Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave bryter for å erstatte snorbryter


Anbefalte innlegg

Da har jeg fått montert en VL-50 med snorbryter (av/lav vifte hastighet/høy vifte hastighet). Førsteinntrykk er veldig bra. Mye bedre luft på soverom og det er umulig å høre den på laveste hastighet. Har i utgangspunktet tenkt å kun kjøre den på laveste hastighet kontinuerlig, men hadde vært fint å kunne guffe opp ved behov. Ønsker en Z-wave bryter som også kan brukes fysisk for å regulere vifta som erstatter snorbryter. Skal monteres over dimmebryter til lys (som jeg også ønsker å bytte ut med Z-wave dimmer). Se video https://drive.google.com/file/d/1OKLKXIJoReXTe89VYn5Y3c_Tr6Bl-WKC/view?usp=drivesdk

Screenshot_20201223-174442_Drive.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Moskus said:

elektrikeren steiler

Kjenner en elektriker som liker kreative løsninger på problemer og har erfaring med Smarthus. Neste vifte som jeg monterer skal han få den først slik at han kan se om det er mulig å finne en smart løsning som erstatter snorbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Moskus said:

snorbryteren faktisk går innom 230V

Kom aldri så langt at jeg fikk undersøkt skikkelig. Startet med å demontere vifta, men fant ut at det bør gjøres av en elektriker som har erfaring og som kan gjøre modifisering skikkelig. Her er bildet som viser hvor strøm er koblet inn.

20201226_131250.thumb.jpg.cf98a176e865c52153615be82d2a99ec.jpg

 

Jeg tror også som du at smart implant vil være den beste løsningen siden du kan beholde snorbryter som den er, men også kan velge å styre med smart implant om du ønsker det. Kan da også montere en Z-wave dimmer/veggbryter som kan styre den og også trigge andre scenarioer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er mulig, men det er kanskje en grense for hvor mye penger man skal kaste på "kjekt å ha" funksjon?

En elektriker/litt bevandret i elektronikk klarer kanskje å se hvor man kan gjøre noe, men det er en stor sjanse for at dette skal fungere så må man gjøre om viften til en "Frankenstein"-utgave med noen utvekster her og der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, LaStrada said:

VL-50ES2-E med veggbryter.

Oisann, her har jeg gjort for dårlig research ja. Da blir det den versjonen neste gang jeg skal kjøpe. For min del er ikke behovet for styring veldig stort. Den går konstant på laveste hastighet på soverom til sønnen min og sørger for godt inneklima uten at den høres. Fikk høre en kommentar "dette var den beste julegaven som jeg kunne fått" selv om det faktisk ikke var en julegave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 27/12/2020 at 23:27, LaStrada said:

VL-50ES2-E med veggbryter.

Fikk svar fra Gorm Lenes i https://www.gcmm.no/ hjelper fint lite. Ser ut som man er stuck med snorbryter. Fjernkontroll kan kanskje fungere med Sensibo?

Quote

Mitsubishi Norge fører ikke variant for veggbryter. Vi har vl 100 med snor bryter og vl 50 med fjernkontroll eller med snorbryter.

Alle maskiner kan startes og stoppes ved å kobble fra strømmen, de starter da i samme hastighet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Guahtdim skrev:

Jeg har ikke brukt den selv og er ikke sikker, men dette lukter litt Fibaro Smart implant. Med mindre den kun gir impulser. 

Mulig andre vet bedre enn meg @Moskus?

Ja, men selv om Smart Implant har potensialfrie reléer er det ikke lurt å kjøre 220V gjennom den. Men man kan evt. bruke Smart Implant til å styre større reléer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, Moskus said:

Ja, men selv om Smart Implant har potensialfrie reléer er det ikke lurt å kjøre 220V gjennom den. Men man kan evt. bruke Smart Implant til å styre større reléer.

Med andre ord kan man komme like langt med en Zuno/Node MCU/Arduino ting med releer. Men det blir fort en stort klump som muligens må ha egen strømforsyning.

 

Men siden modellen ikke selges så er dette ikke noe å rote videre med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en NodeMCU som styrer en servo som du kan programmere til å dra i snoren ved behov? Finnes godt med eksempelkode for servostyring på nett. Litt Petter Smart, men enkelt og greit og trenger ingen elektriker :)  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Haggis skrev:

Hva med en NodeMCU som styrer en servo som du kan programmere til å dra i snoren ved behov? Finnes godt med eksempelkode for servostyring på nett. Litt Petter Smart, men enkelt og greit og trenger ingen elektriker :)  

I like it. Og mest fordi det er en enkel og relativt idiotsikker måte å komme seg rundt tåpelige begrensninger på utstyret vi kjøper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Guahtdim said:

 

Men siden modellen ikke selges så er dette ikke noe å rote videre med.

Enig med deg i din konklusjon her. Grunnen til at jeg ønsket å kunne styre vifte hastighet var for å kunne guffe på ved høye verdier av CO2. Har vært opp i 1700 ppm, men ligger nå på litt over 1100 med laveste viftehastighet. Grunnen til at jeg valgte akkurat denne modellen fra Mitsubishi var mest fordi den er tilnærmet lydløs. Andre varmevekslere av keramikk snur luftstrømmen og bruker kun 1 rør og vil lage en klikkelyd når de gjør dette. Flere som har sagt at de ikke ønsker de på soverom av den grunn. Denne modellen gjør ikke det siden den har 2 separate kanaler for hver retning av lufta. Tror jeg lar den være slik den er. Altså konstant på laveste hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å gå for den med fjernkontroll og prøve å finne ut om det er IR(lys) eller RF(radiosignal) som benyttes og om det kan reproduseres med noe annet enn fjernkontrollen. Men det kan fort bli ett dyrt eksperiment. 

 

Veldig mange av fjernkontrollene som bruker RF kjøre på 433MHZ kommunikasjonen som RFXtrx433XL/RFLink kan snappe opp og reprodusere.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.