byttet til en ekstra WIFI ruter. 

Men får da kanskje problem med å ha sømløst WIFI?

Nettverk hjemme.PNG

Jeg har samme oppsett som deg, med leilighet i kjeller.

Her kjører jeg Ubiquiti med 2 swticher, en for leilighet og en for resten av huset. For man kan styre hvilet lan som går ut fra portene på switchene.

Deretter har jeg AP som jeg kjører alle wlan på. Så da vil kablet nett til leilighet ikke ha tilgang på ditt nett, men du vil fortsatt ha wifi dekning på ditt nett dersom du er i kjelleren.

Jeg måtte sette opp noen vlan for å få det til dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Frankis78 skrev:

Jeg har samme oppsett som deg, med leilighet i kjeller.

Her kjører jeg Ubiquiti med 2 swticher, en for leilighet og en for resten av huset. For man kan styre hvilet lan som går ut fra portene på switchene.

Deretter har jeg AP som jeg kjører alle wlan på. Så da vil kablet nett til leilighet ikke ha tilgang på ditt nett, men du vil fortsatt ha wifi dekning på ditt nett dersom du er i kjelleren.

Jeg måtte sette opp noen vlan for å få det til dog.

Ja er veldig fornøyd med Ubiquiti som hovedruter for å splitte de to nettene. Har nå satt opp wifi uten dhcp nede også og nå funker det toppers.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ubiquiti aksesspunkter, tre stk. er nok til å dekke ett langt trønderlån inndelt i to husstander.

Disse er matet fra en Ubiquiti poe switch. 
Dette fungerer utmerket. 
Ubiquiti sine routere/brannvegger fant jeg for "lett"

 

Jeg er av den formening at så lenge aksesspunktene er matet med ethernettkabel så er man godt forspent.

Ordet "Mesh" får mine gardiner til å blende av fullstendig.

Om man nevner streaming/video samtidig, da har jeg bygd mur 😉

 

En DHCP -server/scoope pr. nettverkssegment/VLAN er en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Låner denne tråden litt - har en litt merkelig situasjon syns jeg:

 

Edgerouter X koblet direkte til altibox dings i bridge mode. Ut fra denne har jeg en dum switch som deler ut kablet nett, og en TP-Link Archer C3200 med avslått DHCP som Wifi AP. 

 

Ip Strukturen er paddeflat, kun en DHCP server.

 

Dette funker fint, men i mitt avlange hus kunne jeg tenkt meg litt bedre dekning i carporten på enden også. Satte derfor opp en C3200 til 10 meter unna den jeg har oppe, og ga den samme SSID, men en annen kanal. (på 2x5ghz og 2.4)

 

Når jeg enable'r wifi AP nummer 2 får jeg IP konfigurasjonsfeil på telefoner/tablets uansett hvor i huset jeg står. Jeg har prøvd å ta ned sendestyrken på alle "nett" uten at det betyr noe. 

Prøvde også å sette en annen SSID, men sliter fortsatt med å få det til å funke. 

Alle funksjoner på Archerene (FW, IMG snooping og andre artige forkortelser) er satt til "Disable".. 

 

Noen ideer? Jeg kan uansett ikke kjøre med laveste sendestyrke siden AP'ene er på mørkloftet og jeg har en Pi i kjellern som vil ha WiFi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, PerH skrev:

Låner denne tråden litt - har en litt merkelig situasjon syns jeg:

 

Edgerouter X koblet direkte til altibox dings i bridge mode. Ut fra denne har jeg en dum switch som deler ut kablet nett, og en TP-Link Archer C3200 med avslått DHCP som Wifi AP. 

 

Ip Strukturen er paddeflat, kun en DHCP server.

 

Dette funker fint, men i mitt avlange hus kunne jeg tenkt meg litt bedre dekning i carporten på enden også. Satte derfor opp en C3200 til 10 meter unna den jeg har oppe, og ga den samme SSID, men en annen kanal. (på 2x5ghz og 2.4)

 

Når jeg enable'r wifi AP nummer 2 får jeg IP konfigurasjonsfeil på telefoner/tablets uansett hvor i huset jeg står. Jeg har prøvd å ta ned sendestyrken på alle "nett" uten at det betyr noe. 

Prøvde også å sette en annen SSID, men sliter fortsatt med å få det til å funke. 

Alle funksjoner på Archerene (FW, IMG snooping og andre artige forkortelser) er satt til "Disable".. 

 

Noen ideer? Jeg kan uansett ikke kjøre med laveste sendestyrke siden AP'ene er på mørkloftet og jeg har en Pi i kjellern som vil ha WiFi..

