Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

xNT implantat, noen som har?


Anbefalte innlegg

Jeg må få til noe med eldste datter som skal begynne på skolen, og å gi henne en kode til dørlåsen hører jeg rykte om (fra andre som har erfaring på området) vil være det samme som å gi hele klassen den koden. En RFID-brikke montert på et strategisk sted, og som enkelt kan fjernes fra systemet, ville vært ideelt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg må få til noe med eldste datter som skal begynne på skolen, og å gi henne en kode til dørlåsen hører jeg rykte om (fra andre som har erfaring på området) vil være det samme som å gi hele klassen den koden. En RFID-brikke montert på et strategisk sted, og som enkelt kan fjernes fra systemet, ville vært ideelt. :) 

Ja, har selv ei som starter på skolen nå. Hun deler villig bort koden til døren(ID Lock), hehe ?

Kanskje en Arduino + RFID leser kan være sikrere, som kommuniserer med HS, da kan en jo legge til/ta bort kort/brikker uten å måtte samle inn alle brikker som en må med ID Lock. Kan jo også ha en PIN-input i tillegg...

Ha en brikke i skolesekken kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Et lite tips som kanskje kan funke på skolestarterne;  jeg kjøpte i et svakt øyeblikk mobil til min datter på 5, og jeg sa til henne at det var fingeravtrykkssensor på hennes LG K4 på samme måte som på min iPhone :) Hun lever nå lykkelig uvitende om at "fingeravtrykkssensoren" bare er en helt ordinær powerknapp med litt annerledes plassering, og er overbevist om at det er kun hun og jeg som kan låse opp telefonen.

Jeg er helt sikker på at jeg hadde fått henne til å tro at ID-lock'en har en kombinasjon av kode over fingeravtrykk slik at låsen ser hvem sine fingre som trykker..
Ikke verdens beste sikringstiltak, men om en får de til å tro det, skjønner de antagelig at det ikke er vits i å dele koden med andre..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bjwanvik skrev:

Jeg er helt sikker på at jeg hadde fått henne til å tro at ID-lock'en har en kombinasjon av kode over fingeravtrykk slik at låsen ser hvem sine fingre som trykker..
Ikke verdens beste sikringstiltak, men om en får de til å tro det, skjønner de antagelig at det ikke er vits i å dele koden med andre..

 

Eller så tenker hun "det er ikke farlig å dele koden, for det er bare jeg som kan låse opp uansett". ;) 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, ronnyandre skrev:

Dæven, det med bilen var tøft. Hvordan fikk du til det?

Jeg har koplet meg inn på fjernkontrollen som låser/låser opp bilen.

Jeg loddet på ledninger over bryteren(som jo bare kopler sammen når du trykker på knappen) og gjør så at disse trykker inn når et rele slår inn, og da låser/låser opp.

Det er ikke sikkert dette fungerer på alle slike fjernkontroller, men man kan jo kople seg rett inn på dørlåsen i bilen også.

Jeg bruker en Arduino Uno og en RFID-leser(jeg bruker Adafruit RFID Shield) som da sjekker om det er en godkjent brikke som skannes, og som da låser eller låser opp med releet.

 

Jeg har nå også koplet det slik at om jeg trykker på en bryter, og skanner implantatet(eller en annen godkjent NCF-bikke), så starter bilen ?

Endret av Gaute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig stilig :) Ble litt inspirert. Dog trenger jeg jo alltid nøkkel uansett for å komme inn i bilen..

 

Hvordan fungerer implantatet, har du mulighet til å legge inn flere nøkkel? F.eks. kunne jeg tenkt meg å ha både RFID-brikke til dørlåsen min (Yale Doorman) og adgangskortet på jobb. Ville det gått an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ronnyandre skrev:

Veldig stilig :) Ble litt inspirert. Dog trenger jeg jo alltid nøkkel uansett for å komme inn i bilen..

 

Hvordan fungerer implantatet, har du mulighet til å legge inn flere nøkkel? F.eks. kunne jeg tenkt meg å ha både RFID-brikke til dørlåsen min (Yale Doorman) og adgangskortet på jobb. Ville det gått an?

Jeg bruker ikke nøkkel til bilen lengre ?

 

Vel, det fungerer slik at systemet(f.eks. dørlåsen) legger inn brikken som en godkjent brikke. Altså gjøres det ingenting i implantatet for at det skal virke med bilen, døra, osv.

Så når de ulike systemene vet at den brikka er godkjent, så er det bare å skanne den for å låse opp, osv. Ingenting blir skrevet til implantatet.

