Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Telldus binding for Z-Way


xibriz

Anbefalte innlegg

Den 10.11.2016 klokken 17.28, iblis skrev:

Dette er spennende :) 

 

SE LENGER NED

Har laget en egen branch for prosjektet på GitHub: https://github.com/xibriz/home-automation/tree/ImportTelldusLive

 

Foreløpig er modulen avhengig av ett PHP-script som fungerer som Proxy pga. OAuth 1a autentiseringen mot Telldus.

Det blir sikkert mer elegant etter hvert :)

 

Skal få inn sensordataene mine fra Telldus også før jeg sier meg fornøyd.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går litt tregt med den opprinnelige planen som var å bruke en Z-Uno som fjernkontroll. Mest pga. at jeg venter på deler fra E-Bay (OLED-skjerm og noen sensorer).

 

Modulen som jeg utviklet til Z-Way som importerer enheter fra Telldus fungerer stabilt, så jeg tror jeg skal endre status fra Beta til Stable.

 

Jeg har flyttet alle mine Z-Wave enheter (3 dimmere) fra Telldus til Z-Way, og alt fungerer smertefritt med eventer og scenes i Z-Way.

F.eks. så har jeg en 433 bryter som trigger en Event i Telldus og en Event i Z-Way som styrer henholdsvis 433 lys i Telldus og Z-Wave lys i Z-Way.

 

Hvis noen er interessert så ønsker jeg å bytte min Telldus ZNet Lite i en Telldus TellStick Net  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg holdt på med dette litt mer, men i en helt annen retning enn først planlagt :P

 

Det irriterte meg litt at Z-Way ikke kan logge temperaturer for å vise historiske temperaturer, gjennomsnitt etc.

I den forbindelse tok jeg det første og beste systemet jeg fant, EmonCMS, og integrerte Telldus plugin med den slik at Z-Way pusher temperturer til EmonCMS hver gang det hentes temperaturer fra 433 sensorene mine i Telldus.

 

I tillegg har jeg en haug med Verisure-saker (vanndetektorer, røykvarslere etc.) som også har temperatur og fuktighetssensorer.

I den forbindelse bare måtte jeg lage ett script som henter disse temperaturene fra Verisure og pusher de inn i EmonCMS :)

 

Er akkurat ferdig, så må la det tikke å gå en stund for å se hvordan det blir. Under er en sammenligning mellom Verisure sin klimagraf og EmoinCMS sin Multigraph som proof of consept ;)

 

 

emoncms.JPG

verisure.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det var bare gladmeldinger ute å vanket i dag. Telldus-appen er godkjent og kan nå finnes i Z-Way sin online App-store rett i brukergrensesnittet.

 

 

 

 

 

z-way.JPG

 

 

I tillegg vant jeg visst her på Forumet 18. Januar :P

 

win.JPG

Endret av xibriz
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lagde denne modulen brukte jeg en annen modul, ImportRemoteHA, som referanse siden dokumentasjonen ikke er så oppdatert på 2.2.4.

 

Samtidig så oppdaget jeg en bug i ImportRemoteHA som jeg fikset og kjørte en pull-reqest på tilbake til Z-Way.

 

I dag når jeg leste i changelog til v.2.3.0 ser jeg at jeg har blitt kreditert ?

 

 

importremoteha.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, iblis skrev:

Dette er grunnen for at jeg elsker åpen kildekode! Alle kan være med å bidra til å lage bedre programvare. 2764.png Ta lærdom @Moskus 1f642.png

Jeg har som sagt ingenting i mot åpen kildekode, jeg bruker masse slikt selv. :)

Kan ikke du telle antall scripts lagt ut her? :P 

 

La oss si at vi har "program A" som har åpen kildekode, og "program B" som ikke har det. Det er absolutt ingen automatikk i at "program A" er bedre enn "program B" for meg som sluttbruker. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Jeg har som sagt ingenting i mot åpen kildekode, jeg bruker masse slikt selv. :)

 

La oss si at vi har "program A" som har åpen kildekode, og "program B" som ikke har det. Det er absolutt ingen automatikk i at "program A" er bedre enn "program B" for meg som sluttbruker. ;) 

 

Bortsett fra at "Program B" ofte er "Program A" med en prislapp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei, gammel tråd, men satser på at noen leser. Forresten min første post på dette forumet. 

Jeg har et IotaWatt-system gående for måling av strømforbruk på alle (nesten) kursene i huset. Dette systemet snakker med et EmonCMS-oppsett på en RaspberryPi. Dvs, der går det en MySQL-database og en EmonCMS webserver for å trende data (slik xibriz viser over) og generere statistikk.

Så har jeg også en TellStick ZNet Lite v2 som pusher data til Telldus Live. X stk 433 TH-sensorer og en vindmåler (noen av naboene sine også). Vi har og en del Verisure-enheter inne.

 

Jeg syntes denne tråden var veldig interessant, og har lest den flere ganger for å se om jeg klarer å skjønne hvordan jeg kan bruke scriptene til å få data fra Telldus Live og evt Verisure til EmonCMS.

 

Problemet er at jeg er mer eller mindre helt grønn på den programmeringsmessige biten. RPi'en har jeg riktignok satt opp selv, men kun ved å kopiere script og med gode steg-for-steg veiledninger. Noen her som kan hjelpe?

Endret av OlaK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd noen greier som tar data fra Telldus Live! og Verisure å pusher det ut på MQTT. Det ligger her: https://github.com/xibriz/

 

Så da har du 2 valg:

1. Sette opp MQTT, få scriptene mine til å funke også lage noe som henter data fra MQTT å putter det inn i EmonCMS via REST APIet til EmonCMS.

2. Modifisere scriptene mine til å pushe data rett inn i EmonCMS via APIet.

 

Jeg tror nr. 2 sikkert er rett valg hvis du ikke er interresert i MQTT til andre ting.

 

Jeg ville forresten sett på Grafana. Jeg gikk bort fra EmonCMS til Grafana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Skal se hva jeg klarer selv... Satser på nr 2 i første omgang.

Jeg prøvde såvidt å kjøre Grafana på RPi3+, men det strandet på høy CPU-last og at jeg ikke klarte å linke grafana mot databasen (så der ser du kompetansenivået, men jeg lærer...). Tar gjerne mot tips om hvordan Grafana kan settes opp. Og så trodde jeg Grafana var en visualiserings-pakke, som leste data fra en eller annen database. Slik du beskriver får jeg inntrykk av at Grafana har sin egen database. Hva er rett?

Endret av OlaK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.