Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

IKEA Trådfri, deCONZ og direkte kobling


prk

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å både google og søke på forumet uten at jeg blir helt klok, så jeg kryper til korset og lager en ny tråd. På forhånd takk for all hjelp fra en som ennå ikke har det store bildet når det kommer til Zigbee.

 

Har kjøpt et IKEA Trådfri dimmesett til nattbordslampen. Ut av esken var dimmer parret med lyspæren. Kjørte så reset (6 ganger av/på) av lyspæren og la den til i deCONZ (via Phoscon) uten problemer. Forståelig nok virket ikke lenger dimmeren. La derfor også denne til i deCONZ. Det gikk smertefritt og dimmeren dukket opp som "TRÅDFRI on/off switch".

 

Jeg har nå brukt Phoscons "Switch editor" på lyspærens gruppe og mappet begge knappene til Change brightness (lighter and on/darker and off). Dette virker tilsynelatende som det skal. Noe sier meg at pæren nå responderer ørlite grann tregere på trykk enn det den gjorde ut av esken, men det kan være innbilning.

 

Så kommer spørsmålet. Når jeg har gjort det slik jeg har gjort, er det nå deCONZ som oversetter alle knappetrykk til handlinger på pæren? Eller er det en direkte kobling mellom dimmer og pære? Og hva skjer hvis deCONZ ikke kjører, vil dimmeren fremdeles virke?

 

Jeg ser for meg at dimmeren ikke trenger å være en del av, eller i hvert fall forholder seg nøytral i forhold til deCONZ og det øvrige Zigbee-nettverket. Er det mulig med et slikt direkte forhold mellom dimmer og pære, samtidig som pæren forholder seg til deCONZ og resten av nettverket? Må jeg gjøre dette i deCONZ GUI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et Zigbee mesh nettverk består av 1 coordinater og 1 eller flere routere samt 1 eller flere endpoints.

Coordinator'en er det som også ofte kalles GateWay (GW) eller HUB.  I ditt tilfeller antar jeg at du har en ConBee og da er det denne som er din coordinator.

IKEA har sin egen GW, men de har i tillegg laget produktene sine slik at controller og endpoint kan parres direkte uten behov for en coordinator.  IKEAs brytere, dimmere og bevegelssensorer kan altså styre IKEAs lamper direkte uten hjelp fra en HUB. Men, kobler du en bryter og en lampe sammen (parrer de), så er de heller ikke synlig for coordinatoren (GW/HUB'en). Heller ikke IKEA's egen. Du må derfor normalt gjøre et valg om du vil at enhetene skal gå via GW eller ikke.  Nå har IKEA gjort det så "genialt" at om du kobler (parrer) enhetene via HUB'en, så kan de allikevel klare seg uten, dersom HUB'en tar kvelden.  Det er funksjonalitet som jeg mener går ut over ZigBee standarden. Noe slikt støttes ikke i andre tredjeparts HUB'er.

Du spør om dimmeren fremdeles vil virke om du deCONZ tar kvelden. Det er jo lett å teste. Bare slå av deCONZ så finner du fort ut at dimmeren ikke lengre kan styre lampa.

Denne direkte-styringsmuligheten som IKEA tilbyr, mener jeg er proprietær. Men er alt koblet opp via en Home Automation Server (f.eks. Home Assistant), så kan du selv lage regler der nesten hva som helst kan styre hva som helst, bare det er parret inn gjennom en GW som er tilkoblet serveren. Da kan f.eks. en lampe som er koblet gjennom en IKEA HUB styres av en bryter som er koblet gjennom en ConBee HUB (deConz), eller av solens gang over himmelen. Og du kan ha hvor mange GW'er (HUB'er) du vil i hjemmet ditt. 

Fordelen med å benytte  en ConBee GW (deConz) er at du får full kontroll på alt som eksponeres av data, sensorer og informasjon fra hver eneste ZigBee enhet i nettet (såfremt den lar seg parre), mens i IKEA sin løsning så skjules mye data som du derved ikke har mulighet til å benytte.  F.eks. blir ikke bevegelsessensoren til IKEA eksponert når de er parret til IKEA's egen HUB slik at du kan ikke fange opp bevegelser som sensoren "ser" i f.eks. Home Assistant. Men om du parrer sensoren med ConBee (deConz) så ser du dette og kan bruke en IKEA bevegelsessensor til å styre hva som helst (og hvor mye som helst) gjennom å skrive automasjons-kode i YAML. 

Meg bekjent kan du altså ikke få både i pose og sekk med mindre du benytter IKEA's egen HUB.

Men det finnes kanskje andre her ute som vet mer om dette enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener man i Zigbee kan koble bryter og lys sammen, uavhengig av at gateway fungerer. Kalles «binding» og er det samme som assosiasjon i Z-Wave. Det gjør i hvertfall at deCONZ-programvaren ikke er involvert, men det kan godt hende ConBee må være «aktiv».

 

Usikker på om «switch editor» oppretter en binding eller om den setter opp regler i software. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to! Jeg tror "switch editor" i Phoscon kun setter opp software-regler. Endte til slutt opp med å bruke REST API-et for å legge lampen til i switchens gruppe. Da broadcaster switchen til gruppen, og den fungerer helt fint uten ConBee/deCONZ online. Blir vel i praksis samme resultat som med direkte binding antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.