Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av panelovn?


Anbefalte innlegg

  • 2 år senere...

Noen anbefalinger til panelovn eller lignende anno 2023/2024? Har lyst å integrere med smarthus etterhvert, kanskje dette blir første smartprosjektet. Alle muligheter er åpne, fra Home Assistant til Apple Home.. 🙂


Tenkte å begynne med en i stua her, og kanskje en per soverom når vi flytter til det nye huset. Fordel om det ser pent ut (wife acceptance factor), men flere tilkoblingsmuligheter og åpent api er vel viktigere 😀

Endret av NilsG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mill Gen 3 har fungert veldig bra for min del. Mangler bare energimåling over lokalt API.

Kjøp glassfront til soverommet, jeg har stålfront og begynner å bli lei av smellene som kommer fra den når stålet beveger seg. Kanskje den med glassfront er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsG skrev (42 minutter siden):

Noen anbefalinger til panelovn eller lignende anno 2023/2024? Har lyst å integrere med smarthus etterhvert, kanskje dette blir første smartprosjektet. Alle muligheter er åpne, fra Home Assistant til Apple Home.. 🙂


Tenkte å begynne med en i stua her, og kanskje en per soverom når vi flytter til det nye huset. Fordel om det ser pent ut (wife acceptance factor), men flere tilkoblingsmuligheter og åpent api er vel viktigere 😀



Leter du litt på forumet her så ser du at det er mange som har problem med Mill. Og nå fikk vi nettopp vite at de lager lyder også.

Jeg bruker selv Nobø ovner og varmekabeltermostater. De har en offisiell integrasjon til Home Assistant og er lette å få inn der. En er heller ikke avhengig av skytjenester for å styre de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (55 minutter siden):



Leter du litt på forumet her så ser du at det er mange som har problem med Mill. Og nå fikk vi nettopp vite at de lager lyder også.

Jeg bruker selv Nobø ovner og varmekabeltermostater. De har en offisiell integrasjon til Home Assistant og er lette å få inn der. En er heller ikke avhengig av skytjenester for å styre de.

 

Absolutt ingen lyder på ovnene mine. Har 1 glass og 2 stk stål, alle plassert på soverom. Siden ovnene har støtte for PID, så kan man justere ned styrken på ovnene. I praksis så skrur vel ovnen seg fort av og på for å simulere ønsket effekt. Aldri hørt en lyd med full effekt eller lavere.

 

Hadde en del problemer i starten med mine ovner, samt at en ovn falt ut nå nylig (tipper det var ved migrering til ny backend). Jeg bruker primært lokal styring, men må ha cloud for å hente ut strømforbruk. Nå skal det også komme støtte for Matter, noe jeg gleder meg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (2 timer siden):

Og med Mill sin historie, da tror du det går knirkefritt?

Hehe, det kan du si. Men om jeg har forstått det rett, så må det vel sertifiseres for å være sikker på om det fungerer. Eller tar jeg feil her? Er det kanskje kun chipen (ESP32) og/eller bibliotekene Espressif tilbyr som må sertifiseres?

 

Edit: Et av hovedproblemene var vel at de ikke driftet skyen selv, men brukte en 3. part. Det har vel vært ganske stabilt nå som de har flyttet alt til "egen" sky (AWS). Og Matter er lokalt, så kan ikke skjønne de skal klare å bomme så veldig mye her. De får mye gratis fra Espressif sine biblioteker.

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (8 timer siden):

Mill Gen 3 har fungert veldig bra for min del. Mangler bare energimåling over lokalt API.

Kjøp glassfront til soverommet, jeg har stålfront og begynner å bli lei av smellene som kommer fra den når stålet beveger seg. Kanskje den med glassfront er bedre.

Glassfront lager ikke lyd av den typen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidespor, men er panelovn nødvendig/lurt?
 

Lurer på å kjøpe panelovner som vi tar med oss til nyhuset som blir bygget. Tenkte da å ha panelovner i soverommene i 2. etasje, og varmepumpe i loftstue i 3. etasje (vi får vannbåren gulvvarme i 1. etasje). 
 

Gir varmepumpe nok varme på soverom, eller er det nødvendig med panelovner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsG skrev (1 time siden):

Gir varmepumpe nok varme på soverom, eller er det nødvendig med panelovner?

Omtrent like lett å svare på som "hvor langt er et tau?"

Dessuten er det helt avhengig av husutforming, ventilasjon, isolasjon, hvor kaldt det er, hvor følsom du er for kald dyne osv. Kan du ikke heller spørre om noe lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et klatretau er typisk 30-80 meter, men tilfeldige brukstau kanskje er 10-20 meter.

 

Som jeg skrev er det snakk om nytt hus, håpte det kunne være mulig å si noe generelt utifra krav om isolasjon og hva andre i lignende situasjon har opplevd 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Dette var en passende tråd å oppdatere etter test av Namron sin Zigbee ovn. Jeg kjøpte en 800watt modell som lot seg fint integrere i HA og selv om selger ikke trodde den skulle ha energimåler så har den visning av effekt tilgjengelig. Egentlig alt i alt et produkt som var perfekt for mitt bruk. 

