Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automatisk belysning - hvor lenge påslått?


DeVille

Anbefalte innlegg

Belysning er vel noe av det vanligste å automatisere. Der hvor lys tennes pga aktivitet i rommet, gjerne trigget av bevegelsessensorer og/eller magnetkontakter (eller annet) - hvor lenge bør lyset da stå på, spesielt hvis varigheten til lyskilden også skal være en faktor?

 

Nylig kom en ny lampe i hus, med beregnet levetid på 30.000 timer og mer enn 15.000 on/off. 30.000 timer er lenge, spesielt hvis den er på bare ved behov. Men hyppige av/på vil fort spise opp de 15.000 cyclene man har til rådighet der. 

 

Jeg skjønner at svaret vil avhenge av bruksområdet til rommet, og sikkert også tid på døgnet, men er interessert i å høre hva slags betraktninger folk har gjort seg, og hva man bruker som på-tid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer det etter tid på døgnet og også bruk av rommet. Og så er det jo slik at når det er noen i rommet så vil en bevegelsesensor trigge om og om igjen og holde lyset på. Så da koker det ned til hvor lenge en vil at lyset skal stå på etter at rommet er forlatt pluss at en må ta hensyn til hvor lang tid en person normalt holder seg i ro når en er i rommet. 

I bod og på bad har jeg satt 10 minutter. I en gang har jeg satt 2 timer. I stue også 2 timer. Men her er også forsinkelsen styrt av hvor mørkt det er når lyset er av. I gang og stue er det 2 timer på kveld, men kun minutter på dagtid hvis det i det hele tatt går på. Jeg lagde koden min slik at forsinkelsen ikke er en fast tid, men beregnes ut i fra lysstyrke når lys er av. Tiden er gjerne 1 minutt på det korteste og 2 timer på det lengste i gang og stue/kjøkken.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.