Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre balansert ventilasjon, flexit CI60


Anbefalte innlegg

Jeg fikk et godt tilbud på Systemair, så har gått for det i stedet (ikke montert enda), men dumpet borti manualen for et av kontrollpanelene til Flexit før jeg bestemte meg:
http://ventalta.lt/uploads/MAN_111824E.pdf

 

Ifølge infoen på side 5 kan det vel være mulig å sette Modbusadapteret som på Master og Slave, litt avhengig av type kontrollpanel? Det vil i tilfelle få betydning for hvordan du selv setter opp evt egen kommunikasjon mot aggregatet.

Lenger ute i manuel står det også oversikt over registrene, så det gjør jobben noe enklere - forhåpentligvis :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, jorgensk skrev:

Jeg fikk et godt tilbud på Systemair, så har gått for det i stedet (ikke montert enda), men dumpet borti manualen for et av kontrollpanelene til Flexit før jeg bestemte meg:
http://ventalta.lt/uploads/MAN_111824E.pdf

 

Ifølge infoen på side 5 kan det vel være mulig å sette Modbusadapteret som på Master og Slave, litt avhengig av type kontrollpanel? Det vil i tilfelle få betydning for hvordan du selv setter opp evt egen kommunikasjon mot aggregatet.

Lenger ute i manuel står det også oversikt over registrene, så det gjør jobben noe enklere - forhåpentligvis :)

 

 

 

Jeg har en mistanke om at Master/Slave kun betyr hvilken slaveadresse CI60/600 eller CI66 får, altså, ikke Master/Slave i modbus-sammenheng. Det er 1-3 mulige adresser aggregatet prøver å snakke med, for å unngå konflikt kan ikke alle stå på samme. CI600 tror jeg finner ut av hvilken adresse den skal svare på selv, eventuelt at den har en dedikert adresse (siden du bare kan ha èn CI600 per anlegg). Skal se om jeg får sniffet på trafikken til uka.

Endret av Sabesto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Sabesto said:

 

Jeg har en mistanke om at Master/Slave kun betyr hvilken slaveadresse CI60/600 eller CI66 får, altså, ikke Master/Slave i modbus-sammenheng. Det er 1-3 mulige adresser aggregatet prøver å snakke med, for å unngå konflikt kan ikke alle stå på samme. CI600 tror jeg finner ut av hvilken adresse den skal svare på selv, eventuelt at den har en dedikert adresse (siden du bare kan ha èn CI600 per anlegg). Skal se om jeg får sniffet på trafikken til uka.

 

Veldig god info! Skulle hatt deg til å gjøre forarbeidet for meg på Systemair også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Satt og knota med flexit kommunikasjon da jeg kom over denne tråden. 

 

Der jeg bodde før hadde jeg flexit S3R aggregat med CI50 styreenhet. Det går veldig greit å koble en arduino mega med MAX485 modul til den ledige RJ11 porten på styrekortet. Da kan du styre aggregatet i parallell med CI50. Fikk ut en god del data (filterbyttealarm, viftenivå, innstilt temperatur, varmeelement aktivert og sikkert mye mer). Den snakka ikke modbus.

 

Der jeg bor nå har jeg flexit UNI3 med C60. Har kobla opp en raspberry pi med MAX485, og prøver å hacke protokollen, men det er ikke like lett. 

 

Jeg mener å se på bitstrømmen at baudrate er 115200. Bruker innstillingene 8N1. Noen som vet hvilke innstillinger flexit vanligvis bruker på disse aggregatene? Opplever ikke flexit som veldig hjelpsom når det kommer til tukling med protokoll.

