Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Valg av hub/programvare som hjerne i smarthussystem


Oyvlil

Spørsmål

Hei, 

 

Jeg har den siste tiden fått mer og mer interesse for smarthus og hjemmeautomasjon. Etter å ha lest meg opp litt rundt omkring på nettet har jeg forstått det slik at man bør ha en tanke tidlig om hvilket system man velger, for å unngå å kjøpe "feile" produkter som ikke kan snakke sammen med resten av systemet. Så da tenkte jeg at jeg skulle sjekke ut her på forumet om hva som gjelder og er det beste man kan gå for. Fant ikke noen andre poster i første omgang, så om det allerede finnes noen som har spurt om det samme før så link meg gjerne til den tråden. 

 

Jeg er fortsatt helt i startgropen og har ikke så veldig mange enheter enda, men noe har det blitt. 

Pr. nå har jeg

  • 2 stk. Mill wifi panelovner
  • Neato robotstøvsuger
  • Harmony Hub som styrer hjemmekino systemet (lerret, projektor, Apple TV og receiver) 
  • Google Nest WiFi med 2 stk. punkter for stemmestyring
  • Yale Doorman med Yale sin hub for styring via app/Google Home

 

Jeg har falt litt for Google Home som hub for det hele, da det også gir meg muligheten for stemmestyring. 

Men det er ikke alt som er direkte kompatibelt med Google Home (Mill panelovner f.eks.), så jeg trenger noe som kan koble alt sammen, og som så kan kobles opp mot Google Home så jeg kan dra nytte av stemmestyring via Google Assistant. 

 

Jeg har også gjort meg noen tanker om hva jeg ønsker på lang sikt:

Belysning:

Alt av lys i huset skal bli smart på sikt. Styring skjer via app/stemmestyring men også via brytere på vegg for de minste i familien samt gjester. Utelys styrer seg selv automatisk etter soloppgang og - nedgang. Ønsker helst ikke å skifte ut brytere på vegg med smarte brytere. Mest på grunn av pris, men også da det kan hende vi flytter på oss i fremtiden og da er det kjedelig å ha invistert mye penger i noe som vi ikke kan ta med videre. Har snust en del på Philips Hue som virker bra selv om det er noe dyrt. Må da bare finne en lur løsning rundt Philips sine dimmere kontra de som allerede er installert hjemme. 

 

Oppvarming:

Har ikke mange oppvarmingskildene i huset. Utover de to Mill panelovnene er det 3 stk. varmekabler på termostat +utendørs varmekabler som kun har av og på funksjon. Drømmen her er at varmekablene ute skrur seg på automatisk et gitt tidsintervall før det er meldt snø (de trenger en del tid på å varme seg opp for å klare å smelte snø). Varmekablene ser jeg gjerne at kan styres automatisk med nattsenking og oppvarming når strømprisen er lav. Har tenkt å bli kunde hos Tibber på sikt. 

 

Balansert Ventilasjon:

Har balansert ventilasjon og huset som hadde vært kjekt å få inn i noe system på en eller annen måte. Her har jeg snakket med de som leverte aggregatet da huset ble bygd, men de sa at det ikke gikk på min modell. Har likevel et lite håp om at det skal gå. Systemet vi har heter Nilan. 

 

Styring:

Ser også for meg et kontrollpanel ved ytterdør der man med et enkelt trykk kan sette huset i borte/ferie/hjemme modus. Dette kan vel også automatisere ved at døren låses (gitt at systemet vet om man er hjemme eller ute når døren låses. Vil jo ikke sette huset i bortemodus mens man er hjemme). Ellers liker jeg godt å styre det meste med stemmen, men gjerne også knapper i backup for de dagene der assistenten ikke forstår deg 😬

 

Jeg ser på meg selv som ganske teknisk anlagt og er ikke redd for å drive litt koding så fremt det ikke blir for avansert, eller man har et utgangspunkt man kan tweake på. 

 

Er klar over at det er jeg selv til syvende og sist som må bestemme, men håper jeg kan få noen tips ut i fra det jeg har beskrevet for å snevre inn utvalget litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
2 minutter siden, Oyvlil skrev:

Jeg har falt litt for Google Home som hub for det hele, da det også gir meg muligheten for stemmestyring. 

Stemmestyring er utmerket, men jeg hadde ikke puttet alt i Google Home for det om. Google Home er et glimrende tillegg, men kommer dessverre til kort når det gjelder "smarthet" (dvs. regler som er mulig å sette opp) og integreringer (f.eks. ventilasjonsanlegg kan fort krever modbus eller annet snacks).

