Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber pulse viser feil måling


Anbefalte innlegg

Jeg sjekket strømforbruket under det store hoppet i strømpris i dag.

Til min forundring, så jeg at forbruket mitt plutselig hadde mangedoblet seg.

Ved å se på Sanntidsmåling av faser, så viser L1 29,1A L2 bare - L3 2,9A.

Etter en stund, så var alt normalt en periode med balanserte faser, men fortsatt viser L2 bare-

Jeg ser også at forbruket mitt kl 16:00 var 4kWt, mens den kl 15:00 var litt over 1kWt.

Ingen middagslaging, bading eller annen ekstra bruk av strøm i denne perioden. 

 

Hva kan dette komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer at jeg har Aidon-måler og IT- nett.

Er dette forklaringen på at L2 viser bare -?

 

Hvis ja, hva er forklaringen på den store forskjellen mellom L1 og L3?

Kan sende bilder hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, myrene skrev:

Er dette forklaringen på at L2 viser bare -?

 

Ja

 


Det er avhengig av hvilke sikringskurser som er koblet til hvilke av de 3 fasene.

Om for eksempel varmtvannstanken er koblet til L1-L2 så vil den bidra til skjevbelastning når den er koblet inn. 

Endret av daniel.h.iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette ha noe med dette å si?

Update - We are having problems recovering our cloud services after the outage. We have our whole team working on restoring the system.
The system is now completely offline so most chargers should work as defined by their offline settings meaning that you should be able to charge. Some chargers may have settings that do not allow charging when offline.

We will be doing everything we can do resolve the issue as fast as possible.
Dec 9, 21:47 CET
Investigating - The problem we experienced earlier seems to have hit us again. We are investigating the incident.
Dec 9, 20:20 CET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Dette med måling på bare to av tre faser, som Aidon gjør på IT-nett forutsetter vel at lasten er noenlunde lik på de tre fasene?

Jeg antar at det gjøres et beregning av forbruket på den siste fasen, basert på en slik antakelse? Men hvis man da har skjev last, så risikerer man vel at det målte (og delvis beregnede) forbruket enten er for høyt eller for lavt?

Eller er jeg på bærtur her?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kln66 skrev (11 minutter siden):

Dette med måling på bare to av tre faser, som Aidon gjør på IT-nett forutsetter vel at lasten er noenlunde lik på de tre fasene?

Jeg antar at det gjøres et beregning av forbruket på den siste fasen, basert på en slik antakelse? Men hvis man da har skjev last, så risikerer man vel at det målte (og delvis beregnede) forbruket enten er for høyt eller for lavt?

Eller er jeg på bærtur her?

 

 

 

 

Ja, du er på bærtur. Kirchoffs strømlov sier at summen av strømmer i de tre fasene er null. Hvor stor skjevbelastning en har, betyr ingenting.

Kirchhoffs lover – Store norske leksikon (snl.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kln66 skrev (15 minutter siden):

Dette med måling på bare to av tre faser, som Aidon gjør på IT-nett forutsetter vel at lasten er noenlunde lik på de tre fasene?

Jeg antar at det gjøres et beregning av forbruket på den siste fasen, basert på en slik antakelse? Men hvis man da har skjev last, så risikerer man vel at det målte (og delvis beregnede) forbruket enten er for høyt eller for lavt?

Eller er jeg på bærtur her?

 

 

 

 

Innser at det er veldig lenge siden jeg lærte om Kirchoffs lover... 

 

Endret av kln66
generell inkompetanse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.