Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro dimmer 2 firmware oppdatering med aeotec stick?


Øyvin

Anbefalte innlegg

På 10.12.2020 den 9.56, Moskus skrev:

Nope.  gjøres med en Fibaro Home Center 2/3/lite.

Ooog Philips Hue.  Ooog Ikea Trådfri.  Og og og....

 

Lurer på hvor mange nesten ubrukte interface-dingser folk har liggende i skuffer og hyller, kun for å flashe utstyr når firmware blir oppdatert. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ØysteinHJ skrev:

Ooog Philips Hue.  Ooog Ikea Trådfri.  Og og og....

Det kan vel faktisk gjøres med deCONZ?

 

Z-wave har en utmerket OTA-funksjon som fungerer brillefint, spesielt i HomeSeer. MEN Fibaro gir ikke ut firmware-filer. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg holder på med Home Assistant, men føler at hver gang jeg endrer på noe vesentlig f.eks bytte SD kort, bytte rpi maskin osv... må jeg slette hele zwave nettverket for så å koble opp alt på nytt. tenkte kanskje en oppdatering av dimmerne kunne hjelpe, men usikker på om jeg gidder å kjøpe en fibaro boks bare for det. Jeg regner med man kan bruke lite-boksen også? ser de er på finn for ikke altfor mye penger. Er det slik å forstå at hvis jeg skal koble Home Assistant til fibaro-boksen, så bruker den ett API mot en fibaro skytjeneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Øyvin skrev:

men føler at hver gang jeg endrer på noe vesentlig f.eks bytte SD kort, bytte rpi maskin osv... må jeg slette hele zwave nettverket for så å koble opp alt på nytt

Det hørtes dramatisk ut. All node-informasjonen ligger i Z-stick'en.

 

Hvilken firmware har du? Den siste versjonen har vært den samme i mange år nå...

 

1 time siden, Øyvin skrev:

Er det slik å forstå at hvis jeg skal koble Home Assistant til fibaro-boksen, så bruker den ett API mot en fibaro skytjeneste?

Nei, du legger nodene til Fibaro-boksen, og så oppdaterer den firmwaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2020 den 9.27, Neophyte skrev:

Usikker på om Philips publiserer firmwareoppdateringer utenom egen hub?

Nei, de publiserer ikke. Om de da ikke har begynt med det de to siste måneder.

Men, de nyere Hue pærene har bluetooth som muligjør oppdatering via Hue-appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 15.12.2020 den 12.50, Øyvin skrev:

Takk for svar. Jeg holder på med Home Assistant, men føler at hver gang jeg endrer på noe vesentlig f.eks bytte SD kort, bytte rpi maskin osv... må jeg slette hele zwave nettverket for så å koble opp alt på nytt. tenkte kanskje en oppdatering av dimmerne kunne hjelpe, men usikker på om jeg gidder å kjøpe en fibaro boks bare for det. Jeg regner med man kan bruke lite-boksen også? ser de er på finn for ikke altfor mye penger. Er det slik å forstå at hvis jeg skal koble Home Assistant til fibaro-boksen, så bruker den ett API mot en fibaro skytjeneste?

Seint svar dette, men...

Eg skifta ut HomeSeer-serveren i haust, då flytta eg berre over z-wave dongelen (UZB1) så fungerte det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/12/2020 at 09:27, Neophyte said:

Trådfri er hvertfall enkelt å oppdatere med deConz. Usikker på om Philips publiserer firmwareoppdateringer utenom egen hub?

 

Nei, men de er enda ute, da det er funnet ut hvor philips lagrer filene, så OTA med tredjepart som deconz på hue er ikke et problem lengre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Quote

Hi!
I have set up a smart system at my new house. Raspberry Pi 4, HomeSeer, Aeotec gen.5 stick. The sunscreens and blinds are controlled by Fibaro Roller Shutter 3. They are all now "unknown" in status. I have done an extensive research online and the problem is most likely the firmware in the RollerShutter (yes, I have tried exlude/include again, switch main power on/off). 
It has come to my understanding that the only way to update the firmware is to either disconnect the Rolleshutters and deliver them to the retailer OR to buy a Fibaro Home Center and update OTA.
This is completely unacceptable. The equivalent would be Microsoft demanding you deliver the computer to the retailer for every update they publish. You can probably see that this solution is not viable.

Several electronic retailers in my country offers a 60-day option to cancel the purchase. I will now buy a Fibaro HC Lite, update my RolleShutters and the return the HC for the cashback. Then I will never buy another Fibaro unit again.

Regards, Anders

 

Jeg tar mase-oppfordringen på strakarm. Sendte denne mailen til Fibaro akkurat.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Anders H said:

Hva i alle dager er det du snakker om? Trolling much?

Jeg tror han mener stedet man kjøper HC Lite fra for så å returnere den og få igjen pengene. De må ta kostnadene ved at ett produkt går fra å være standard utsalg til "outlet" siden noen har brukt det og så returnert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret:

 

Quote

Hello, 

Thank you for your feedback. 

Unfortunately, we don't share package of update for our devices. If you want to update devices please contact our installers or partners: https://www.fibaro.com/en/where-to-buy/ and they will help you with it. 

I apologize for the inconvenience. 

Pozdrawiam/Kind regards,
Sandra Rutkowska

Tech Support

support@fibaro.com 
+48 618 801 000 
+44 845 154 2852 
+33 970 733 545 




 

Forøvrig:

Power, Elkjøp og alle andre som annonserer X dager åpent kjøp, gjør det med fullt overlegg. De har gjort jobben i regnskapsavdelingen og tar en kalkulert risiko på at kundene IKKE returnerer varen. Og om så skjer, så selges varen aldri på outlet med tap. Den selges minimum til innkjøpspris. Dette vet jeg fordi jeg har jobbet som selger i mange år. 

De bedriftene som selger varer med tap, finner du på ukas konkursliste.

Så argumentet med at "en uskyldig 3.part skal ta mine kostnader" faller på stengrunn. Det er heller noen der ute som snart får muligheten til å kjøpe en Fibaro Home Center Lite til outletpris. Og merkelig nok overlever Elkjøp.

 

Klag heller til Fibaro. Kanskje de tar til fornuften om mange nok klager...

 

Frustrert, Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders H skrev (42 minutter siden):

Så argumentet med at "en uskyldig 3.part skal ta mine kostnader" faller på stengrunn.


Hvis de kalkulerer med 30% fortjeneste og må selge med bare 5% pga at noen har brukt «åpent kjøp», så har de tapt 25% - de 25% er et tap/kostnad som du da påfører dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders H skrev (7 timer siden):

Sendte denne mailen til Fibaro akkurat.

Supert, de trenger mange slike tilbakemeldinger selv om jeg ikke tror det hjelper stort...

slippern skrev (2 timer siden):

Kjøper ikke Fibaro enheter pga firmware politikken de kjører

Det er i alle fall et solid minus at de ikke er åpne for at der fines andre systemer enn deres egne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.