 

Kjøpte ny postkasse også, så nå låser jeg også opp postkassa med implantatet ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, så da blir man avhengig av systemene man vil låse seg inn i med et implantat, faktisk har støtte for å legge inn egne nøkler (implantatet) for å komme seg inn. Med andre ord vil ikke et implantat være mulig å bruke som adgangskort på jobben. Med mindre det mulig å endre UID på implantatet, og klone kortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ronnyandre skrev:

Skjønner, så da blir man avhengig av systemene man vil låse seg inn i med et implantat, faktisk har støtte for å legge inn egne nøkler (implantatet) for å komme seg inn. Med andre ord vil ikke et implantat være mulig å bruke som adgangskort på jobben. Med mindre det mulig å endre UID på implantatet, og klone kortet?

Ja, det er riktig. Men alle systemer må jo egentlig ha en mulighet til å legge inn nye kort, og dermed også implantatet. Og så lenge da systemet bruker samme teknologi så skal det jo være mulig.

Men i praksis så kan det jo være vanskelig enkelte steder, f.eks. om jobben din har ferdig kodede/godkjente kort som allerede er i systemet, og uten mulighet til å legge inn kort selv.

Men om de bruker vanlige kort, og om f.eks. en vaktmester legger inn/skanner inn nye kort når noen trenger det, så kan en jo isteden legge inn implantatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Salvesen skrev:

Man kan forøvrig klone kort over på implantat, men det kan kreve noe dekryptering avhengig av hvordan det man skal klone er satt opp. NFC bankkort feks er så og si håpløst.

 

Jepp, snuser litt på det. Nettopp fått en kortleser og programvare til å cracke MiFare Classic 1k og 4k, som er en veldig utbredt standard på adgangskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@Gaute

Hej! Jag har också nyligen skaffat ett Ntag216-chip, antar att det är samma som du har? Intressant att höra om dina olika tillämpningar! Jag har ännu inte kommit på något konkret förutom att lägga in en URL som läses av Samsung-mobiler. ?

 

Jag håller på med Arduino och har tänkt köpa denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/arduino/moduler/rfid-lasare-for-arduino-p87911

 

men du har kanske testat och det funkar inte med chipet? Bäst att beställa en Sparkfun-läsare då!

Är det denna du köpte @Gaute?

https://www.sparkfun.com/products/10126

Endret av Svante
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Svante skrev:

Jag håller på med Arduino och har tänkt köpa denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/arduino/moduler/rfid-lasare-for-arduino-p87911

 

men du har kanske testat och det funkar inte med chipet? Bäst att beställa en Sparkfun-läsare då!

Är det denna du köpte @Gaute?

https://www.sparkfun.com/products/10126

 

Den fra Kjell.com fikk jeg ikke til å lese implantatet mitt, det er nok pga. at det er en så liten brikke(implantatet), og at leseren ikke er sterk nok.

 

Den som har fungert best for meg er Adafruit sitt RFID-shield(https://www.adafruit.com/product/789). Den leser ganske godt. Har fått det til å fungere med en annen som jeg kjøpte fra AliExpress, men kun når implantatet lå heeelt inntil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gaute tack för svar! Får beställa några såna shields! Vet du om det är ett Mifare Ultralight du har inopererat? Det har jag. De allra flesta kort (passerkort på jobbet, busskort, gymkort) använder Mifare Classic, och det verkar som att många läsare inte accepterar Mifare Ultralight.

 

Men om du har Mifare Ultralight (vilket du troligen har?) så är det ju väldigt positivt att IDlock fungerar! Det verkar ju vara en premiumprodukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2017 den 7.39, Svante skrev:

Men om du har Mifare Ultralight (vilket du troligen har?) så är det ju väldigt positivt att IDlock fungerar! Det verkar ju vara en premiumprodukt.

Ja, det skal være MiFare Ultralicht C, etter det jeg har fått lest av fra implantatet. Fungerer derfor ikke så bra med alle lesere, men med noen.

Fungerer helt utmerket med IDLock, ingen problemer med avlesning. Fungerer på postkassen med RFID også, men den leser den ikke av så lett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 3 år senere...

Hei, prøver meg å gjennopplive denne samtalen.

 

Kunne tenkt meg å kjøpe den selv for å bruke med easyaccsess lås, den har Mifare brikkeleser som kan hende den er det det samme som dette ?

Key Fob Epoxy Mifare 1k - Cardtech

 

Nøkkelbrikke "gitarplekter" i svart epoxy med Mifare berøringsfri teknologi (13,56MHz)

Brikken kan benyttes i adgangskontroll fra Stanley, Bewator, Trioving, RCO, Niscayah, Siemens, Hafslund, Norsk Nøkkelservice, Ulsec, G4S, Unikey, Securitas med flere.

Svært robust. Hull for å kunne hektes på nøkkelknippe. Leveres med serienummeret printet på brikken.

 

Noen som vet hva den bruker og om det som er omtalt i denne tråden vil virker for å kunne åpne låsen?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.