 

Jeg ser at den fungerer nok heller dårlig på intern thermostat akkurat som den gamle ovnen som sto her med mekanisk thermostat. I dag 07:00 aktiverte jeg dagtemperatur på 20 grader og da kryper den som vist av kurven helt opp i 29 grader klokken 09:00. Den eksterne temperatur måleren har jeg lagt ca. i hodehøyde når jeg sitter ved pcen på kontoret og kontoret er bare 6-7kvadratmeter. Ovn er montert i "vanlig" høyde litt over gulv på veggen. Kalibrering i ovn får jeg kun satt til -3 grader. Er det noen gode løsninger rundt å styre dette bedre? 

2024-02-03 20_50_11-Zigbeetest – Home Assistant - Opera.png

2024-02-04 10_52_27-Zigbee2MQTT – Home Assistant - Opera.png

2024-02-04 11_01_06-Kontor – Home Assistant - Opera.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker generic_thermostat for styring av Namron varme* med ekstern temperatursensor. Et eksempel på oppsett:

 

I configuration.yaml:

climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Bad - Thermostat
    unique_id: bad_thermostat
    heater: switch.bad_1etg_avpa
    target_sensor: sensor.termometer_4_temperature_3 # <-- Ekstern temperaturføler
    min_temp: 15
    max_temp: 23
    target_temp: 20
    min_cycle_duration:
      minutes: 5
    away_temp: 16
    precision: 0.5
    initial_hvac_mode: "heat"

 

switch:
  - platform: template
    switches:
      bad_1etg_avpa:
        value_template: "{{ is_state_attr('climate.namron_baderom_1_eth_thermostat', 'hvac_action', 'heating') }}"
        friendly_name: "Bad - Varmekabel Av/På"
        unique_id: bad_thermostat_avpa
        turn_on:
          - service: climate.set_temperature
            target:
              entity_id: climate.namron_baderom_1_eth_thermostat
            data:
              temperature: "{{ state_attr('climate.namron_baderom_1_eth_thermostat', 'temperature') | float + 3.5 }}"
              target_temp_high: "{{ state_attr('climate.namron_baderom_1_eth_thermostat', 'temperature') | float + 3.5}}"
              target_temp_low: "{{ state_attr('climate.namron_baderom_1_eth_thermostat', 'temperature') | float + 3.5}}" 
              hvac_mode: heat
        turn_off:
          - service: climate.set_temperature
            target:
              entity_id: climate.namron_baderom_1_eth_thermostat
            data:
              temperature: 15
              target_temp_high: 15
              target_temp_low: 15
              hvac_mode: heat

 

Merk:

- Jeg har satt på +3,5 grader, det trenger du trolig ikke

- Jeg slår ikke termostaten av, men setter den til 15 grader

Endret av cat0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, cat0 said:

Jeg bruker generic_thermostat for styring av Namron varme* med ekstern temperatursensor. Et eksempel på oppsett:

 

I configuration.yaml:

climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Bad - Thermostat
    unique_id: bad_thermostat
    heater: switch.bad_1etg_avpa
    target_sensor: sensor.termometer_4_temperature_3 # <-- Ekstern temperaturføler
    min_temp: 15
    max_temp: 23
    target_temp: 20
    min_cycle_duration:
      minutes: 5
    away_temp: 16
    precision: 0.5
    initial_hvac_mode: "heat"

 

switch:
  - platform: template
    switches:
      bad_1etg_avpa:
        value_template: "{{ is_state_attr('climate.namron_baderom_1_eth_thermostat', 'hvac_action', 'heating') }}"
        friendly_name: "Bad - Varmekabel Av/På"
        unique_id: bad_thermostat_avpa
        turn_on:
          - service: climate.set_temperature
            target:
              entity_id: climate.namron_baderom_1_eth_thermostat
            data:
              temperature: "{{ state_attr('climate.namron_baderom_1_eth_thermostat', 'temperature') | float + 3.5 }}"
              target_temp_high: "{{ state_attr('climate.namron_baderom_1_eth_thermostat', 'temperature') | float + 3.5}}"
              target_temp_low: "{{ state_attr('climate.namron_baderom_1_eth_thermostat', 'temperature') | float + 3.5}}" 
              hvac_mode: heat
        turn_off:
          - service: climate.set_temperature
            target:
              entity_id: climate.namron_baderom_1_eth_thermostat
            data:
              temperature: 15
              target_temp_high: 15
              target_temp_low: 15
              hvac_mode: heat

 

Merk:

- Jeg har satt på +3,5 grader, det trenger du trolig ikke

- Jeg slår ikke termostaten av, men setter den til 15 grader

 

Blir vel å prøve noe sånt da. Overstyrer du lokal thermostat da siden du setter den så lavt og likevel får varme? Jeg må teste litt mer, men denne virket for å fungere slik at varme av/på styring var mer varme av/varme tillatt om thermostat tilsa det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, cat0 said:

Overstyrer lokal thermostat, ja.

Det ser ikke ut som denne har det valget. Det nærmeste jeg kommer er "system mode" som kan settes mellom "off" og "heat" der "heat kun aktiverer varme dersom lokal thermostat er under setpunkt. Tenker jeg setter ovn på 28 grader og styrer den som du gjør med "system mode" til av/på. Nå etter jeg satte kompensering til -3 på ovn så er den bare 2-3 grader feil i rommet også, men virker fortsatt som en bedre løsning å styre den med ekstern giver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.