 

Jeg bruker HomeSeer, har puttet alt av integrasjoner og logikk inn der. Det har kjørt fint og stabilt i årevis, HS3 har kjørt siden 2013, og HS2 kjørte fra 2007. Andre gode alternativer er f.eks. Homey (som er en grei alt-i-ett-løsning) eller Home Assistant. Og det er enda flere enn dette!

 

Det beste her er nok å prøve å lese seg opp på hva du vil, om de integrerer det utstyret du bruker (eller om du kan leve med å bytte det ut), og hvor mye tid du evt. har til overs på å sette det opp. Alt vil kreve tid, men noe krever mer enn andre.

 

Omtrent alle systemer kan styres av Google Home, så det er det minste problemet. :) 

 

7 minutter siden, Oyvlil skrev:

Må da bare finne en lur løsning rundt Philips sine dimmere kontra de som allerede er installert hjemme. 

Hvis du allerede har dimmere, må du bytte disse ut likevel. Da kan man like greit installere en smart dimmer. :)  

... og det kan være et godt salgsargument hvis du skal flytte på deg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har uansett ikke tenkt å bruke Google Home som hub, men synes den er fin nå i starten før jeg lander på noe mer permanent. Har også sett litt på Homey, men forstår det sånn at det er noe man må gi avkall på om man velger den kontra Homeseer. Hva er de største forskjellene mellom de? 

 

Og så er det plassering av hubene. Jeg er litt begrenset i forhold til plassering da kona ikke godtar synlige kabler overalt i huset. Hva er rekkevidden på de ulike? 

 

Angående belysning er det ikke mange dimmerne jeg har (3-4 stk.) ellers er det vanlige brytere. Liker muligheten man har med å dimme pærene til philips hue selv med vanlig bryter på veggen. Vil det være mulig å dimme lysene om man oppgraderer til smarte brytere? Og hva er kostnadene på å oppgradere rundt 20 brytere og 3-4 dimmere? 

Jeg må vel uansett inn med elektriker for å gjøre varmekablene smarte, så kanskje det ikke er så dyrt om man tar alt på en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Oyvlil skrev:

Har også sett litt på Homey, men forstår det sånn at det er noe man må gi avkall på om man velger den kontra Homeseer. Hva er de største forskjellene mellom de? 

Homeys store fordel er at du får alt på et brett. Den støtter i prinsippet Z-wave, Zigbee og 433 MHz-protokoller rett ut av esken, det er en egen boks, og du trenger ikke tenke noe særlig mer enn det. Det som taler mot den er at 1) den krever såkalte "apper" for stort sett det meste av utstyr man legger til og disse krever litt og litt ressurser slik at man i prinsippet kan (som mange har) gå tom for ressurser til slutt og 2) ulempen med å ha alt på samme brett er visstnok at alt potensielt blir et kompromiss; man får "grei nok" rekkevidde, men ingen av dem setter rekorder. Nå er det delte meninger om dette er et problem, men det er også i bruk ulike steder.

 

HomeSeer er i utgangspunktet et program. Man laster det ned og installerer det der man ønsker det; f.eks. på en Raspberry Pi eller en PC eller server om man har det. Så må man kjøpe interfacer til de protokollene man vil støtte. Z-wave er det enkleste og billigste (og beste med HomeSeer, de har svært god Z-wave-støtte), mens Zigbee er støttet via en Hue bridge eller deCONZ/Conbee. RFXtrx433 gir støtte for 433 Mhz protokoller. Det gir større frihet til valg mellom interfacer, men ulempen er at alle koster penger.

 

HomeSeer, Home Assistant og OpenHAB er sånt sett like, og du kan prøve alle tre og selv bestemme hva du vil bruke. Du er ikke engang låst til et, men kan bytte mellom eller også kombinere alle, f.eks. via MQTT.

 

Den veien gir større frihet, men også mer arbeid og mer å sette seg inn i.

 

 

1 time siden, Oyvlil skrev:

Liker muligheten man har med å dimme pærene til philips hue selv med vanlig bryter på veggen.

... jeg vet ikke om jeg forstår denne. Man kan dimme smarte pærer og smarte dimmere fra styringssystemet uansett.

Det er aller mest smak og behag, men hvis man f.eks. skal ha spotter er det som oftest billigst å sette inn en smart dimmer enn å oppgradere alle lyspærene.

 

1 time siden, Oyvlil skrev:

Og hva er kostnadene på å oppgradere rundt 20 brytere og 3-4 dimmere? 

20 brytere + 4 dimmere = 24 enheter -> 24 * 500 = 12.000 kr. ish. Hvis bryterne er til lys, så sett inn dimmere der også, ikke vanlige brytere. :) 

+ elektriker, men det burde han klare å gjøre på to-tre timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.