Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

UZB1 og Homeseer


Fjosepose

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bygger nå opp assosiasjoner mellom devicer gjennom HS4 som har en UZB1 v4.61. Men jeg ser faktisk ikke child devices som separate enheter i assosisasjons-menyen...altså feks begge switchene i en Fibaro Double Switch. Istedet ser jeg bare en switch som er parent.

 

I HC2 så fungerte dette...så jeg tenker at det nok ikke er devicene det er noe galt med(HeatIt z-push og Fibaro Double Switch)

 

Skyldes dette gammel FW på UZB1? Eller noe annet?

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fjosepose skrev:

Men jeg ser faktisk ikke child devices som separate enheter i assosisasjons-menyen...altså feks begge switchene i en Fibaro Double Switch. Istedet ser jeg bare en switch som er parent.

Assosiasjoner skjer ikke på sub-nivå, det er mellom nodene. Hvis det står en child device der, så kan du faktisk se bort fra det. :) 

 

Enkelte er multi Endpoint devices, og da kan du til en viss grad styre det. F.eks. Z-water har flere innganger, og assosiasjonene på termostaten sender til bestemte Endpoints som styrer en bestemt utgang på Z-water.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, assosiasjonene er mellom noder, men problemet mitt er fremdeles at "multi endpoint device" assosisasjoner som jeg beviselig hadde under HC2 nå ikke lenger er mulig å sette opp med HS4. Eneste åpenbare forskjellen jeg klarer å ser er at kontrolleren/z-wave-enhet er byttet ut. Tenket at dette muligens kunne påvirke oppsettet mellom nodene...feks at en gammel z-wave-firmware ikke klarte å "se" underenhetene hos multi endpoint device? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha inkludert alle non-secure...men kan selvfølgelig ha bommet. Hvor ser man det ? Har sjekket "node information" uten å se noe...
 

Jeg har en Fibaro Double Switch som kun dukker opp som parent device i HS4 assosieringsmenyen...ikke noe valg av endpoint eller annet. I HC2 dukket hvert endpoint opp som to ulike devicer man kunne krysse av for. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moskus skrev:

.... og hva mener du er feil med det? For meg ser det riktig ut. :) 

Endpoints dukker ikke opp hvis du ikke er på en Device som faktisk støtter Multi-Endpoints. :) 

Jeg regner med at det du skriver stemmer for alle tyder devicer. Det som jeg sliter med å få til med HS4 gikk helt fint i HC2, som jeg har skrevet over. Jeg tenker jo at denne Multi-Endpoint-assosisasjonen i utgangspunktet er bestemt av de to devicene som skal kobles sammen, MEN kontroller må fasilitere dette. 

Når dette fungerer i HC2 så forteller et meg at devicene har denne Multi-Endpoint-egenskapen. Da peker pila på enten HC4 eller z-wave-sticken, høres ikke det rimelig ut?

 

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fjosepose skrev:

Det som jeg sliter med å få til med HS4 gikk helt fint i HC2, som jeg har skrivet over. Jeg tenker jo at denne Multi-Endpoint-assosisasjonen i utgangspunktet er bestemt av de to devicene som skal kobles sammen, MEN kontroller må fasilitere dette. 

Går det i HC2 er jeg mer enn sikker på at det skal gå i HS4. Men jeg kjenner ikke inngående til hvordan du setter opp assosiasjoner i HC2, så jeg kan ikke fortelle deg nøyaktig hvor du skal trykke.

 

Men det rotes så mye med begrepene, dessverre, selv om det har blitt bedre. Noen skrive Endpoinst når de mener Groups, etc.

 

Hva nøyaktig er det du prøver å få til? Altså: Hva skal assosieres med hva, og hvilken effekt skal det oppnå? :)

Jeg mener å ha sett at Multi-Endpoint devices fungerer fint med HS4.

 

... men: Hvilken versjon av Z-wave-plugin'en kjører du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

Endpoints dukker ikke opp hvis du ikke er på en Device som faktisk støtter Multi-Endpoints. :) 


Men en Fibaro Double Switch 2 skal vel støtte multi endpoints? Man skal vel kunne assosiere en annen bryter mot begge «bryterne» i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Heatit Z-push som har 4 av/på-par. Hvert par har sin egen group, hhv group2(par1), group3(par2), group4(par3), group5(par4).

Jeg ønsker at par1 og par2 skal kontroller hvert sitt rele i en Fibaro Double Switch uten at HS4 trenger å være involvert i signaleringen etter at assosieringen er utført.
Det er vel dette som er assosiering mellom to devicer?


Fibaro Double Switch skal ha denne egenskapen se snap av Command classes:
image.thumb.png.341b646d3b0b9aec0413a9cd8fbb4b11.png


Hvilken versjon av Z-wave-plugin....jeg tok den jeg fikk i updateren😀 Men versjonen min er 3.0.2.0... antar at den er den nyeste og beste?

I HC2 er assosieringen nogenlunde lik i prosess, selv om menyene er noe ulike. Man velger gruppe og legger inn device, og deretter sync´es de nye innstillingene.

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ZoRaC skrev:

Men en Fibaro Double Switch 2 skal vel støtte multi endpoints? Man skal vel kunne assosiere en annen bryter mot begge «bryterne» i den?

