Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nytt hjem, nye muligheter


shootermacgavin

Spørsmål

Hei,

 

På nyåret tar jeg over en ny leilighet, og har benytte å kikke på hvilke muligheter jeg har.

Dessverre er det en jungel. Håper dere kan bistå, eller dytte meg i riktig retning.

 

Ønsker å styre alt via google home, stemme eller via app. Regner med det er støtte for senarioer her?

Kan google home brukes som hub eller bør det være en dedikert hub?

 

Sonos Stue/kjøkken/bad/Soverom.

Dette er vell ganske rett frem. Styres allerede i dag via app.

 

Lys

Stue/kjøkken. Her er det downlights. Ønsker å beholde disse, og eventuelt få på en dimmer her. Dimmeren må kunne benyttes på vegg og på app uavhengig av hverandre. (og den må være sort..(?))

Bad/Soverom/gang er normale lamper. Vil det være enklest å bytte pærer. Vil bryter og app fungere uanvhenig av hverandre? Dimming?

 

Varme

Gamle varmekilder (vannbåren varme). Kan man få en digital termostat til disse?

 

Soverom

Elektriske rullgardiner fra Ikea?

 

Støvsuger:

Er vell egentlig OK.  Robotstøvsuger og fast vaskehjelp.. :)

 

 

Andre spennende ting jeg bør tenke på? Alarm er ikke nødvendig

 

Virker veldig spennende, men det er et hav av muligheter. Hva anbefaler dere?

Takk for alle svar!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
12 timer siden, shootermacgavin skrev:

Ønsker å styre alt via google home, stemme eller via app

Jeg slenger ut en påstand: Dette er ikke hjemmeautomasjon, men en stemmestyrt universal fjernkontroll 🙂
Det samme gjelder Apple sin Homekit.

Jeg slenger ut en påstand til: Jeg tror ikke Google Home eller Apple Homekit har noen stor status her og det er lite hjelp å få.

Google Home og Apple Homekit har egentlig ikke støtte for veldig mye forskjellig hardware. De baserer seg på at en hub for lyset, en annen hub for dørlåsen, en tredje hub for varmen er kompatible med Googlo Home eller Apple Homekit. Til slutt har du huset/leiligheten fullt av hub'er som ikke snakker sammen. En annen vei å gå er å satse på et fullverdig automasjonssystem som også har Google Home integrasjon. Da får du automatiseringen og du kan utnytte det i stemmekommandoer. Det som er kjekt med automatiseringen er at du slipper å fortelle at du vil ha lys påslått eller varmen på komfort. Systemet finner ut det selv basert på sensorer.

Jeg kjenner ikke så mange systemer i detalj, men jeg vet Home Assistant har integrasjon mot Google Home og Amazon Alexa. Jeg blir overrasket hvis ikke de andre systemene også har dette.......

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
37 minutter siden, stigvi skrev:

Jeg kjenner ikke så mange systemer i detalj, men jeg vet Home Assistant har integrasjon mot Google Home og Amazon Alexa. Jeg blir overrasket hvis ikke de andre systemene også har dette.......

Det er heldigvis slik at stort sett alle systemer nå integrerer (mer eller mindre) fint mot både Google Home og Alexa.

 

Google Home, Siri og Alexa er glimrende for det de gjør: Lar folk styre lys (og litt smått annet) via stemmen. :) 

Problemet med disse løsningen er at de markedsfører seg som smarte løsninger. Dessverre er det lite smart med dem. Å kunne styre lys kun etter et klokkeslett er ikke særlig smart. Og betingelser er det skralt med.

 

Man får til litt. Men jeg er enig med @stigvi. Det er mer en fjernkontroll enn noe annet.

I tillegg forstår jeg ikke dem som elsker å skrike kommandoer til f.eks. TVen for å bytte kanal. Det er kult de to-tre første gangene, men så er det ikke like spennende lenger. Det er kjappere og mer presist å bruke den enkle fjernkontrollen til Harmony Hub'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.