Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mye trøbbel med Homey / Namron / Z-Wave


Snorre

Anbefalte innlegg

Hei,

 

helt fersk bruker av Homey og en rekke Z-Wave-komponenter fra Namron (og smarthjem i det hele tatt), og er heldigvis av den tålmodige typen – for dette er åpenbart ikke noe mannen i gata hadde orket å bale med.

 

Har begynt i det små med ett rom, stua – der jeg har fem z-wave-dimmere fra Namron (ZW_Dimmer_3wire, zw_manufacturer_id "1080" zw_product_type_id  "512" zw_product_id "53253"). Har fått koblet alt opp mot Homey, som nå er innenfor fire-fem meters radius til alle dimmerne (holdt de også helt inntil ved parring, etter mye prøving og feiling).

 

Etter et par uker med daglig bruk, er ståa slik at vi minst et par ganger om dagen må skru av og på sikringskursen for stua for å nullstille en (eller to) dimmere som "dør" og blir helt utilgjengelige for Homey. Inne i dev-portalen er de helt "unreachable", og de våkner ikke opp igjen før sikringen flippes (omstart på Homey og Namron-appen hjelper ikke). Vi har sørget for at det ikke er noen ekstreme hindringer for signaler – dimmerne ligger inni big boxes bak gips i veggen, og fungerer gjerne helt fint til de brått ikke gjør det.

 

Har samtidig forsøkt å koble fire dimmere inn på to forskjellige 8-kanalers veggbrytere (ZW_WallController_8), og der er det konsekvent bare tre av de fire lampepunktene som lar seg styre med den fysiske bryteren – her har jeg byttet om på bryterplassering på tvers av de to bryterne, og det er alltid den ene noden som ikke lar seg styre av bryteren (men som fungerer fint i appen). Alle nodene har samme innstillinger med "livline" på kanal 1 og så videre ...

 

Spørsmålet da er (før jeg mister helt troen på at dette er noe som faktisk kan gjøre hverdagen lettere, og kan brukes også i resten av huset):

 

– Kan dette skyldes at en av komponentene i mesh-nettverket har en feil, og at det dermed påvirker resten av systemet? Det er helt tilfeldig hvilken dimmer som feiler, aldri den samme.

– Kan dette skyldes at elektriker har koblet feil? Jeg registrerte mens jeg parret opp systemet at ledningene var plassert noe forskjellige på dimmerne

– Er kombinasjonen av Homey / Namron / Z-Wave virkelig så ustabilt? Og vil dette da kanskje bli bedre med Homey 5.0 og den oppdaterte Namrom-appen?

– ... eller noe helt annet?

 

All hjelp og moralsk støtte mottas med stor takk ... for dette er noe jeg virkelig har lyst til å ha trua på!

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, uten å vite for mye, så kan dette høres ut som Namron sine komponenter, da mine Z-Wave komponenter fra andre leverandører alltid har virket veldig stabilt på Homey. De skal opprette et mesh seg i mellom og du kan kjøre en "repair" fra developer siden som du snakket om. Alternativt også sette på litt logging på Zwave for å se hva den spytter ut. Du får også evt reklamere til Namron/Elektroimportøren hvis du er misfornøyd.

 

Sent from my Mi Note 10 Lite using Tapatalk

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt alt (tror jeg) unntatt å oppdatere til Homey 5 – det er kanskje også verdt et forsøk. Har healet alle nodene/rutene (og fjernet en "unknown device" som kan ha oppstått ved dårlig sammenkobling?) – men brått stopper en av dem å virke. Og neste gang er det en helt annen. Klarer heller ikke peke på én syndebukk, så det blir kjapt dyrt om man skal ha en elektriker til å koble inn og ut etterhvert som ting returneres til Elektroimportøren ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant? Nodene ligger inni big boxes - rett bak fibergipsplater fra Fermacell. Bak det er det bare treveggger, og ikke noe som sperrer (ene taklampen hadde en metallkopp, som er midlertidig fjernet.)

