Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Spørsmål

Hei! 

Ser det er utrolig mye god kompetanse her :-) Håper jeg kan bidra tilbake etterhvert. 

Kort om mine komponenter, som ikke henger sammen, med noen få unntak i Apple HomeKit. I dag har jeg Sonos i 7 rom (integrert i tak de fleste steder, et par Sonos One), Google Home, fem Velux Integra takvinduer som styres via egen gateway, alarm fra Verisure, Yale doorman koblet mot Verisure, Ring Doorbell 3, Netatmo inne/uteføler, Neato robotstøvsuger, Easee elbillader m/lastbalansering i sikringsskap. Google Mesh-nettverk. Nibe vannbåren varmesystem koblet til Uplink-løsning. Familien er sterkt Apple-orientert, med 3 x Apple TVs, fem ipads, fire iphones, to mac’er osv. Deltar også i Elivas pilotprogram for differensierte nettleiepriser gjennom døgnet. Boligen vår har også to utleieenheter. Har cirka 50 downlights i boligen, dessverre er verken de eller bryterne smarte - ennå. 

 

Videre planer og behov: 

Ønsker å kutte Verisure-abonnement, og etablere egen alarmløsning. Skal få på plass elektrisk styrt garasjeport, og Yale doorman på dør til garasje. Elektrisk solskjerming. 

Har også planer om hyttekjøp, og ønsker å få noen synergier på tvers. For eks å kunne følge med på og styre hytte/enebolig mest mulig via samme apper. 

 

Dette er målene jeg jobber mot - og her kommer spørsmålene :)

 

  • Få på plass en smarthub som er fremtidsrettet, universell og brukervennlig. Ønsker selvfølgelig å ha mulighet til å overvåke/styre/trigge alle de separate komponentene og systemene på tvers. Etter hva jeg har klart å lese meg frem til, så peker Homey Pro seg positivt ut med bred støtte for ulike kommunikasjonstyper, utstyr og brukervennlighet? Futurehome kan være et alternativ, men ser ikke like fremtidsrettet/universell ut. Råd og erfaringer? 
  • Prio 1 er å opprettholde brannsikkerhet. Enebolig har bl.a. 10 seriekoblede røykvarslere fra Verisure. De må vel leveres tilbake når abonnementet sies opp, eller har de endret praksis her? Hvis jeg får beholde de, får jeg vel uansett ikke de til å snakke med Homey? Fordelen med disse er bl.a. multifunksjonen m/temp-avlesning i rommene. Forslag til alternativ (må kunne seriekobles og gi varsel lokalt + i app + trigge flows i Homey)?
  • Prio 2 er adgangskontroll i egenbolig. Veldig fornøyd med Yale doorman. Har jeg forstått det riktig, at jeg kan beholde Yale doorman, men må kjøpe «Verisure pakke m/egen gateway» (når Verisure-abo sies opp), for å få administrert adgangskontroll og evt. bygge flows i Homey basert på triggere herfra? 
  • Prio 3 er kombinert løsning for innbruddssikring og sensorisk for å styre flows. Har behov for kameraer innvendig/utvendig på hytte, ikke enebolig. Ønsker en løsning som kan levere helheten (magnetsensorer på dører, kameraer utvendig/innvendig på hytte, bevegelsessensorer, temp-avlesning innvendig/utvendig, sensor for vannlekkasje m.m. Helst også røyk/varmedetektorer). Bygge videre på Netatmo, Ring Doorbell-komponentene eller noe helt annet som plattform for denne delen, tro? Eller tenker jeg feil - handler det bare om å velge de enkeltkomponentene som har best pris/nytte, så lenge de kan snakke sammen via Homey? 
  • Hytte ser ut til å kunne bli bestilt med «ring hytta varm»-løsning via Elko. Noen som vet om Elko og Homey er kompatible? 

 

Tror vi stopper med spørsmålene der foreløpig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Du spør egentlig hvor lang en gummistrikk er😀 Her er det nok ingen svar som utmerker seg som 100% riktige og motsatt...mye vil nok avhengige av perspektiv, smak og erfaring. Starter derfor med noen råd som jeg tenker er smarte uansett:

 

  1. Lag ditt smarthus så likt et vanlig hus som mulig. Skulle noe går i stykker eller slutte å virke skal huset fremdeles kunne betjenes som et vanlig hus.
  2. Et smarthus har gjerne app-styring og det kan være praktisk, men app-styring gjør ikke et hus smart. 
  3. Tenk at automatisering skal ta over mange oppgaver, men dersom dette er viktig må det finnes alternative løsninger.
  4. Velg en løsning som ikke er avhengig av sky/internett for å virke.
  5. Velg helst en åpen standard hvor du selv kan kjøpe inn enheter fra ulike produsenter.
  6. Rendyrk verdikjendene, har du Hue belysning så bruk Hue(eller kompatible) brytere.

Valg av hub er viktig, og noe som du må leve med med mindre du vil pådra deg omfattende migreringsjobber. Selv bruker jeg Homeseer 4 og liker datamodellen godt og at debugger er svært god, men vet jo ikke det har betydning for deg. Tidligere har jeg brukt HC2 med Homey som multiprotokollbridge, noe jeg syntes fungerte bra. 

 

(Skal bare spise middag så skal skrive lit mer)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

1) Brannvarslere bør ha minst mulig med smartløsningen å gjøre, og de bør virke på egen hånd i størst mulig grad. Mener å ha hørt at Fibaros røykvarslere ikke kan seriekobles direkte, men at dette må gå gjennom hub...dette er etter min mening galskap. La første kriterium være "best i test" på deteksjon. I så måte har jeg lest at Nest fremhever seg(har slike selv)...og at de nå endelig har begynt å åpne API slik at du kan trigge flows(vet ikke om dette pt går an, men antar det kommer). 

 

2) Verisures løsning for Doorman er suveren både mhp kode/brukeradministrasjon og funksjoner...tror ikke du finner noe bedre. Integrasjonene er dog ikke helt 100%, men de virker likevel for Homey, Homeseer(HS3), HC3(har jeg lest). Tenker at det du trenger for smarthus er låsstatus og lås/lås-opp, og kanskje hvem som har tastet kode. Resten fikses best i Verisure-appen. Sier du opp abonnementet trenge du å kjøpe greier for omlag kr 1000 for at løsen skal fungere videre på Verisure-plattformen.

 

3) Har kjørt Dlink, Arlo, og tilslutt Ubiquiti med PoE. Selvfølgelig noe styr med å kable, men når det er på plass er det helt suverent(og ganske dyrt i innkjøp, men med en god porsjon selvbedrag så klarer du fint å overbevise deg selv). Også på kamera kjører jeg app´en som produsenten har laget, i de fleste tilfeller skal det mye til at det finnes noe bedre som andre har laget...men på sikt tenker jeg feks at hendelser kan trigge opptak, og det finnes det integrasjoner for å både Homey og Homeseer (og sikkert andre også).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.