Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av Flexit Nordic aggregat?


Anbefalte innlegg

Får montert balansert ventilasjon nå neste uke. Har alt trukket cat6 til der aggregatet skal stå.

 

Finnes det noen måte å styre dette på en smart måte i kombinasjon med sensorer i ulike rom og uten å kjøpe flexit sine trådløse enheter som garantert koster en formue. Ble litt innteressert i sensorene AeoTec Multisensor6 og lurer på om de kan bidra til ønsket styring av ventilasjon

 

Ser for meg enkle ting som ved høy luftfuktighet på bad/vaskerom så justeres Flexit opp til fuktighet igjen er på et akseptabelt nivå. Når huset er tomt går systemet på laveste innstilling. Ved dårlig luft i oppholdsrom/soverom så justeres tilførsel basert på hvor mange som er hjemme/tilkoblet wifi eller hvordan en løser denne delen.

 

Har for øvrig ikke valgt noen hjerne til å styre systemet enda, det kommer vel til jul eller tidlig januar. Må bare finne ut hva som er enkelt i bruk, enkelt oppsett men samtidig har støtte for tingene jeg har og er avansert nok til å oppnå det jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Moskus skrev:

Du vil egentlig ha det kjempeenkelt men med full fleksibilitet?

Det vil vel alle? Og svaret på det er ikke modbus, men bluetooth, en proprietær protokoll og en egen Flexit Nordic app. Er vi "heldige" så kommer den til neste år. (dette var altså ironi ......)

Det som forundrer meg stadig er at det er løsninger som gjør slikt som dette fleksibelt og i alle fall en god del lettere enn det var. Men produsentene går allikevel for løsninger som er gamle og inngrodde fordi de ikke tar bryet med å endre på det de har. Eller de velger noe proprietært fordi de da tror at de skal tjene seg styrtrike på alt annet tjafs de vil selge til blodpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stigvi skrev:

Det vil vel alle? Og svaret på det er ikke modbus, men bluetooth, en proprietær protokoll og en egen Flexit Nordic app. Er vi "heldige" så kommer den til neste år. (dette var altså ironi ......)

Jeg fikk først hjerteklapp, men lo til slutt! 🤣

 

5 timer siden, stigvi skrev:

Men produsentene går allikevel for løsninger som er gamle og inngrodde fordi de ikke tar bryet med å endre på det de har.

Kan til en viss grad forstå det når det er snakk om teknisk utstyr som ventilasjonsanlegg. Det er jo ganske veldig vanlig for denne typen utstyr og snakker allerede med "alt", så det er nesten ingen grunn til å ikke bruke det.

 

Jeg ønsker meg imidlertid at de i tillegg lagde et nettverksgrensesnitt med en enkel HTTP-konfigurasjon og tilhørende API, og MQTT... men det er vel ønsketenkning. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg vet ingenting om ventilasjonsaggregatet ditt og hvordan det styres, men kan fortelle litt om hvordan jeg løste og har tenkt å løse noen ting hos meg.

Mitt ventilasjonsaggregat er, hvis jeg ikke kjøper en dyr modbus-sak, ganske "dumt".
Men det har innganger for å gå i forskjellige "overstyringsmoduser", type lukk inngangen så er skjer ting.

 

Vi hadde et problem i huset med at når kjøkkenventilator gikk så kom det røyklukt i huset gjennom pipe/ovn. Hvis det ble fyrt i ovnen slukket det. Ikke greit.
Det finnes "dumme" løsninger for dette orginalt fra noen produsenter, men det er noe Nexa 433-greier med manuell trykkbryter på kjøkkensiden. Dyrt og manuelt, altså ikke hverken bra eller gøy.

Løsningen ble at vi på printkortet for styringa (typ av/på, led-indikator for at vifta er på osv) til Ikea-ventilatoren vår målte oss fram til konstant 5V, samt at vi fant 3v-signal når vifta er aktivert. Litt lodding og en Tasmota-flashet ESP8266 senere har jeg signal inn på MQTT'en på serveren når vifta går. I andre enden har jeg nok en tasmota som lukker et rele når kjøkkenvifta på, som så setter ventilasjonen i 80% overtrykk. Vips så kan jeg fyre uanvhengig av bacon-steking :)

 

Det er flere innganger på ventilasjonen, og jeg har i grunn tenkt å gjøre det samme med fuktsensorer på badene -  få noen sensorer inn i Mqtt på et vis, og så bare node-red'e meg noe logikk for å kjøre ventilasjonen i annen modus.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På aggregatet er der jo egne kontakter for fuktmåler og trykkvakt. Må jo kunne bruke disse på et vis mot fuktsensor som ikke er fra Flexit?

