Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Namron Z-Wave 4 kanaler programmering mot Homey


Ole Marius

Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt flere til hvert av rommene Namron Z-Wave 4 kanaler: https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-4-kanaler-bryter-k8-sort/4512722/Product.html

 

Ønsker fått de opp i homey men aner ikke hvordan jeg skal gå videre for å knytte de til de forskjellige lysene. Ønsker at I og 0 skal kunne skru av og på lys, men om jeg holder de inne så skal de dimme opp og ned lysene i stedet. Jeg ønsker også helst å koble noen av knappene opp mot noen flows jeg har programmert.

 

Hvordan kan jeg få til dette?

Beklager om jeg har postet i feil området.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit litt selv med å finne ut hvordan de ble satt opp – inntil jeg forsto hvor enkelt det er: Gå inn på det lyset du vil styre, og finn enhets-id der. Sett så inn denne id-en under Assosiations under advanced settings på bryteren, under gruppe 2 (øverste bryter) til 5 (nederste bryterrekke) – hold deg unna 1. 

Før du lagrer må du også holde inne de to øverste knappene i noen sekunder, for å vekke opp bryteren.

IMG_7BDF3A7FFA79-1.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hva slags dimmere har du? Jeg sleit også skikkelig med dårlig respons første gang jeg satte opp, samt at nodene ble uresponsive. Resatte alt sammen, og la til nodene på nytt (med en liten hack for å gjøre dem "non-secure" - sjekk tråden under). Sørget også for at Homey sto helt inntil nodene da jeg la dem til (Homey kan kjøres på en powerbank, viste det seg). Nå dimmes alt kjapt opp og ned, det er som natt og dag fra første møte med systemet.

 

 

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namron Z-wave dimmer. Og så vidt jeg har forstått så skal alt sammen skape et mesh nettverk så det bør ikke være grunnlag for noe særlig delay heller?

Prøvde å lese på tråden din men du er tydeligvis mye mer teknisk og oppegående enn meg. Jeg kan ingenting om programmering.

 

Ser blant annet når jeg prøver å kjøre en flow for å skru av alt lys så er det noe som henger igjen.. så er noe rart her..

 

Men til tråden din, jeg skjønner ikke hvordan du henter du "ruten" der, ei heller hvordan du fikk til det non-secure. Hva er egentlig forskjellen?

 

Jeg har ikke forstått hvordna noen ting blir programmet på homey, ser at man kan gjøre mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke veldig god på det tekniske selv – men det går en faen i meg når ting ikke funker (kall det gjerne tålmodighet).

 

Først av alt: Oversikt og mesh-rutene og slikt finner du på denne nettsiden: https://developer.athom.com/

 

Det kan hende løsningen er så enkel som å bare resette anlegget ditt og legge til alt på nytt med Homeyen svært nær nodene (mistenker at det var mange feilede tilkoblinger som gjorde mitt ustabilt – eventuelt at jeg hadde aktivert for eksperimentelle funksjoner). Vet ikke hvilken effekt det faktisk hadde for meg å også legge til "non-secure", men om du orker å følge de anvisningene for hvordan laste inn apper via maskinen din, så er en kjapp oppskrift på hva som må endres her (på egen risiko!):

  • last ned Namron-appen (code -> download as zip) her: https://github.com/fiLLLip/namron-homey
  • pakk opp mappen
  • last ned et redigeringsprogram som Atom: https://atom.io/
  • gå til mappen med appen, og videre inn i drivers-mappen
  • Her finner du en mappe per produkt som støttes i appen. Du må redigere filen som heter driver.compose.json i hver mappe for det produktet du skal legge til
  • Under "zwave" legger du til includeSecure": false,  - som dette:

"zwave": {
    "includeSecure": false,

  • Gjenta for hvert produkt du eier og skal legge til, lagre og lukk
  • Følg deretter oppskriften her for å laste opp appen på Homey (som du kan fabrikkresette ved å holde opp-ned i ti sekunder før du besøker http://setup.athom.com/ )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ole Marius skrev:

et sett med lamper som plutselig ikke vil dimme

 

Det er som å høre meg selv for et par dager siden, dette – ganske kjipe og uforklarlige feil, blant annet ved at én av fire lamper ikke ville kobles til bryteren ... Var ganske skuffet over mitt første møte med «smarthjem», men synes det virker mye mer lovende etter gårsdagens runde med oppskriften over. Har i hvert fall funket dønn stabilt siden da, og alt reagerer lynkjapt på både app og bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilde.png.d6cfdd8f0fac90136d7393e1354885e8.png

Ser dette riktig ut?

 

Takk for veldig nyttig hjelp så langt! var ikke kjent med den developer greia der.

Artig å se hvordan de snakker via hverandre, mye unyttige "ruter" her også..

 

Det skal være så mye her med å få dette opp, sykt irr for når det først funker så er det jo en drøm..

Fått koblet på 2 lys men det tredje er det null respons på via bryteren, skjønner ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ole Marius skrev:

Ser dette riktig ut?

