Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lokal lagring av bilder fra mobil


Anbefalte innlegg

Hvordan ordner dere backup av bilder/video fra mobil til (jeg antar) lokal lagring? Har sp langt brukt Google, men nå er det snart fullt der før man må betale for lagring.. Og lokalt er bedre :) 

Endret av Moskus
Splittet ut fra tråden "Varmestyring" siden det ikke har så mye med varmestyring å gjøre...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OneDrive.

Betaler for det, og for privatpersoner er det en så god deal at det er vanskelig å unngå. Opptil 5 familiemedlemmer får 1TB lagring, og full office-tilgang på (omtrent) alle enheter.

 

Har lurt på å konfigurere Plex til dette også, for 100% lokal lagring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte selv Google (google photo, betaler for 2tb i Google One). Eller dvs jeg bruker det fortsatt, men de kuttet ut mulighet til å synke ned til lokal PC nå i sommer. Slik at det er kun backup til skyen deres. Tidligere så stod en av maskinene her hjemme og lagret alt ned på egen disk. Nå blir det nok å gå over til One Drive også på dette. Betaler allerede for en o365 tenant, som jeg har mail og sharepoint på fra før. Men likte google photos andre muligheter bedre enn Onedriv (lage album, enklere deling etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått med meg denne tråden - det var lurt Moskus 😊

 

Tror mange kjenner seg igjen i at mnd/årlig abonnement er en showstopper, men å kjøpe en til flere harddisker til en høyere sum er helt innafor. Jeg er kommet dit at siden Google Photos (som funker superbra, god AI, enkelt oppsett) nå blir kjøpetjeneste går jeg over på lokal lagring. Dersom det lar seg gjøre på en god måte. Regner med det finnes apper og programvare for dette, blir nok litt romjulssøking ☺️

 

Har hørt flere skryte av synology på nettopp dette, men det krever vel et synology OS i bunn, og gjerne synology hardware? 
 

Har tidligere sett på Jottacloud, vet ikke helt hvorfor det sa stopp. OneDrive har jeg via jobb, det funker også bra men har ikke utforsket bilde-funksjonalitet (AI, deling, app synk osv). Jeg må uansett ha OneDrive privat skal jeg bruke det til private ting 😊 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, hjemmedude skrev:

OneDrive har jeg via jobb, det funker også bra men har ikke utforsket bilde-funksjonalitet (AI, deling, app synk osv). Jeg må uansett ha OneDrive privat skal jeg bruke det til private ting

Vær oppmerksom på at OneDrive Business har litt annen funksjonalitet enn OneDrive for privatbruk. Har du Windows så har du allerede OneDrive i en gratisvariant med 5GB. Denne kan du da utvide, men som Moskus skriver så er den pakken med office og 1TB et greit kjøp.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, hjemmedude skrev:

Tror mange kjenner seg igjen i at mnd/årlig abonnement er en showstopper

Tja... Der var jeg i min ungdom. Nå er det ikke slik lenger. Jeg betaler for Microsoft-cloud og Office, Photoshop, Jottacloud for off-site backup'er av NAS, etc. Det bare gjør livet enklere.

 

Da mitt hjemmestudio var første prioritet brukte jeg flere hundre dollar (såpass at utgifter til HomeSeer + plugins blekner i sammenligning) på programvare etter å ha ... "sailed the seven seas" en periode for mange år siden. Nå er hele pakken gratis! Jeg var nærmest svimeslått!  Trenger du en multi-track sequencer/audio-recorder så er Cakewalk tingen. Jeg betalte også for Premiere Pro en kort stund, men det ble for dyrt. Lurte på om jeg måtte starte igjen her i høst, men da oppdaget jeg Davinci Resolve, som også er helt gratis! Et vanvittig kraftig program som lett konkurrerer med Premiere. 

 

Jeg har begrenset med tid, familiepappa som jeg er. Jeg har selvfølgelig heller ikke uendelig med penger, men jeg vil ha en god løsning som fungerer. Finnes det tilstrekkelig gode gratis alternativer, så bruker jeg gjerne det. Hvis ikke, burde man ikke være redd for å bruke penger på programvare, det kan det være mye tid og irritasjon å spare. Jeg har f.eks. ikke funnet et godt nok alternativ (som dekker mine behov) til Photoshop, så får jeg stå i den kostnaden.

 

Det er kanskje litt overkill å kjøpe Microsoft 365 Family kun for å lagre bilder fra mobilen, men man får jo så mye annet også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg vil ha en backup hos Jottacloud kontra å kjøpe lagring hos google/apple, såpass rebelsk er jeg.

Fant kjapt photosync til iphone (det er kun apple og windows (og Home assistant da)) her i huset, så smbsync2 til android faller dessverre bort - men ser ut som et godt verktøy.