 

Hvis jeg legger ut datastrøm, finnes det noen modbus-gurus som kan se om dataen er plausibel?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er egentlig det elektriske laget til panelet RS485 eller RS232? 
Grunnen til at jeg stusser på dette er at jeg leser i manualen til modbusadapter CI66 at maks kabellengde er 1 meter. Dette burde ikke være en begrensning når elektrisk lag er 485.
I tillegg: dersom det faktisk er RS485 mellom CS60 og panelet, hva er da poenget med CI66? Da kan jo ett hvilket som helst standard RS485 SD-anlegg tilkobles direkte til CS60 uten noen konverter.

 

Jeg har en mistanke om at CI66 rett og slett er en konvertering fra RS232 til RS485. Men er usikker på om jeg har rett? Noen meninger om dette?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2017 den 22.22, Vong skrev:

Satt og knota med flexit kommunikasjon da jeg kom over denne tråden. 

 

Der jeg bodde før hadde jeg flexit S3R aggregat med CI50 styreenhet. Det går veldig greit å koble en arduino mega med MAX485 modul til den ledige RJ11 porten på styrekortet. Da kan du styre aggregatet i parallell med CI50. Fikk ut en god del data (filterbyttealarm, viftenivå, innstilt temperatur, varmeelement aktivert og sikkert mye mer). Den snakka ikke modbus.

 

Der jeg bor nå har jeg flexit UNI3 med C60. Har kobla opp en raspberry pi med MAX485, og prøver å hacke protokollen, men det er ikke like lett. 

 

Jeg mener å se på bitstrømmen at baudrate er 115200. Bruker innstillingene 8N1. Noen som vet hvilke innstillinger flexit vanligvis bruker på disse aggregatene? Opplever ikke flexit som veldig hjelpsom når det kommer til tukling med protokoll.

 

Hvis jeg legger ut datastrøm, finnes det noen modbus-gurus som kan se om dataen er plausibel?

 

Ta en titt med verktøyet QModMaster: https://sourceforge.net/projects/qmodmaster/


Modbus ASCII: 
1 start bit 
7 data bits, least significant bit sent first 
1 bit for even / odd parity-no bit for no parity 
1 stop bit if parity is used-2 bits if no parity 

 

Modbus RTU:
1 start bit 
8 data bits, least significant bit sent first 
1 bit for even / odd parity-no bit for no parity 
1 stop bit if parity is used-2 bits if no parity 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i dag over et svært godt messetilbud på CI66.

De hadde den ikke på stand, så skulle bli kontaktet til uka, men ble lovet å få kjøpe den til kr 1.250,-.

Vet ikke om jeg får lov å kjøpe mer enn 1 til den prisen, men si ifra om flere er interesserte i dette, så kan jeg høre om jeg får kjøpe flere.

 

Men det bringer meg videre til mitt egentlige spørsmål.
Er helt grønn når det kommer til modbus, men skjønner at jeg i tillegg til CI66 også trenger modbus plug-in (som forøvrig også er på tilbud denne uka) og en RS485 adapter til PCen.

Noe annet jeg trenger i tillegg, eller er det bare kabling og oppsett som gjenstår da?

 

Er det noen her som har satt opp CI66 mot HS3, eller som kan være behjelpelige med en nybegynner-guide til hvordan det best løses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sverre skrev:

Jeg kom i dag over et svært godt messetilbud på CI66.

De hadde den ikke på stand, så skulle bli kontaktet til uka, men ble lovet å få kjøpe den til kr 1.250,-.

Vet ikke om jeg får lov å kjøpe mer enn 1 til den prisen, men si ifra om flere er interesserte i dette, så kan jeg høre om jeg får kjøpe flere.

 

Men det bringer meg videre til mitt egentlige spørsmål.
Er helt grønn når det kommer til modbus, men skjønner at jeg i tillegg til CI66 også trenger modbus plug-in (som forøvrig også er på tilbud denne uka) og en RS485 adapter til PCen.

Noe annet jeg trenger i tillegg, eller er det bare kabling og oppsett som gjenstår da?

 

Er det noen her som har satt opp CI66 mot HS3, eller som kan være behjelpelige med en nybegynner-guide til hvordan det best løses?