Ja, den skal "vel" egentlig det, men det er Fibaro. Det kommer iallfall an på hvilken versjon man har, men de nyere burde jo støtte dette.

 

11 timer siden, Fjosepose skrev:

jeg tok den jeg fikk i updateren😀 Men versjonen min er 3.0.2.0... antar at den er den nyeste og beste?

Ja, det skal stemme bra.

 

11 timer siden, Fjosepose skrev:

Jeg har en Heatit Z-push som har 4 av/på-par. Hvert par har sin egen group, hhv group2(par1), group3(par2), group4(par3), group5(par4).

Jeg ønsker at par1 og par2 skal kontroller hvert sitt rele i en Fibaro Double Switch uten at HS4 trenger å være involvert i signaleringen etter at assosieringen er utført.
Det er vel dette som er assosiering mellom to devicer?

Ja, og som du sier er det best og enklest løst med Endpoints. Jeg vet ikke om jeg har en Multi-Endpoint device her som jeg ikke bruker som jeg kan teste med.

 

Så vidt jeg vet er det samme Z-wave-plugin i HS4 som i HS3. Og det er plugin'en som setter opp grensesnittet vi ser og styrer kommunikasjonen mellom intefacet og HS, det skal i prinsippet ikke være av betydning om man bruker HS3 eller HS4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, og som du sier er det best og enklest løst med Endpoints. Jeg vet ikke om jeg har en Multi-Endpoint device her som jeg ikke bruker som jeg kan teste med.

Går fint an å "teste" med noe som er i bruk. Eneste man trenger å gjøre er å gå inn i assosisasjonsmenyen til en "wall switch" og se hva som dukker opp, for deretter å avbryte.

 

Jeg gjorde en test og fant ut at "Fibaro Double Switch"(som også kan være en "fjernkontroll") dukker opp som en multi-endpoint device...slik som dette:

image.thumb.png.9e79143ad7607318fa6e1919831bb8c7.png

Dette tyder jo på at både HS4 og z-wave-stick fungerer med multi endpoint. Jeg begynner å falle ned på at det må være HeatIt Z-push´en som tuller med meg...men det er jo litt merkelig siden den har fungert som ønskelig tidligere. En mulighet er jo at enkelte klasser har "falt ut" under inkludering, det har jeg sett på feilmeldingene. Skal prøve en "rescan" eller inkludere på nytt med devicen kloss opp i HS4-serveren...

 

 

 

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fjosepose skrev:

Jeg gjorde en test og fant ut at "Fibaro Double Switch"(som også kan være en "fjernkontroll") dukker opp som en multi-endpoint device...slik som dette:

image.thumb.png.9e79143ad7607318fa6e1919831bb8c7.png


Men, da er det jo riktig likevel da? Er det ikke bare å assosiere riktig gruppe på Heatit mot Endpoint 2 på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ZoRaC skrev:


Men, da er det jo riktig likevel da? Er det ikke bare å assosiere riktig gruppe på Heatit mot Endpoint 2 på denne?

Nei, får ikke opp en slikt menyinnhold når jeg går inn i assosisasjonsmenyen for z-push.

Bildet over viser denne menyen for Fibaro Double Switch når jeg ser på en annen Double Switch(Ute Garasje Garasjelys osv..). Det er det som får meg til å tro at feilen muligens ligger i området rundt Z-push...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fjosepose skrev:

Nei, får ikke opp en slikt menyinnhold når jeg går inn i assosisasjonsmenyen for z-push.

Bildet over viser denne menyen for Fibaro Double Switch når jeg ser på en annen Double Switch(Ute Garasje Garasjelys osv..). Det er det som får meg til å tro at feilen muligens ligger i området rundt Z-push...


Aha, da skjønner jeg. :) 

Ja, da høres det ut som det er noe med Heatit, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MrE skrev:

Trenger vel ikke endpoint på en Z-push, da hver I/O knapp er en gruppe?


Man trenger endpoint for å velge hvilken «bryter» i switchen man ønsker at Z-push-gruppen skal styre. 
 

Inne på Z-push er det ikke noe valg for Endpoint, i følge skjermbildet:

13 timer siden, Fjosepose skrev:

Dette er det som dukker opp:
image.thumb.png.95ee751e7eb5493202cd21c50a15fb82.png

og slik:
image.thumb.png.2f48266f6fd43bfeffd3d2bfe59dd394.png

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MrE skrev:

Trenger vel ikke endpoint på en Z-push, da hver I/O knapp er en gruppe?

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Z-push er den enheten det skal styres fra, så den trenger å se endpoints på devicene som skal styres. Hver knapp er forøvrig ikke en gruppe. Hvert knappe-par er en gruppe, se databaldet.

 

3 minutter siden, MrE skrev:

Hva slags menyinnhold er det som mangler?

 

Om Z-push hadde fungert slik som ønsket så skulle jeg ha sett dette:

image.thumb.png.4fb32ce1d845ef79c94527d90c83c6d6.png

Istedet ser jeg noe som dette:

image.thumb.png.70ea63795df40213a1afae0fa2896062.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.