Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Melding når ID Lock ikke lar seg låse


Marhil

Anbefalte innlegg

Jeg har en automasjon som starter en timer på 2 minutter når dørsensoren rapporterer lukket dør, og denne timeren låser så døra når den utløper. 

 

Men siden døra er gammel og skakk, så hender det at den ikke vil låse seg når den ikke er helt igjen.

 

Jeg ønsker en beskjed når døra prøver å låse seg men ikke klarer det. Er det noen som har gjort noe lignende?

 

Den enkleste måten er kanskje å starte en ny timer når låsetimeren avslutter, altså timer på 10 sekunder som igjen sjekker at døra faktisk ble låst.

 

Men det henger ikke helt sammen og er redd for å få en del falske meldinger når døra f.eks åpnes igjen like etter at den ble låst av automatikken.

 

Finnes det noen "prøvde å utføre handling, men det funket ikke" funksjonalitet i z-wave eller Home Assistant, muligens?

Endret av Marhil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe komplisert å få systemet til å si ifra når noe ikke har skjedd :)

 

Men du kunne ha laget en automasjon som varsler hvis låsen ikke er låst og i den automasjonen du bruker til å automatisk låse så slår du på varslingsautomasjonen, venter litt og slår den av igjen. Hvis du skjønner hva jeg mener...?

 

Altså noe slik:

action:
  - service: lock.lock
    entity_id: lock.døra_di
  - service: automation.turn_on
    data: {}
    entity_id: automation.varsling_hvis_låsen_er_ulåst
  - delay: 'seconds: 5'
  - service: automation.turn_off
    data: {}
    entity_id: automation.varsling_hvis_låsen_er_ulåst

 

Du må nok prøve deg litt fram med forsinkelser og slikt, men det bør være mulig å få det til på den måten. Det fine med å gjøre det sånn er at varslingen ikke aktiveres med mindre døren blir låst via den aktuelle automasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2020 den 9.07, Mathias skrev:

Noe komplisert å få systemet til å si ifra når noe ikke har skjedd :)

 

Men du kunne ha laget en automasjon som varsler hvis låsen ikke er låst og i den automasjonen du bruker til å automatisk låse så slår du på varslingsautomasjonen, venter litt og slår den av igjen. Hvis du skjønner hva jeg mener...?

 

Altså noe slik:


action:
  - service: lock.lock
    entity_id: lock.døra_di
  - service: automation.turn_on
    data: {}
    entity_id: automation.varsling_hvis_låsen_er_ulåst
  - delay: 'seconds: 5'
  - service: automation.turn_off
    data: {}
    entity_id: automation.varsling_hvis_låsen_er_ulåst

 

Du må nok prøve deg litt fram med forsinkelser og slikt, men det bør være mulig å få det til på den måten. Det fine med å gjøre det sånn er at varslingen ikke aktiveres med mindre døren blir låst via den aktuelle automasjonen.

Takker! Den var jo lur :) Slo meg ikke å bruke automasjoner til å skru av/på automasjoner. Skal prøve meg litt frem 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.