Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

mscMQTT for HS4


Fjosepose

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sliter med mcsMQTT og tror det er en feil i plug-in´en for HS4.

 

Utvikleren mener at jeg skal kunne sub og pub på samme topic name (selv om jeg mener å ha lest at han anbefaler sepatate topics for set and get). Jeg får ikke dette til å fungere.

 

Dersom jeg benytter ulike topic names for set og get (finnes en option for dette i ioBroker) som mottar på /topic og sender ut/svarer på topic/set så fungerer det (nesten) i HS4. Problemet er bare at da får jeg feedback siden mscMQTT tar innkommende verdi(subscribed) og publisher den ut broker igjen. Broker gjør som jeg tror er riktig...den svarer og sender echo av mottatt verdi tilbake til mcsMQTT...og så har vi det gående...

 

Dersom jeg bruker fullstendige forskjellige topics som ikke har noe med hverandre å gjøre så fungerer det, med da jobber jeg ikke på samme "variabel". Det jeg ønsker er:

Overstående fungerer mellom feks MQTT Explorer-client og ioBroker-broker, og grunnen til at jeg ønsker det slik er for å slippe "glue logic" i form av Node-Red. Forøvrig ikke noe feil med Node-Red, men i dette tilfellet skal det ikke være nødvendig å bruke...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fjosepose skrev:

Utvikleren mener at jeg skal kunne sub og pub på samme topic name (selv om jeg mener å ha lest at han anbefaler sepatate topics for set and get). Jeg får ikke dette til å fungere.

Da jeg spurte om det sa utvikleren at dette IKKE var en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

Da jeg spurte om det sa utvikleren at dette IKKE var en god idé.

Ja, det er jeg ganske sikker på å ha lest, og der fungere heller ikke. Det ser ut til at enn så lenge så er plug-in´en litt sånn halvveis. Fungerer tilsynelatende fint dersom man har en MQTT-device og skal hente verdier, men dersom HS4 er "master" for verdiene (og topic´ene) så fungerer det ikke så bra.

 

Ser at skissen min falt ut fra første post, men det jeg ønsker å få til er:

 

 

Overstående fungerer mellom feks MQTT Explorer-client og ioBroker-broker, og grunnen til at jeg ønsker det slik er for å slippe "glue logic" i form av Node-Red. Forøvrig ikke noe feil med Node-Red, men i dette tilfellet skal det ikke være nødvendig å bruke...

Topology-1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, aarpi3 skrev:

Har ikke testet dette spesifikt men mener at zigbee2mqtt gjør dette.

Jeg mener jeg får payload in på zigbee2mqtt/friendly_name og setter verdi på zigbee2mqtt/friendly_name/set

Hvordan ser devicen ut i mcsMQTT?

Slik den ser ut (og som jeg tror er riktig): 

image.thumb.png.0af24b0b0024d7c96128657d669e7320.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fjosepose skrev:

Slik den ser ut (og som jeg tror er riktig): 

Det er vel motsatt?

 

10 minutter siden, Fjosepose skrev:

Det ser ut til at enn så lenge så er plug-in´en litt sånn halvveis.

Utvikleren er fantastisk kjapp, så hvis du mener noe er feil, så får du si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Moskus skrev:

Det er vel motsatt?

 

Utvikleren er fantastisk kjapp, så hvis du mener noe er feil, så får du si i fra.

Har prøvd "alle retninger" og ikke noe virker spesielt bra. Virker av og til, noen ganger så får jeg feedback, andre ganger skjer ingenting. Umulig å reprodusere en stabil feil eller riktig tilstand. Jeg er i kontakt med utvikler og han har ikke reagert på et evt ombyttet topics-navn...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Fjosepose said:

Det hadde jo vært morsomt om det var feilen....her er detaljer:

 

 

å. Det er en non-pugin device. Det har jeg ikke testet.

Da er det vel litt viktig at oppsettet passer med det devicen forventer.

 

Denne tråden så litt relevant ut:

https://forums.homeseer.com/forum/lighting-primary-technology-plug-ins/lighting-primary-technology-discussion/mcsmqtt-michael-mcsharry/1396183-mcsmqtt-plugin-and-non-plugin-devices

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, aarpi3 skrev:

 

å. Det er en non-pugin device. Det har jeg ikke testet.

Da er det vel litt viktig at oppsettet passer med det devicen forventer.

 

Denne tråden så litt relevant ut:

https://forums.homeseer.com/forum/lighting-primary-technology-plug-ins/lighting-primary-technology-discussion/mcsmqtt-michael-mcsharry/1396183-mcsmqtt-plugin-and-non-plugin-devices

Må si at jeg ikke skjønner alt som står her, men er det slik at non-plugin devices bruker status og ikke value?

 

Screenshot 2020-12-21 at 12.38.22.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... ser ikke noe galt jeg heller. Jeg hadde et tilfelle der bare Status ble oppdatert via mcsMQTT (ikke value), men det fikset jeg i mcsMQTT devicen.

Hos deg er både Value og Status er lik, men du kan jo prøve å sammenlign disse med verdier du får i mcsMQTT lista ved oppdateringer (begge veier).  

Ser at valgmuligheten i mcsMQTT er færre med non-plugin devices. Sikker noe jeg ikke har oversikt over, men hvorfor er devicen en non-plugin device?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, aarpi3 skrev:

hmm... ser ikke noe galt jeg heller. Jeg hadde et tilfelle der bare Status ble oppdatert via mcsMQTT (ikke value), men det fikset jeg i mcsMQTT devicen.

Hos deg er både Value og Status er lik, men du kan jo prøve å sammenlign disse med verdier du får i mcsMQTT lista ved oppdateringer (begge veier).  

Ser at valgmuligheten i mcsMQTT er færre med non-plugin devices. Sikker noe jeg ikke har oversikt over, men hvorfor er devicen en non-plugin device?

Jo, men! Ut av mcsMQTT så har det aldri vært et problem, det er på turen inn, altså de topics som jeg subscriber på som skaper trøbbel. Hva er det mcsMQTT-forventer å få inn...er det value eller status. Det jeg tenker at at den kanskje mottar noe som ikke "trigger" oppdatering av VD?

 

Hvordan substituter man value-til-status og status-til-value? Vet at man må knotte noen greier med dollartegn, men har ikke helt skjønt greia enda...

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det se ut til at utvikler har funnet loop´en, men jeg klarer ikke helt å følge "instruksjonene". Ser ut til at han kun har lagt ut en HS3-zip mens jeg har HS4. Om ikke det kommer noe så venter jeg heller til offisiell oppdatering...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på hva han sier. 

Jeg satte opp en enkel Wemos med noen led og klarte å reprodusere loopen du snakker om med en non-plugin device. Dvs. jeg laget devicen først så koblet til topic.

 

Men med samme enhet men som device laget via mscMQTT så fikk jeg ikke noe loop da jeg satte verdier i HS.

 

 

 

CCnode1.png

ccnode5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.