Jeg er veldig interessert om du får den til 1250,-!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎11‎.‎2017 den 20.42, Sverre skrev:

Er helt grønn når det kommer til modbus, men skjønner at jeg i tillegg til CI66 også trenger modbus plug-in (som forøvrig også er på tilbud denne uka) og en RS485 adapter til PCen.

Noe annet jeg trenger i tillegg, eller er det bare kabling og oppsett som gjenstår da?

Det skulle være nok.

Bruk partvunnet kabel. Over kortere avstander er ett av parene i en UTP Cat5 OK. Bare pass på at du bruker et par, dvs. 2 ledere som er tvunnet sammen! Sett på endeterminering i begge ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det tok litt tid å få svar her, men jeg har nå fått denne tilsendt.

Må dessverre skuffe dere andre... Han ville bare selge til den prisen til de som var innom standen. (Virket som de taper penger på hvert salg til den prisen ;-)

Men det blir spennende å se om dette fungerer som jeg håper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 14.2.2017 den 15.26, Salvesen skrev:

 

Ja det er det jeg tror jeg også, men har ikke tuklet for mye oppi der. Sendte en mail til leverandøren for å sjekke, men ikke noe svar. får vell skru det i fra hverandre etterhvert :)

 

Hei Salvesen

 

Har du funnet ut noe her? Jeg har gjort det samme som deg, Z-UNO og et rele med 4 utganger som jeg skal bruke til å styre MIN, MED, MAKS og ekstra tilluft. Jeg skulle teste DI men da såg jeg også at pin 8 (MAKS) var brukt. Fant du ut hva den var brukt til hos deg? Lurte på om jeg kan bare koble til direkte, altså bare presse inn begge kablene i inngangen..? Tenkte også på å bruke et galvanisk skille for å unngå støy. Men det greieste hadde vært å fått vite hva den faktisk gjør og om den i det hele tatt er nødvendig.

 

Planen min er å bruke Netatmo systemet mitt til å styre ventilasjonen. Setter da grense på CO2 nivå i huset og styrer ventilasjonen basert på det. Har også noen fibaro sensorer som måler fuktighet på badene, så de kan også styre ventilasjonen når fuktigheten blir for høy. Ellers tenkte jeg å skru ned ventilasjonen ved brann for å unngå mye tilluft.

 

Mvh

Stian

 

-----

Vera Plus - Hue - Netatmo - Z-UNO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/13/2017 den 8.22, Stiansen skrev:

 

Hei Salvesen

 

Har du funnet ut noe her? Jeg har gjort det samme som deg, Z-UNO og et rele med 4 utganger som jeg skal bruke til å styre MIN, MED, MAKS og ekstra tilluft. Jeg skulle teste DI men da såg jeg også at pin 8 (MAKS) var brukt. Fant du ut hva den var brukt til hos deg? Lurte på om jeg kan bare koble til direkte, altså bare presse inn begge kablene i inngangen..? Tenkte også på å bruke et galvanisk skille for å unngå støy. Men det greieste hadde vært å fått vite hva den faktisk gjør og om den i det hele tatt er nødvendig.

 

Planen min er å bruke Netatmo systemet mitt til å styre ventilasjonen. Setter da grense på CO2 nivå i huset og styrer ventilasjonen basert på det. Har også noen fibaro sensorer som måler fuktighet på badene, så de kan også styre ventilasjonen når fuktigheten blir for høy. Ellers tenkte jeg å skru ned ventilasjonen ved brann for å unngå mye tilluft.

 

Mvh

Stian

 

-----

Vera Plus - Hue - Netatmo - Z-UNO

 

Hei, nei fant ikke ut noe mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 18.12.2017 den 12.23, Salvesen skrev:

 

Hei, nei fant ikke ut noe mer. 

 

Hei

 

Jeg koblet meg bare på pin 8 sammen med det jeg ikke vet og det fungerer fint.