Samme oppsett som hos meg. Her funker det fint nå med ekstra WiFi ruter. Begge AP er satt opp med samme navn/pass og DHCP avslått. Kabling kun via lan porter i AP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo en detalj å få med. Jeg bruker ikke WAN port på Archer. 
Har du C3200? Jeg lurer på om det er de som gjør noe rart, oppsettet skal jo i teorien fungere. De 2 er altså koblet med kabel inn på Edgerouter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, PerH skrev:

Ja, det er jo en detalj å få med. Jeg bruker ikke WAN port på Archer. 
Har du C3200? Jeg lurer på om det er de som gjør noe rart, oppsettet skal jo i teorien fungere. De 2 er altså koblet med kabel inn på Edgerouter..

Ja bruker også Edgerouter som hovedruter. Kablet rett til wan porter på c3200. Ikke gjort annet enn å slå av DHCP tjeneren og satt navn/pass likt på begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal det jo gå da! (går ut fra du mente "LAN porter" som i posten før)

 

Hvor står de i forhold til hverandre da? kan det være at det er fordi de står i direkte siktlinje til hverandre på mørkloftet tro?

 

Har du tatt ned sendestyrken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, PerH skrev:

Da skal det jo gå da! (går ut fra du mente "LAN porter" som i posten før)

 

Hvor står de i forhold til hverandre da? kan det være at det er fordi de står i direkte siktlinje til hverandre på mørkloftet tro?

 

Har du tatt ned sendestyrken?

Ja, mente selvsagt lan porter. 

Jeg har en i sokkel etg, og en i 2. Etg. Så det er en etg i mellom dem. Ikke gjort noe med sendestyrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, PerH skrev:

Hmm.. Da kan det vel være fordi de er i samme rom uten demping mellom de kanskje (selv om det er 10 meter eller så).. Kan de "jamme" hverandre selv om de er på forskjellige kanaler da?

Nå spør du langt utenfor mitt kunnskapsnivå om rutere 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier IP-konfigurasjonsfeil.. Da er det jo ganske tydelig at du får feil IP tildelt eller at du lager IP-konflikt internt når du kobler til AP nr 2. 

1 - Dobbeltsjekk at DHCP er disablet på det nye AP'et.

2 - Sjekk at du ikke har samme "interne" IP på det nye AP'et som du har "innsiden" av routeren din, dvs den IPen du får som "gateway-IP. 

 

Siden du er sikker på at du har slått av DHCP på AP nr2 vil jeg tippe feilen er #2 over .Da vil klientene dine forsøke å nå internett via APnr2 sin IP, den har jo ikke noen vei mot internett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikker på at det er èn DHCP som regjerer ja..

"IP-konfigurasjonsfeil" er beskjeden som kommer opp på telefonen etter at den har prøvd en god stund (mer en 20 sek) å få kontakt (connect/disconnect).. Når det står det har den gitt opp å koble til, så det tildeles aldri IP. 

 

Jeg har satt opp alle faste brukere i huset med egen IP assignment på routeren (pr. mac addresse), så det er aldri tvil om hvilken IP den skal tildeles.. Archer'ene er eneste med "static IP" på .2 og .3, noe som også reflekteres i IP Assignment tabellen.

 

Det er jo aldri noe issue med IP addresser så lenge (wifi på) bare èn Archer står på av gangen! Hvilken av de 2 har heller ingenting å si, de fungerer like godt alene begge to. Derfor lurer jeg på om de jammer hverandre på noen måte.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. OK, så hvis èn archer ligger på en dårlig kanal - da skulle vel den andre funke fortsatt? Lastet ned Wifi analyzer app, og prøvde å legge alle på kanaler som ikke kolliderer med naboer osv..

 

Jeg får altså ikke koblet på noen av de (2.4 eller 5) når begge er påslått..

DHCP Spoofing skal jeg sjekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil ikke se feks zigbee på en vanlig WiFi-mottager.

Men det skal være en ganske iherdig zigbeedings som konstant klarer å blokkere DHCP.

Isolering fra resten av nettet kan skje om det er en nettverksloop på noe vis og spanningtree ikke fungerer også.

Om disse boksene har mesh, så slå det av når boksene også har kablet uplink.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe mesh funksjonalitet som på de nyere TP-Linkene.. Det er jo det som er litt frustrerende her, Geir over her har jo helt identisk oppsett! Eneste forskjell er jo at hos meg står de på samme mørkloft, og ikke i hver sin etg..

 

Jeg har jo Zigate og 7-8 Aqara'er som er batteridrevne.. de ville vel uansett ikke plaget 5ghz nevneverdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.