Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ditche Verisure


Anbefalte innlegg

Hei, la akkurat merke til at regninga fra Verisure bikka 650,- /mnd. Er ikke særlig interessert i å fortsette å støtte disse og vil sette opp eget system for alarm/kamera, samt dørlåser og gjerne lysstyring. Har ikke helt oversikt over hvilke alternativer som finnes om dagen, eller plusser og minuser med ulike systemer. Noen som kan peke meg i riktig retning?

 

Forutsetninger er en eldre enebolig med beboere sterkt knyttet til Apple (og homekit), et par Yale doorman som vi er godt fornøyd med, samt drøssevis med Philips hue styrt med Homekit. Har tidligere styrt med diverse 433mhz, Domoticz, Homebridge på en pi og diverse. Jeg har mulighet til å sette opp greier lokalt, men ønsker på ingen måte å ha dette som en hobby. Dvs. hackete løsninger som har potenisale til å feile den kvelden vi kommer hjem fra hytta og kreve ørten timer med rekonfigurasjon utgår med _høye_ kneløft. 

 

Finnes det et stabilt, enhetlig, brukervennlig system/produktserie, med app/varsling, mulighet for kamera, røykvarslere og gjerne integrasjon med Homekit, uten månedlige kostnader? Forstår at Yale Doorman kan være et problem, men hvis alternativet er å bruke den i "offline" modus så er ikke det det største tapet.

 

Takk for hjelp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Dr.Loddebling skrev:

Dvs. hackete løsninger som har potenisale til å feile den kvelden vi kommer hjem fra hytta


Beskriv gjerne hva som er problemet med et alarmsystem som ikke virker når du kommer hjem fra hytta? Er det fordi du vil ha en sirene?

Ellers er jo alarmsystem bygget inn i hvert fall noen hjemmeautomasjonssystemer. Jeg bruker alarmsystemet innebygd i Home Assistant. Ja, det krever oppsett. Alarmsystem er gjerne komplekst så noen plug&play løsning vet jeg ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, stigvi said:

Beskriv gjerne hva som er problemet med et alarmsystem som ikke virker når du kommer hjem fra hytta? Er det fordi du vil ha en sirene?

Burde jeg postet spørsmålet i et annet underforum, valgte dette da jeg tenker alarm som hovedtema. Det er ikke noe stort problem at alarmsystemet ikke virker i det vi kommer hjem fra hytta, men det var ment som et eksempel på at jeg ønsker et system som er stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dr.Loddebling skrev:

Jeg har mulighet til å sette opp greier lokalt, men ønsker på ingen måte å ha dette som en hobby.

Da tror jeg ingen av løsningene vi foreslår her er gode nok. Mye krever oppsett, og derfor logisk å kombinere det med noe mer smart.

 

Men alt er relativt.

 

3 timer siden, Dr.Loddebling skrev:

Dvs. hackete løsninger som har potenisale til å feile den kvelden vi kommer hjem fra hytta og kreve ørten timer med rekonfigurasjon utgår med _høye_ kneløft. 

Jeg kjører HomeSeer hos diverse folk, og de boksene går av seg selv i årevis. Det kombinert med Z-wave-bevegelsessensorer som er koblet til fast strøm, så kan man få et system som bare gjør det som det skal.

 

Mormor sin tror jeg har rekorden, helt til strømforsyningen døde i vår. Ny strømforsyning, og alt var tilbake til normalen. Så døde mormor i høst, men boksen slår enda av og på lys automatisk som om ingenting har skjedd...

 

 

Men også det krever noe oppsett. Jeg vet ikke om noe som er "kjøp, installer og glem", men så kan det ha en sammenheng med at jeg ikke har lett etter heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Moskus said:

Så døde mormor i høst, men boksen slår enda av og på lys automatisk som om ingenting har skjedd...

...

Men også det krever noe oppsett. Jeg vet ikke om noe som er "kjøp, installer og glem", men så kan det ha en sammenheng med at jeg ikke har lett etter heller...