 

En på Homey-forumet foreslo å ekskludere og legge til alle nodene på nytt. Men all sånn testing medfører også å ringe til elektriker (for nodene inni veggboksene). 
 

Og er ikke noe annet i rommet som burde påvirke dette, enn en Google WiFi-puck. Signalene er jo gode, til en av nodene brått «dør».

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Snorre skrev:

Fermacell.

Aha. Men SÅ krise burde det ikke være.

 

11 minutter siden, Snorre skrev:

Men all sånn testing medfører også å ringe til elektriker (for nodene inni veggboksene).

Nei, gjør det det? Du skal jo ikke fjerne enhetene, du skal bare vippe ut bryteren foran. Det er lettere å flytte Homey (hvis du må) enn å flytte selve noden.

 

Det er omtrent som hvis du skulle male. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant – jeg får gjøre et forsøk. Kanskje jeg rett og slett skal sette opp hele systemet på nytt fra scratch, og håpe at det bare er noe systemhikke (og ikke feil på en av nodene).

 

Kom forresten på nå at det hang seg skikkelig opp da jeg helt i begynnelsen prøvde å koble det hele opp mot HomeKit via en eksperimentell utvidelse. Kan jo hende at det har bidratt til trøbbelet – jeg skrudde det i hvert fall kjapt av igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Moskus skrev:

Det er veldig mange hopp til å være innen en 5 meters radius!

 

Denne noden (10) står for eksempel 40 cm unna Homey Pro – men systemet velger i stedet å sende ruten rundt hele rommet før den kommer fram ...

 

 

Skjermbilde 2020-12-15 kl. 09.22.10.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, GAS skrev:

Hvis du skal legge de inn pånytt så kan de vere greit å legge de til non secure.

Hvis du blar litt i denne linken så forklarer ktd hvordan det gjøres.

https://community.athom.com/t/add-z-wave-device-non-secure/12406/15

 

Ah, kult – har forstått at det kjapt blir mer kluss med secure, ja. Flere handshakes som kan feile, rett og slett? Tenker jeg resetter hele systemet, modifiserer appen, og legger til alt på nytt. Har du/noen prøvd dette med Namron-dimmerne før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en grei pause fra hjemmekontoret, gitt. Nå har jeg resatt hele Homey Pro, modifisert Namrom-appen til å legge til nodene non-secure – og lagt til alle på nytt (med Homey koblet til en powerbank, helt inntil noden mens jeg la til). Det gikk som smurt å oppdage og legge til, og de ligger nå og er (foreløpig) veldig mye mer responsive enn de var, alle sammen non-secure. Takk @GAS og @Moskus – krysser fingrene for at det blir en stund til sikringen må skrus av og på igjen 🤞🏻

Endret av Snorre
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering – lampene er helt stabile etter et døgn, og reagerer fortsatt kjapt på hendelser fra både bryter og app. Beskrev hva jeg gjorde i den tråden her (jeg er åpenbart ikke alene om å slite med komboen Homey og Namron z-wave): 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hva du har gjort for å få det til å virke, Men ville bare si at jeg har hatt nøyaktig samme problem som du har beskrevet, med samme utstyr.  Homey (ikke pro) og Namron z-wave dimmere som henger seg opp og må tas strømmen på.  Jeg holdt på i et halvt år, hvor dimmerene kunne være stabile i alt fra en dag til 3-4 uker før en av dem hang seg opp. Jeg kunne heller ikke betjene dem via fysisk impulsbryter når de hang seg opp slik - eneste løsning var å ta sikringa.

 

Enden på visa for min del  ble at jeg til slutt ble enig med Elektroimportøren om å bytte til zigbee og Philips hue bridge (fremdeles med Homey som styrer). Dette er 100% stabilt og har vært det nå i flere måneder.

Om det er Namron z-wave eller Homey Z-wave som er ustabilt vites ikke, men for meg ble det ihvertfall ikke bra.

