Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Event trigges igjen og igjen og igjen.....


Capri

Anbefalte innlegg

Nesten litt flaut at jeg ikke finner ut av dette, så da får man spørre:

 

Vi har en liten switch (Zigbee) på kjøkkenet som registrerer 1, 2, 3 eller 4 trykk. Vi bruker denne for å be hhv datter 1, datter 2 eller begge døtre om å komme ned "til middag". Dette skjer ved at Chromecast gir dem en melding på rommet sitt.

 

Utfordringen er at, etter en tid, vil Chromecast sende akkurat samme melding på nytt. Og på nytt. Har ikke sjekket hvor lang tid det går mellom hver gang, men kanskje en time?

Frem til nå har vi løst dette ved at vi trykker 4 ganger når hovedmeldinger har blitt sendt ut. 4 trykk trigger ingenting og da blir devicen stående med status "4 trykk". 

 

Jeg har alltid trodd at "had its value set" tar høyde for at status må settes på nytt (gjerne med samme verdi) for at noe skal trigges, men er det der jeg tar feil?

 

set-to.thumb.PNG.897ea95a339e3c1da9942c81f8b386c3.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Capri skrev:

Jeg har alltid trodd at "had its value set" tar høyde for at status må settes på nytt (gjerne med samme verdi) for at noe skal trigges, men er det der jeg tar feil?

Jo, men f.eks. en poll vil sette samme verdi på nytt uansett.

 

Hvis du tar bort dette flagget på devicen:

image.png

... kan du da sjekke om klokka endrer seg til tidspunktet som Eventet trigger på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Jo, men f.eks. en poll vil sette samme verdi på nytt uansett.

 

Hvis du tar bort dette flagget på devicen:

image.png

... kan du da sjekke om klokka endrer seg til tidspunktet som Eventet trigger på?

Tenkte det kunne ha med dette å gjøre. Det flagget tok jeg derfor bort for laaaaang tid siden uten at det hjalp noe. Men, jeg sjekket ikke i detalj for å se om det påvirket tidssyklusen for repetisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Capri skrev:

Tenkte det kunne ha med dette å gjøre. Det flagget tok jeg derfor bort for laaaaang tid siden uten at det hjalp noe. Men, jeg sjekket ikke i detalj for å se om det påvirket tidssyklusen for repetisjon.

Det vil ikke hjelpe på situasjonen din, men hvis klokkeslettet blir oppdatert, så betyr det at verdien blir "set" en gang til. Og derfor trigges eventet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:


Den versjonen er omtrent 2 år gammel. Mener jeg også slet med «fantom-trykk» i eldre versjoner. Jeg ville oppgradert og sett om det hjalp. :) 

Flaut! Har da trykket "update" med ujevne mellomrom. Dette må jeg sjekke i morgen. Takk for tips. Poster resultatet her når det er prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Capri skrev:

Flaut! Har da trykket "update" med ujevne mellomrom. Dette må jeg sjekke i morgen. Takk for tips. Poster resultatet her når det er prøvd.

 

Ta backup først, om du kan. Når du skal ta et så stort oppgraderingssprang så kan det oppstå trøbbel. Husk også å oppgradere firmware (mener man de siste par mnd har måttet gjøre det manuelt, beskrivelse finnes på siden deres). :) 

 

Sjekk også at JowiHue-plugin er oppgradert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Ta backup først, om du kan. Når du skal ta et så stort oppgraderingssprang så kan det oppstå trøbbel. Husk også å oppgradere firmware (mener man de siste par mnd har måttet gjøre det manuelt, beskrivelse finnes på siden deres). :) 

 

Sjekk også at JowiHue-plugin er oppgradert. 

Ny firmware og siste versjon av DeConz kan se ut som om gjorde susen. Jeg skal ikke hoppe alt for høyt ennå, men normalt burde den ha mast 1-2-3 ganger nå og den er stille! Krysser fingrene for at dette gjorde susen. Takk for hjelp! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.