Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vannbåren varme og Homey


AndersO

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal bytte ut styringssystemet for temperaturkontroll, og siden jeg alt har en Homey Pro, samt en del Z-Wave dimmere, så tenkte jeg å fortsette i samme sporet.

Jeg er derimot ganske usikker på hva jeg trenger av utstyr.

I dag har jeg X-comfort med Home Manager (15 år gammelt)

Jeg har googlet meg frem til Heat-It Z-Water https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-water-styring-vannbaaren-gulvvarme/4512475/Product.html

Den ser ihvertfall ut til å være støttet av Homey.

Er litt mer usikker på temperatursensorer. Jeg vet Fibaro har en, men usikker på om den er kompatibel.

Noen som har noen erfaringer her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AndersO skrev:

Er litt mer usikker på temperatursensorer.

Z-water er i praksis en samling med reléer. Du trenger termostater i tillegg (det er iallfall sterkt anbefalt). F.eks. enten Z-TRM2fx/Z-TRM3 eller Z-TEMP2 (sistnevnte er batteridrevet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Moskus skrev:

Du trenger termostater i tillegg (det er iallfall sterkt anbefalt). F.eks. enten Z-TRM2fx/Z-TRM3 eller Z-TEMP2 (sistnevnte er batteridrevet).

Trenger man da en termostat pr sløyfe, eller kan en termostat styre flere sløyfer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AndersO skrev:

Trenger man da en termostat pr sløyfe, eller kan en termostat styre flere sløyfer?

En termostat pr. sløyfe.

 

Du kan selvfølgelig bruke virtuelle termostater i Homey også, men det kommer litt an på om du vil ta den sjansen, f.eks om du har parkett etc. Det verste som skjer hvis du har betonggulv er jo at det blir varmt, så det kan man jo vurdere risikoen for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjøre deg oppmerksom på at Z-water er en Rele-modul, som innebærere at varmen er enten PÅ eller AV. Dette betyr at du vil få en hysterese på temperaturen i rommet. Normalt sett vil temperatursvingningen ligge mellom 0.5-1Grad.

 

Hvis styringen du har idag er regulert 0-100%, vil du merke at varmen oppfører seg annerledes når du bytter til z-water.  

Om dette er noe du bryr deg om er opp til deg, men det kan være greit å vite om slik at du kjenner til forskjellene på de forskjellige løsningene.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke kan så mye om dette faget, men den løsningen jeg har i dag fra Xcomfort ligner veldig på Z-water sin. Et rele som styrer et antall ventiler som sitter på hver sin sløyfe. Jeg går utifra at det fungerer slik at når temperaturen synker under det jeg har satt, så sender releet et signal til ventilen som åpner seg og slipper varmt vann inn i sløyfen lenge nok til at temperaturen stiger, hvorpå releet sender et signal om at ventilen skal stenges igjen. 

Er det ikke sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik en termostatstyring fungerer ja.

hvis du ønsker 23 grader i rommet vi du med en normal hysterese på 0.5grader få en termostat som slår seg på ved 22.5, og av ved 23Grader. 
Det blir litt som å kjøre bil, ved at du gir full gass når bilen kommer under 75, og slipper gassen helt når du kommer over 80. Du kommer deg frem på lik linje med alle andre, men det blir ikke den mest behagelige turen.

Det er derfor jeg mener en regulator med 0-100% styring er den beste måten å regulere temperatur, når man tross alt har et vannbåren varmesystem til hundretusener av kroner😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt inn fra sidelinjen, så har jeg fått montert opp det nye smartstyringssystemet fra Høiax til et nytt anlegg for vannbåren varme i gulvet -- de har lansert en produktserie basert på Alpha IP - https://www.hoiax.no/produkter/controls-2/controls/hoiax-comfort-ip-access-point -- https://alphaip.de/no/.

 

Har ellers satt opp huset med Homey og z-wave, så skal i gang med å se om disse to kan klare å snakke sammen på noe vis. Varmesystemet drives over 868Mhz – jeg vet ikke om noen har dannet seg noen erfaringer med dette ennå? 