 

Forøvrig kan du bruke fysisk impulsbryter til å resette namron z-wave-dimmerene, og sette dem i oppkoblingsmodus, så du slipper å ha elektriker på plass for å gjøre slikt. Impulsbryteren er så vidt jeg skjønte det samme som reset-knappen på dem.

For å legge til forvirringa så gjelder dette IKKE zigbee-dimmerene. Men de kan resettes/settes i oppkoblingsmodus ved å ta strømmen X ganger. Så heller ikke med disse trenger man elektriker :)

 

Endret av quackyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene med Namron-produktene er ikke et ukjent tema da det har vært i alle fall én tidligere tråd som har omhandlet det samme her inne. Tror dessverre at en god del at det forsvant når nettsiden hadde det kjedelige havariet på forsommeren, eller når det var. Mener å huske at det gikk så langt at noen fra Namron faktisk var inne her for å svare på spørsmål og høre på tilbakemeldinger fra oss, men det finner jeg ikke igjen og tror det gikk tapt i havariet.

 

13 minutes ago, quackyo said:

Jeg har ikke lest hva du har gjort for å få det til å virke, Men ville bare si at jeg har hatt nøyaktig samme problem som du har beskrevet, med samme utstyr.  Homey (ikke pro) og Namron z-wave dimmere som henger seg opp og må tas strømmen på.  Jeg holdt på i et halvt år, hvor dimmerene kunne være stabile i alt fra en dag til 3-4 uker før en av dem hang seg opp. Jeg kunne heller ikke betjene dem via fysisk impulsbryter når de hang seg opp slik - eneste løsning var å ta sikringa.

 

 

Jeg har beskrevet omtrent det samme som du beskriver her, mot Home Assistant, i en tidligere tråd og enden på visa for min del var å levere tilbake alt av Namron-produkter (zwave vridimmere og veggplugger) bortsett fra den fjernkontrollen/bryteren med åtte knapper (K8?) som fortsatt fungerer fint hos meg.

 

Hvis ønskelig kan du lese mer om min erfaring her:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk gått til innkjøp av flere z-wave-dimmere fra Namron nå, og møysommelig lagt dem til i større omkrets rundt i huset med Homey på powerbank rett ved siden av - og har ennå ikke tatt sikringen siden innlegget over ble skrevet. Må sette en ny bane på mesh-nettverket før jeg flytter Homey for langt unna - og alle sammen legges til med den modifiserte Namron-appen der jeg definerer at de skal være unsecure.

 

Men: jeg kjøpte nylig en z-wave-switch fra Namron, for første gang, og hadde derfor glemt å modifisere akkurat den i appen - så den ble lagt til som secure. Tok ikke lang tid før den ble «unresponsive». Modifiserte kjapt også den enheten i appen, lastet opp til Homey, la til switchen - og nå funker den også helt fint.

 

Uten at jeg har annet enn anekdotisk bevis, kan det tyde på at Namron sliter litt med sikkerhetsprotokollen til z-wave - i hvert fall på Homey?

 

1 time siden, quackyo skrev:

Forøvrig kan du bruke fysisk impulsbryter til å resette namron z-wave-dimmerene, og sette dem i oppkoblingsmodus


Dette kjente jeg ikke til - hva slags bryter er det?

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har samme dimmer-"piller" som jeg brukte .. de har  en input på siden, merket "Push switch". Denne er ment for å koble til en sånn "trykk-bryter" hvor man trykker kort for å slå av eller på, og trykker og holder inne for å dimme. ALtså for å styre manuelt utenom hele z-wave'en. Jeg har montert opp alle dimmerne i huset (11 stk) med slike, for at huset også skal være mulig å bruke om Homeyen (smartHUB'en) går i stykker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får holde oss oppdatert ang z-wave og secure/unsecure, hvis det viser seg å være løsningen så må Namron få vite om det så de kan fikse det i appen sin.
Uansett veldig rart at z-wave-sikkerhet skal få til å  henge seg så opp at de ikke en gang lar seg betjene med fysisk impulsbryter.

