Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rapportere inn sensor data fra mobiltelefon


Lazarus

Anbefalte innlegg

Er det noen som har en løsning for å rapportere inn sensordata fra mobiler?
Jeg har en mobiltelefon stående i hvert rom for bruk til talestyring, brukergrensesnitt, multimedia styring og som IP kamera.

Det jeg ønsker å gjøre er å få mobilen til å registrere tempratur, akkselerometer og liknende sensordata inn til OpenHAB.

 

Noen som har forsøkt seg på dette og har gode/dårlige erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med det er Android vi snakker om her, siden du ikke spesifiserer det nærmere.

 

Med Tasker er det mulig å få til. Bare hent ut sensor-dataen, legg det i en variabel, og bruk HTTP til å publisere det til OpenHAB eller hva som helst. Lenge siden jeg har gjort noe slik manuelt så jeg kan ikke fortelle deg nøyaktig hvordan, men det er mulig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh har sett på tasker muligheten... bruker tasker til en del annet så hadde nok ikke tatt lang tid å konfigurere opp noe.

håpet på en enklere løsning.. eller noe som var lettere å vedlikeholde. :-)

 

Det er android ja, glemte helt å nevne det.

 

Mulig jeg lager noe nytt fra bunn av, har tenkt lenge på å friske opp i android utviklingskunnskapene mine... :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Lazarus said:

Mulig jeg lager noe nytt fra bunn av, har tenkt lenge på å friske opp i android utviklingskunnskapene mine... :-S

Hvis du har muligheten, er nok det kanskje det beste. Noen av sensorene er jo bare å rapportere fortløpende, som f.eks. temperatur. Andre må muligens snittes over en viss tid (et halvt sekund eller noe slikt) for å gi mening, for ellers er det muligheter for feilkilder.

 

Er du i utgangspunktet kun interessert i øyeblikksverdier, igjen f.eks. for temperatur, så er det bare å pøse inn i OpenHAB med de intervallene som passer deg, temperaturen endrer seg jo ikke så fort. Er det imidlertid vibrasjoner eller pan/tilt du skal sjekke, så hadde jeg nok snittet over en viss samplingstid. Bl.a. for å slippe å legge mer ressursbruk på OpenHAB enn nødvendig, spesielt hvis du skal begynne å sjekke for trigger-verdier.

 

Hvis du lager et oppsett, så er det garantert folk som setter pris det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 28.4.2016 klokken 15.26, Moskus skrev:

Nice! Lager du en mer generisk metode, så gi et hint om du trenger debuggingshjelp. ;)

Blir nok en generisk sak som rapporterer via MQTT. :-)

 

Tar kontakt når jeg har noe som er verdt å debugge. Tror forresten de vil kunne kjøre på de HS Touch tabletene dine...

Hvilken Android er det? så jeg får laget noe som er kompatibel med den versjonen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.