Først, kondolerer.

 

Komplisert oppsett er helt greit, så lenge jeg vet at det vil være stabilt. Det jeg ikke ønsker er å f.eks måtte ssh'e inn i en boks fordi den ikke booter etter et strømbrudd eller en oppdatering og lignende. Er det noen av systemene som regnes som relativt mature/stabile? Det virker som Home Assistant har kommet et stykke siden jeg kikket på det sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dr.Loddebling skrev:

Det virker som Home Assistant har kommet et stykke siden jeg kikket på det sist.

Home Assistant har gjort et stort byks siste året. De har hatt stor forkus på brukervennlighet og det har jo hjulpet en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Dr.Loddebling said:

Det jeg ikke ønsker er å f.eks måtte ssh'e inn i en boks fordi den ikke booter etter et strømbrudd eller en oppdatering og lignende. Er det noen av systemene som regnes som relativt mature/stabile?

Å kjøre feks Home Assistant på en Pi ivaretar iallefall dette da en Pi ikke har av/på-knapp og derfor baserer seg på å ta strømmen når man skal slå av og starte med en gang den får strøm. I tillegg vil HA aldri kjøre en oppdatering av seg selv så det er heller ikke noe problem. Stabiliteten er ikke noe bekymring og som @stigvisier så har HA utviklet seg voldsomt både på å gjøre systemet solid med tanke på arkitektur og brukervennlighet det siste året.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Dr.Loddebling skrev:

Først, kondolerer.

Takk, det var både forventet og uventet på samme tid. Hun var jo tross alt 90 år, men ellers frisk og rask.

 

 

14 timer siden, Dr.Loddebling skrev:

Er det noen av systemene som regnes som relativt mature/stabile? Det virker som Home Assistant har kommet et stykke siden jeg kikket på det sist. 

Jeg kjører det samme HomeSeer-oppsettet jeg begynte på i 2013 (og store deler av det ble overført fra HS2 som jeg startet på i 2007). Overfører alt snart til HS4, og fortsetter med det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt opp Home Assistant i docker, og det ser rimelig greit ut å commite config til versjonskontroll. Stort pluss! 

Ser også at det mulig å styre Yale Doorman uten Verisure abo, ved hjelp av vbox mini ell.

 

- Vil jeg kunne styre scener/lys/alarm via ios/apple homekit integrasjoner, slik at resten av familien ikke trenger forholde seg til nye interface? Hva med kamera? 

- Er det visse leverandører av alarm/kamera som er gjennomprøvd og typisk fungerer bra med Home Assistant?

- Trenger jeg egen gateway eller kjøre på med dingser som er kompatible med det jeg har (homekit/hue/trådfri)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg vert skeptisk til å bruke en rpi til noe som skal virke 24/7 over langt tid. Kjørte tidligere home assistant på en rpi3 men det ble alltid tull med filsystememt på sd kortet etter noen måneder. Det samme gjelder en LoRa TTN gateway jeg har satt opp. (Ja, database kjøres eksternt). Har derimot 3 stk rpi3 som har kjørt kodi i flere år uten tull. Godt mulig at dette er bedre med rpi4, eller feks rpi3 med SSD. Gikk selv over til en shutle som kjører ubuntu server og home assistant i docker, og angrer ikke et sekund på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dr.Loddebling skrev:

Kan jeg hive ut Trådfri og Philips Hue gatewayene med HA og Conbee2? 


Det kan du.

 

 

2 minutter siden, Dr.Loddebling skrev:

Erfaringer med Xioami Aqara?


Veldig gode når det gjelder nye sensorer. Så som så med gamle sensorer. Vær obs på at noen kreative sjeler i Kina reklamerer for nye og sender de gamle 😞

4 minutter siden, Dr.Loddebling skrev:

Tips til ZIgbee serier/enheter som er stabile


Philips Hue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.