Not my problem anymore, men har sansen for både Namron og Homey så hadde jo vært kult om de kunne spille godt sammen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nyttig info for meg også. 

Jeg har samme problem som OP, med unntak av at det alltid er den samme Namron-dimmer en som blir Unreachable. Og det skjer heller ikke så ofte, men ofte nok til at jeg har vurdert å reklamere på dimmeren. 

Jeg skal prøve å sette opp alt som unsecure jeg også neste gang det feiler så får vi se 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har ikke fått lagt til noe som Unsecure ennå, men jeg har lagt til flere dimmere, og jeg opplever samme problem på disse.

Jeg har i tillegg en variabel til som kanskje er med på å skape problemer for meg. Jeg har nemlig Namron Dimmer 2, og disse er ikke støttet av Homey ennå (Venter på v5 så vidt jeg har forstått)

Når jeg da forsøker å legge til dimmeren i Homey, blir den lagt til som en Basic Zwave enhet. Secure sådan selvsagt. Det funker det forsåvidt. De dimmer ikke spesielt bra, men jeg regner med at alt det løser seg når Namron kommer med ny versjon av sin app til Homey v5.

Jeg har også 2 Fibaro-dimmere, og de oppfører seg eksemplarisk.

 

Spørsmålet så er om jeg skal vente på v5, eller forsøke å legge til Dimmer 2 som unsecure Basic Zwave.

 

Forslag?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt meg unna Dimmer 2, nettopp fordi jeg mener jeg leste et sted at de ennå ikke var ordentlig støttet av Homey. Nå er jo v5 rett rundt hjørnet har jeg skjønt – så da er det bare å håpe på at det bedrer seg. Er det Namron selv som har overtatt utviklingen av appen?

 

Etter at jeg "hacket" om appen til unsecure, så har alt funket helt fint her hjemme, stort sett (noe trøbbel med avstander, men da må jeg bare rute om med en heal).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snorre skrev:

Har holdt meg unna Dimmer 2, nettopp fordi jeg mener jeg leste et sted at de ennå ikke var ordentlig støttet av Homey.

Det er merkelig at Homey ikke skal støtte kanskje Europas mest brukte smartdimmer...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om Namron har tatt over utviklingen av appen. 

Vet det var en ildsjel som startet utviklingen, men jeg synes det er rart, som Moskus sa, at ikke Namron er mer på banen her. 

Får bare vente å se. V5 kan vel ikke være langt unna nå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2021 den 17.34, Moskus skrev:

Det er merkelig at Homey ikke skal støtte kanskje Europas mest brukte smartdimmer...?

Blander du sammen Fibaro dimmer 2 og Namron dimmer 2? Namron sin kan da umulig være Europas mest brukte..?

 

Tror nesten ikke du vil bli fornøyd @AndersO før du har tatt jobben med å legge dem til unsecure. Var en bratt læringskurve for meg, men det ordnet seg og det er definitivt verdt det. Kjøpte også en Namron dimmer 2 da den vanlige var utsolgt. Jeg kjører min Homey i developer-mode og har versjon 5.0.0-rc.62. Problemet med Namron dimmer 2 er vel at den må legges til i Namron-appen? Du kan jo gå inn å spørre om det er mulig å legge den til, ser det ofte løser seg greit da. Jeg for min del har lagt den i skuffen på vent. Kommer alltid på et eller annet som gjør at jeg får bruk for den senere tipper jeg😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kal-El skrev:

Blander du sammen Fibaro dimmer 2 og Namron dimmer 2? Namron sin kan da umulig være Europas mest brukte..?

Blandet nok der, men til mitt forsvar:

Det er bare én Dimmer 2" og det er Fibaro sin. Namson sin Dimmer 2 heter "Namron Dimmer 2". :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.