Skal lese litt om photosync som støtter en drøss av leverandører og protokoller, er vel ikke freeware men la gå. :)

https://www.photosync-app.com/home.html

 

engangskjøp på 55kr i app for å overføre i full size og 'uendelig' mange bilder. 70kr året for auto-sync. Må tenke litt på dette..

edit: er mulighet for lifetime kjøp, det hjelper sterkt på. Det er photosync premium som har auto-transfer.

edit2: nextcloud er kanskje veien å gå?

https://nextcloud.com/athome/

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har installert en vm av Nextcloud men har ikke kommet forbi https/ssl oppsett, planen er å ha vpn for å unngå eksponering mot internett. Jeg har http kommunikasjon mot apache server men ikke mot https enda.

edit: gikk for en ferdigkonfigurert nextcloud vm og nå er det oppe å gå, overfører filer as we speak. Veldig lekkert! Jeg har selvfølgelig alt på C-disken, så jeg må ordne overføring til 8tb disken slik at den ikke fylles opp.. Vi får se hvor enkelt det blir, kanskje en automatisk jobb som overfører filer til d: disk hver natt. Så langt veldig happy med løsning :)

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17/12/2020 at 08:34, Gjelsvik said:

......, men de kuttet ut mulighet til å synke ned til lokal PC nå i sommer. Slik at det er kun backup til skyen deres. ........

Jeg stusset med det samme litt på dette, da det fortsatt fungerer helt fint å synce fra skyen til lokal lagring hos meg. Jeg har 1TB på Google One og synker en del foldere til en lokal PC. Men det er kanskje fordi jeg ikke bruker Google Photos, men i stedet laster opp bilder og litt annet til den generelle Drive (det er vel samme lagringsplassen egentlig)? Jeg syncer bl.a. mobil-bilder opp til til Drive og derfra ned til en lokal PC, og det har fungert helt smertefritt så langt. Bakdelen for enkelte er vel at man da mangler spesifikk foto-funksjonalitet som album etc.

For større datamengder (titusenvis av store RAW-filer fra diverse kamera) bruker jeg ikke sky-backup, men benytter meg fortsatt av nokså manuelle lokale backupløsninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, JxxxIxxx said:

Jeg stusset med det samme litt på dette, da det fortsatt fungerer helt fint å synce fra skyen til lokal lagring hos meg. Jeg har 1TB på Google One og synker en del foldere til en lokal PC. Men det er kanskje fordi jeg ikke bruker Google Photos, men i stedet laster opp bilder og litt annet til den generelle Drive (det er vel samme lagringsplassen egentlig)? Jeg syncer bl.a. mobil-bilder opp til til Drive og derfra ned til en lokal PC, og det har fungert helt smertefritt så langt. Bakdelen for enkelte er vel at man da mangler spesifikk foto-funksjonalitet som album etc.

For større datamengder (titusenvis av store RAW-filer fra diverse kamera) bruker jeg ikke sky-backup, men benytter meg fortsatt av nokså manuelle lokale backupløsninger.

 

Ja Drive fungerer som før. Det er photos delen som nå ikke lenger kan synkes ned til en pc automatisk. Har til nå overlevd ved å gjøre det manuelt en gang i blandt, men synes det er en teit løsning å fjerne dette, i alle fall når man betaler for tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hjemmedude skrev:

Kan anbefale Nextcloud - 5100 bilder og video fra iPhone overført via wifi. Synker ikke når iPhone er låst, appen må være aktiv.. det er kjent Apple/iPhone problemstilling. 

Tror OneDrive (og Google sin) synkroniserer i bakgrunnen, selv på iPhone...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Med iPhone er vel iCloud-bildebibliotek det desiderte enkleste og beste alternativet? Alle bildene jeg tar med telefonen lagres automatisk til iCloud. På Mac-en har jeg skrudd på automatisk nedlasting av alle bilder til disk. Time Machine tar automatisk backup av Mac-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, jaknudsen skrev:

Med iPhone er vel iCloud-bildebibliotek det desiderte enkleste og beste alternativet?

Hva er best?

icloud koster 1200 kroner pr år for 2TB. Onedrive koster 899 kroner pr år for 6TB, men dette må fordeles med 1TB pr person i en familie. Så kan jo en selv vurdere hva som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, stigvi said:

Hva er best?

 

Den beste løsningen må vel være den som fungerer helt automatisk og er helt stabil. Selv har jeg 400GB iCloud-lagring og det holder for meg og kona (barna har ikke mobiler ennå).

Endret av jaknudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, jaknudsen skrev:

Jada, men på iOS er det jo bare Apples egen løsning (iCloud) som får lov til å kjøre automatisk i bakgrunnen

Ah, ja selvfølgelig... :( 

 

57 minutter siden, jaknudsen skrev:

På Android får kanskje OneDrive-appen lov til å laste opp bilder i bakgrunnen?

Ja, det er null problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:

Mao, Android gir den beste løsningen

 

Det forstod jeg ikke helt. Android og iOS er vel plattformer, ikke løsninger. Og hvordan er OneDrive på Android bedre enn iCloud på iOS? iCloud på iOS offloader fullversjon av bildene fra telefonen slik at den ikke blir full. Gjør OneDrive det samme på Android?

Endret av jaknudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.