Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Påvirke pris på nettleie


Anbefalte innlegg

Ref. denne tråden: 

Jeg skjønner ikke helt hva som diskuteres i den tråden. Er det slik at jeg kan påvirke nettleien jeg betaler til Elvia?

Jeg prøvde å søke det litt opp selv, og det eneste jeg kom frem til er at om mange reduserer strømforbruket sitt, så øker nettleien for å dekke kostnadene ved overføring av kraft.

https://www.nve.no/stromkunde/nettleie/

 

Når jeg ser på min egen faktura, så virker det som at jeg betaler for det totale forbruket.

Nettleie Energiledd 2 222,29 kWh á 48,325 øre/kWh (for 1. nov - 30. nov 2020) kr 1 073,93
Fastledd kr 100,00 per måned (for 1. nov - 30. nov 2020)

 

Det står også følgende:

"Det betales for hver kilowattime (kWh) som forbrukes."

"Målernummer xxxxxxxxxxxxxxx Adresse 1 er timemålt. På timemålte anlegg avregnes
anlegget etter verdier som er samlet inn automatisk fra måleren. Avregningen er basert på følgende
forbruk: Forbruk i perioden 1. nov - 30.nov 2020 2 222,29 kWh"

 

I tillegg, slik jeg leser på nve.no så er prisen per kWh time satt basert på kostnadene strømselskapet regner med å ha det året i forbindelse med nettet sitt, og dersom vi betaler for lite, så øker prisene neste år, eventuelt synker dersom vi har betalt for mye.

 

Hvis jeg forstår det rett, så gjelder det da ikke oss, det som det snakkes om i den tråden?

Altså at det spiller ingen rolle om jeg bruker 4kWh iløpet av en time, vs 4kWh spredt over 4 timer. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TropiskNektar skrev:

Hvis jeg forstår det rett, så gjelder det da ikke oss, det som det snakkes om i den tråden?

Det gjelder noen av oss som har prismodeller som er annerledes enn det du har. Noen betaler en flat sats pr kWh, mens noen har en progressiv sats der en betaler høyere pris for de høye effektuttakene.

Og muligheten for å spare blir det hvis en er flink og klarer å styre unna de høye prisene oftere enn det snittet gjør i nettselskapets nedslagsfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det som i hovedsak diskuteres er metoder for å fjerne strøm-topper, at smart-huset følger regler for å gjere dette automatisk. 

 

Bakgrunn for dette er er at nokre nettselskap har innført effekt tariff, for å redusere strømtopper i nettet.

 

I mitt tilfelle betaler eg fastledd, fast pris på nettleige på ca 30øre kWT, pluss effektledd basert på 1time i mnd, den med høgst forbruk.

 

Det vil seie, at eg kan vere veldig flink å forhindre strømforbruk en mnd, for så få "ladebesøk", så vil dette påvirke effektleddet mitt.

 

Her har eg hatt besøk 13.desember, og forbrukstopp er endra frå 5,23kWT til 8,15kWT, dvs dette søndagsbesøket kosta ca 135kroner(effektledd) + forbrukt strøm x0,29øre x forbrukt kW.

I tillegg kjem pris per.kilowatt.

 

"Kan vi bare få lade litt" har i dette tilfellet kosta ca 150kr. :)

 

Med venleg helsing 

SmartSelect_20201017-074847_Drive.jpg

Screenshot_20201214-213939_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg mer, tusen takk :)

 

https://www.elvia.no/pilot/nettleie-modeller-i-pilotprosjekt

Elvia har visst noe lignende pilotprosjekt, men ingen av dem eller måten de fakturer oss på nå er lik den dere snakker om.

 

Selv om jeg syntes 48,325 øre/kWh er veldig dyrt (dagens nettleie), så det virker som at jeg kommer bedre ut nå enn jeg ville gjort med de andre modellene. Jeg får vel bare være glad og tenke at det kunne vært verre :)

 

Det virker som på begge modellene de prøver ut at det kan være fornuftig å investere i en gasskomfyr fremfor strøm, ettersom middagen alltid lages når prisene er dyrest, spesielt dyrt på vinteren.

 

Endret av TropiskNektar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TropiskNektar skrev:

Det virker som på begge modellene de prøver ut at det kan være fornuftig å investere i en gasskomfyr fremfor strøm, ettersom middagen alltid lages når prisene er dyrest, spesielt dyrt på vinteren.

Jo, men bruken er ikke ekstrem. Det verste er nok hvis du har el.bil som du plugger inn uten smartstyring når du kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.