 

Edit: Så nå at det drives på Homematic, som kan synes å ha noe app-virksomhet på Homey: https://community.athom.com/t/homematic-app-v1-0-0-beta/1057

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2020 den 21.34, Tverfyll skrev:

Det er derfor jeg mener en regulator med 0-100% styring er den beste måten å regulere temperatur, når man tross alt har et vannbåren varmesystem til hundretusener av kroner😁

Hvordan vet jeg om det systemet jeg har i dag er 0-100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AndersO skrev:

Hvordan vet jeg om det systemet jeg har i dag er 0-100%

Hvis det er xComfort sitt, så tror jeg det er On/Off, som de fleste andre. Det vanlige er, så vidt jeg har forstått, å regulere flow til at den passer "sånn noenlunde", og så tar termostatene (eller hva som helst over). En hysterese på 0,5 grader eller 0,3 grader er ikke ekstremt, og i betonggulv merkes det ikke veldig.

 

Men det er altså et argument for å støpe ned en gulvføler, selv om plagsomt mange av de vet om som legger vannbåren varme påstår at det ikke er nødvendig. Igjen: Tåpelig å la være i et system til en formue.

 

 

Kanskje @Tverfyll vet om noen systemer som regulerer på en skala?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo støpt ned rør til gulvfølere, og i bruker i dag et system med trådløse, batteridrevne følere som snakker med Home Manager fa Xcomfort.

Dessverre har jeg ikke funnet tilsvarende for Z-wave eller noe anet som Homey støtter, så da blir det luftfølere. 

Tror jeg har landet på Fibaros bevegelses-sensorer. Da får jeg litt mer enn bare temperatur-måling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AndersO skrev:

Tror jeg har landet på Fibaros bevegelses-sensorer.

Hvis du har mulighet til å legge opp fast strøm, så hadde jeg gått for AeoTech Multisensor 6 (dvs. den hadde jeg gått for uansett). Litt større, men kan mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2020 den 9.26, Moskus skrev:

En termostat pr. sløyfe.

 

Du kan selvfølgelig bruke virtuelle termostater i Homey også, men det kommer litt an på om du vil ta den sjansen, f.eks om du har parkett etc. Det verste som skjer hvis du har betonggulv er jo at det blir varmt, så det kan man jo vurdere risikoen for.

 

Hei!

 

Er du sikker på at dette stemmer?

 

Når en sløyfe med 17mm rør gjerne er maks 80 meter, blir jo en stue på f.eks 40m² gjerne dekket av totalt tre sløyfer.

 

Jeg har forstått det slik at en slik Heatit-termostat kan plasseres sentralt i rommet og styre de tre sløyfene samlet. I motsatt fall vil jeg jo trenge ganske mange termostater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, hakonm skrev:

Er du sikker på at dette stemmer?

Skulle nok sagt "en termostat pr. rom" forutsatt at du skal skru av og på alle sløyfene samtidig (men det tok jeg for gitt).

 

"En termostat pr. antall sløyfer du vil styre samtidig". Er det bedre? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15/12/2020 at 21:34, Tverfyll said:

Det er slik en termostatstyring fungerer ja.

hvis du ønsker 23 grader i rommet vi du med en normal hysterese på 0.5grader få en termostat som slår seg på ved 22.5, og av ved 23Grader. 
Det blir litt som å kjøre bil, ved at du gir full gass når bilen kommer under 75, og slipper gassen helt når du kommer over 80. Du kommer deg frem på lik linje med alle andre, men det blir ikke den mest behagelige turen.

Det er derfor jeg mener en regulator med 0-100% styring er den beste måten å regulere temperatur, når man tross alt har et vannbåren varmesystem til hundretusener av kroner😁

Finnes det Z-wave/Zigbee løsninger tilsvarende z-water som styrer 0-100% da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvordan er det å bruke f.eks Philips HUE Smart Plug i stedet for en Heatit z-water (siden z-water likevel kutter minst 2 kurser via Home Seer)...?
Dvs at hver aktuator (evt de aktuatorene som styrer varmt vann av/på til samme rom) kobles til en HUE Smart Plug - gjennom å sette på et 230V støpsel direkte på akuatoren(e). Eksisterende aktuatorer kjører på 230V, og styres trådløst som ikke kan integreres med Home Seer pr idag...

Kjører ellers Home Seer 4, og har nå utvidet til Philips HUE (og Jowihue).

 

Skulle det være noe i veien for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.