 

Har nå koblet opp Z-UNO som styrer 4 rèle, disse styrer igjen min, medium, maks og ekstra tilluft. Skrev en enkel kode for dette i arduino. Et problem her var at Vera systemet også trenger status på alle til enhver tid så jeg sender status i loop funksjon hvert 30 sekund. Dermed er det litt sen oppdatering. Ellers var det viktig å sette de andre pin-ene LAV når den du ønsker skal gå HØY. Dette kan du se i koden, måtte invertere koden da releet jeg kjøpte virker å være invertert. Har også lagt inn en DHT11 modul som overvåker temp og fukt. Grunnen til dette er å kunne skru av strømmen på Z-uno hvis temperaturen blir høy, dette er en sikkerhetsfunksjon.

 

Dette fungerer utmerket nå, og jeg kan enkelt styre ventilasjonen basert på CO2, temp og fuktighet. 

 

System: Vera Plus, Z-UNO, DHT11, 4 Relay 5VDC Arduino kompatibelt.

FlexitStyring.jpg

Ventilasjonogdht11.ino

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Stiansen skrev:

 

Hei

 

Jeg koblet meg bare på pin 8 sammen med det jeg ikke vet og det fungerer fint.

 

Har nå koblet opp Z-UNO som styrer 4 rèle, disse styrer igjen min, medium, maks og ekstra tilluft. Skrev en enkel kode for dette i arduino. Et problem her var at Vera systemet også trenger status på alle til enhver tid så jeg sender status i loop funksjon hvert 30 sekund. Dermed er det litt sen oppdatering. Ellers var det viktig å sette de andre pin-ene LAV når den du ønsker skal gå HØY. Dette kan du se i koden, måtte invertere koden da releet jeg kjøpte virker å være invertert. Har også lagt inn en DHT11 modul som overvåker temp og fukt. Grunnen til dette er å kunne skru av strømmen på Z-uno hvis temperaturen blir høy, dette er en sikkerhetsfunksjon.

 

Dette fungerer utmerket nå, og jeg kan enkelt styre ventilasjonen basert på CO2, temp og fuktighet. 

 

System: Vera Plus, Z-UNO, DHT11, 4 Relay 5VDC Arduino kompatibelt.

FlexitStyring.jpg

Ventilasjonogdht11.ino

 

Jeg har samme løsning, eller tilsvarende :)

 

Forøvrig ikke nødvendig å ha medium med, den går default til medium uten noe input på min eller max. 

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt automatisering i tankene siden jeg fikk Flexit UNI 4 for snart 3 år siden, men har aldri prioritert det. Men nå skal jeg ta meg sammen! :-)
Modbus har jeg gitt opp, for mye mikk å få det integrert i Vera. Finnes ennå ingen plugin bortsett fra en veldig evig uferdig TCP-sak. 

Så jeg planlegger følgende løsing: 
2 stk. Fibaro FGS-221 eller FGS-222. Disse har tørre kontakter ut dersom man ikke kobler en strømkilde til I-inngangen, altså dumme reléer. Dette gir 4 utganger som bør kunne styre viftehastighet og elektrisk varmer via terminalene 6, 8, 9 og 11 på kontakt P5 på CS60 kortet. Antar da at det ikke er nødvendig å koble til terminal 7 (medium) dersom denne er default. 

Videre tenker jeg å bruke en Qubino Flush Dimmer 0-10V for å styre temperatur på tilluft. Dette kan jo f.eks. være basert på inne/ute temperatur. Output på Qubino kobles da til terminal 4 og 5 på kontakt P7 på CS60 kortet. Den vil dukke opp som en dimmer på kontrolleren, men det er ikke så farlig, det kan styres med litt skript eller en termostat-plugin. 

CS60 har et temperaturområde fra 10 til 30 grader, altså 0,5 volt pr. grad fra styringen. Men Qubinoen har step på 1% (1-100%), altså 0,1 grad. Noen som aner hvordan dette vil slå ut? Hvordan reagerer CS60 på å få 5,7 volt? Den har jo ikke desimaler i displayet. 