 

Fuktsensor fra Flexit kan jo kobles til på denne kontrakten, på samme måte som trykkvakt kobles til sin kontakt. Så her burde det jo være mulig å få til noe som sier at når fuktnivå er over xx% send signal. Har ikke undersøkt noe rundt dette så ikke sikkert det går

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Drar opp igjen denne, kanskje det har skjedd noe revolusjonerende det siste året.

 

Agregatet ble satt på plass i desember, men først i dag, nesten ett år etter fikk jeg montert siste bit av puslespillet for å få i gang anlegget. Nå har huset fra 74 fått balansert ventilasjon, alt av gamle ventiler, stålrør osv er fjernet.

 

Nå er et av de neste prosjektene å få opp HA eller HS, og da er det et stort ønske å få automatisert aggregatet samtidig.

 

Ønsker da økt tilluft når ventilator kjører

Økt avtrekk om fuktighet økes i kjeller, vaskerom eller på badene.

Økt effekt dersom høyt radonnivå registreres.

 

Men jeg er ikke avansert nok bruker til å gå løs på hjemmelagde løsninger for å få dette til, så jeg er ute etter en ferdig løsning som vil virke. Om jeg må betale noen for å lodde sammen en enhet jeg kan bruke så er det helt greit, men programmere selv, lodde osv er langt utenfor hva jeg orker å prøve meg på.

 

Så noen som har noen gode stalltips her, eller rett frem guider på nevnte aggregat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProphetSe7en skrev (14 minutter siden):

Det så jo overkommelig ut.

 

Så da kan dette kombineres med fuktsensor på våtrom. Men hvordan enklest få det til å reagere mot ventilator på kjøkkenet?

 

Finnes det tilsvarende til homeseer?


Homeseer? Hva er det.......

Mot ventilator på kjøkken så har du kanskje en releutgang på den for å styre ventilasjon. En god del kjøkkenventilatorer har dette. Hvis den ikke har det, så kan en trykkbryter monteres i røret bak kjøkkenventilatoren. Det finnes også noen få ventilatorer som er på nett, men min erfaring med f.eks HomeConnect er at det så som så med stabilitet. Jeg har en koketopp med dette og status tilbake i Home Assistant via IFTTT virker sånn ca i 75% av tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProphetSe7en skrev (13 minutter siden):

Aner ikke, har ikke vært borti balansert ventilasjon tidligere.

 

Ser for meg at når ventilator kjører så er det greit med ekstra tilluft fra aggregatet

Tja, kun hvis du fyrer i peisen samtidig. Ellers har det knapt noen hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProphetSe7en skrev (6 minutter siden):

Angående peis så har denne egen tilluft så det er et lukket system

Det har vi også, men det hjelper å ikke ha undertrykk i huset. Peisen er neppe 100% lufttett og det skal ikke mye røyk inn i stuen før en kjenner lukt.

ProphetSe7en skrev (14 minutter siden):

Men kjøkkenventilatoren vil jo tappe huset for en god del luft. Så det er ikke noe behov for å justere opp innluft når ventilator går under matlaging?

Jo, det er nyttig å redusere utblåsing eller øke innblåsing. Men hadde jeg ikke hatt dette selv så er jeg ikke sikker på om jeg hadde savnet det for annet enn peisen sin del. Kjøkkenventilatoren klarer alltids å blåse ut luft selv om flexit ikke hjelper til ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler sterkt å koble kjøkkenventilator til ventilasjonsaggregatet, det gjør bl.a. at kjøkkenventilatoren fungerer bedre. Det ga stor forskjell hos oss med og uten (trykksensoren hadde blitt koblet feil på aggregatet, så det fungerte først ikke). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ProphetSe7en said:

Må jeg ikke velge ventilator fra Flexit da i så fall? Har alt ventilator jeg ønsker å benytte

Nei, trykkvakten settes inntill/gjennom til kanalen til ventilatoren, og kobles så til aggregatet. :) 

Aggregatet må så konfigureres for input for ventilator, som sannsynligvis er innebygget på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.