 

Tipper det skal funke, ja – jeg tror ikke rekkefølgen har noe å si, jeg satte det bare på første rad. Og ja, som jeg skrev i min første post her inne – om dette er innsatsen som kreves for at noe skal funke som det bør, så er det nok en liten stund til «alle» kan/bør ha et smarthjem (moren min ringte elektriker nylig fordi hun ikke fikk skrudd på lyset hjemme – han påpekte at batteriet var flatt i Xcomfort-bryteren deres. Verken de eller jeg visste at de hadde trådløs styring ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snorre skrev:

 

Tipper det skal funke, ja – jeg tror ikke rekkefølgen har noe å si, jeg satte det bare på første rad. Og ja, som jeg skrev i min første post her inne – om dette er innsatsen som kreves for at noe skal funke som det bør, så er det nok en liten stund til «alle» kan/bør ha et smarthjem (moren min ringte elektriker nylig fordi hun ikke fikk skrudd på lyset hjemme – han påpekte at batteriet var flatt i Xcomfort-bryteren deres. Verken de eller jeg visste at de hadde trådløs styring ...)

🤣 Xcomfort tror jeg er sykt mye enklere, men er jo mye dyrere og ikke like mye muligheter så vidt jeg har forstått.

Synd at dette er så jævlig tungvindt men blir vel bedre med tiden, kan vel fortsatt kalles for relativt ny teknologi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi var på nippet til å høre på elektrikeren som snakket det veldig opp – men heldigvis undersøkte jeg alternativene og så hvor dyrt og lukket det var. Gikk jo inn i dette med viten om at det ikke var like stabilt ... men med desto flere muligheter. Baller nok bare på seg med mer eller mindre nyttige dingser fremover ... først ut kommer nok en "skru på alt lys"-fibaroknapp når ungene står opp tidlig i mørkt hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg fabrikk resette før jeg følger instruksene ovenfor? eller holder det å laste opp også legge til en og en enhet på nytt igjen?

 

Jeg følger denne guiden: https://community.athom.com/t/how-to-cli-install-method/198

Jeg kom hit:

"Log in to your Homey from the command prompt homey login (allow access through the webpage that is opened)"

Så sa det stopp for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, får prøve først og se da. For det har vel bare med config på enhetene som blir lagt til så bør vel ikke ha noe å si på alt annet som ligger inne.

 

Nja, jeg er på windows. Men var mer kommandoene etter at jeg har logget inn via terminal

"Log in to your Homey from the command prompt homey login (allow access through the webpage that is opened)"

 

Hvordan går jeg videre da? det er ikke helt klart for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Ole Marius skrev:

etter at jeg har logget inn via terminal

 

Ah, du fikk logget inn? Da må du gå til den mappen under der du lagret den modifiserte versjonen av Namron-appen og skrive "homey select" (og velge i listen som dukker opp), og deretter "homey app install". Funket for meg, i hvert fall – da kom den nye og modifiserte Namron-appen inn, som gjorde det mulig å få nodene lagt til non-secure.

 

17 minutter siden, Ole Marius skrev:

Går det an å bestemme banen de skal kommunisere med homey for å optimalisere?

 

Nei, såvidt jeg har skjønt settes det automatisk. Men da jeg la til på nytt, hoppet det ned fra fire-fem koblinger til to-tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser ut til at jeg fikk det til. Stor takk til deg Snorre for nysom veiledning! Tusen takk!

 

Da er jeg et steg nærmere hvertfall, driver og omprogrammerer alt nå.

Da gjennstår det bare å finne ut av hvordan jeg kan tilnytte flows til en knapp.

 

EDIT: fant ut av hvordan jeg knytter en flow til. Jeg valgte bare "when scene" og den knappen jeg ønsket så gikk det :)

Endret av Ole Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det funker for deg også nå – her har det faktisk vært dønn stabilt siden jeg kjørte alt over på unsecure – så jeg tipper at løsningen ligger i den lille "hacken".

 

Vet ikke hvor viktig det egentlig er å skulle ha et secure system, men med mindre det bare har vært en midlertidig bug, burde det vært et mer tilgjengelig valg for alle som går for komboen namron z-ware + Homey (som er det Elektroimportøren pusha som det beste alternativet). Uten å ha plukket opp tipset om unsecure her på forumet, tipper jeg alt hadde vært levert tilbake for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke forskjellen mellom secure og ikke secure utenom at det vel er tryggere mot hacking? men det er vel lite sanynlig i dag uansett.

 

Namron blir vel pushet godt siden det er elektroimportøren sitt eget merke slik jeg forstår. Men er vel bare det og Fibaro å velge mellom uansett som jo også er rimeligere ser jeg. Vet ikke helt hva som er forskjell av kvalitet eller annet på de produktene men hadde lite problemer med Fibaro i forrige hjemmet, gikk bare for Namron nå siden Elektroimportøren anbefalte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ole Marius skrev:

Jeg forstår ikke forskjellen mellom secure og ikke secure utenom at det vel er tryggere mot hacking?

Den ene krypterer signalet og den andre gjør ikke. Kryptering av signalet gjør at det sendes mer data og det koster mer "datakraft" å pakke det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.