Kommentarer og innspill til dette tenkte oppsettet mottas med stor takk! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 28.1.2017 den 0.50, com2 skrev:

Jeg har modbus-adapter til flexit, og CI600. Det funker fint, og ja, det koster dessverre en del, men nå vil jeg si at enhver mann med respekt for sitt hjemmeautomasjon/styrings-system tenker ikke på pris og har alltid en (hemmelig) konto for slikt som frøkna i huset er uviten om! Man får ut så og si alt info fra den som man skulle ønske, temperaturer, alarmer, driftstid. Se kapitell 3.1 og 3.2 i CI66 sin monteringsveiledning. Itillegg kan man blant annet sette viftehastighet på anlegget. 

 

Ønsker du kun sette anleggets viftehastighet veit jeg at flexit støtter bruk av nexa, søk på "flexit nexa" så finner du info om det.

 

Jeg laget en webside for en god stund siden, før jeg koblet det mot styringsystemet, for å ha oversikt over anlegget, se bilde for å få en ide om hvilke data man kan få ut.

 

flexit uni3.png

 

Heisann! Vekker svaret ditt til live igjen her ;) Er det mulig å lure koden bak modbuskommunikasjonen ut av deg? Jeg sliter litt med å få ut det jeg trenger og klarer bare for alt i hele verden ikke skjønne hvorfor! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/11/2018 den 16.51, Sandvik skrev:

Har hatt automatisering i tankene siden jeg fikk Flexit UNI 4 for snart 3 år siden, men har aldri prioritert det. Men nå skal jeg ta meg sammen! :-)
Modbus har jeg gitt opp, for mye mikk å få det integrert i Vera. Finnes ennå ingen plugin bortsett fra en veldig evig uferdig TCP-sak. 

Så jeg planlegger følgende løsing: 
2 stk. Fibaro FGS-221 eller FGS-222. Disse har tørre kontakter ut dersom man ikke kobler en strømkilde til I-inngangen, altså dumme reléer. Dette gir 4 utganger som bør kunne styre viftehastighet og elektrisk varmer via terminalene 6, 8, 9 og 11 på kontakt P5 på CS60 kortet. Antar da at det ikke er nødvendig å koble til terminal 7 (medium) dersom denne er default. 

Videre tenker jeg å bruke en Qubino Flush Dimmer 0-10V for å styre temperatur på tilluft. Dette kan jo f.eks. være basert på inne/ute temperatur. Output på Qubino kobles da til terminal 4 og 5 på kontakt P7 på CS60 kortet. Den vil dukke opp som en dimmer på kontrolleren, men det er ikke så farlig, det kan styres med litt skript eller en termostat-plugin. 

CS60 har et temperaturområde fra 10 til 30 grader, altså 0,5 volt pr. grad fra styringen. Men Qubinoen har step på 1% (1-100%), altså 0,1 grad. Noen som aner hvordan dette vil slå ut? Hvordan reagerer CS60 på å få 5,7 volt? Den har jo ikke desimaler i displayet. 

Kommentarer og innspill til dette tenkte oppsettet mottas med stor takk! 
 

Ting tar tid. :-)

Jeg har da fått koblet opp Qubino Flush Dimmer 0-10V som beskrevet over. Det fungerer helt glimrende for temperaturstyring på CS60!
Qubinoen dukker selvfølgelig opp i Vera sitt GUI som en dimmer, og "dimmer" dermed temperaturen mellom 10 og 30 grader (0-100% dimming). Har satt "Ekstern styring" på CI 600 kontrollpanelet. Innstilt temperatur via Qubino kommer opp i displayet på CI 600 også. 
Skal finne en måte å få det mer brukervennlig på enn en dimmer, det bør bare være å modifisere en virtuell termostat i Vera og bruke den som  logisk og grafisk styring av dimmeren i stedet. Det er jo heller ikke så farlig, temperaturinnstilling kommer i all hovedsak til å være automatisert uansett.

Reléene har jeg ikke kommet videre med, venter på en kompis som har lov til å koble 230V. Ser ingen grunn til at ikke det skal fungere fint.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sandvik skrev:

Ting tar tid. :-)

Jeg har da fått koblet opp Qubino Flush Dimmer 0-10V som beskrevet over. Det fungerer helt glimrende for temperaturstyring på CS60!
Qubinoen dukker selvfølgelig opp i Vera sitt GUI som en dimmer, og "dimmer" dermed temperaturen mellom 10 og 30 grader (0-100% dimming). Har satt "Ekstern styring" på CI 600 kontrollpanelet. Innstilt temperatur via Qubino kommer opp i displayet på CI 600 også. 
Skal finne en måte å få det mer brukervennlig på enn en dimmer, det bør bare være å modifisere en virtuell termostat i Vera og bruke den som  logisk og grafisk styring av dimmeren i stedet. Det er jo heller ikke så farlig, temperaturinnstilling kommer i all hovedsak til å være automatisert uansett.

Reléene har jeg ikke kommet videre med, venter på en kompis som har lov til å koble 230V. Ser ingen grunn til at ikke det skal fungere fint.
 

 

Hei

 

Dette virket veldig greit. Tenkte å bruke den Z-uno'en jeg har men da har jeg ivertfall noe å falle tilbake på i tilfelle. Først må jeg kjøpe meg CI600 for å åpne for ekstern styring.

 

Jeg ser ikke noe problem med å gjøre det du viser til over med fibaroreleer. Men er billigere å bruke z-uno, ca. 700 kroner for alt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stiansen skrev:

 

Hei

 

Dette virket veldig greit. Tenkte å bruke den Z-uno'en jeg har men da har jeg ivertfall noe å falle tilbake på i tilfelle. Først må jeg kjøpe meg CI600 for å åpne for ekstern styring.

 

Jeg ser ikke noe problem med å gjøre det du viser til over med fibaroreleer. Men er billigere å bruke z-uno, ca. 700 kroner for alt.

 

 

Må nesten få testet Z-Uno en dag, ser spennende ut! Så det eneste jeg trenger for å gjøre alt dette er selve Z-Uno enheten og en strømforsyning til den? Selvsagt en god del mer "håndarbeid" vil jeg tro. 

Min løsning kommer vel på ca. 1.500,-. Utfordringen er at det er vanskelig å få tak i Fibaro FGS-221 eller FGS-222, de har gått ut. Erstatningen er FGS-223, og den har IKKE tørre kontakter ut, så den kan ikke brukes her. Jeg hadde heldigvis noen gamle FGS-221 i huset, som jeg bare erstatter med nye FGS-223 da de uansett switcher 230V.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sandvik skrev:

Må nesten få testet Z-Uno en dag, ser spennende ut! Så det eneste jeg trenger for å gjøre alt dette er selve Z-Uno enheten og en strømforsyning til den? Selvsagt en god del mer "håndarbeid" vil jeg tro. 

Min løsning kommer vel på ca. 1.500,-. Utfordringen er at det er vanskelig å få tak i Fibaro FGS-221 eller FGS-222, de har gått ut. Erstatningen er FGS-223, og den har IKKE tørre kontakter ut, så den kan ikke brukes her. Jeg hadde heldigvis noen gamle FGS-221 i huset, som jeg bare erstatter med nye FGS-223 da de uansett switcher 230V.

 


Ja du trenger Z-uno og strømforsyning (5V/2A micro USB). Men du trenger i tillegg noen kabler og kanskje et koblingsbrett (eller loddebolt) for å få det til. Hvis du skal styre releer trenger du også releer som styres av 5V og som støtter arduino. Se tegningen over. I tillegg kommer da programmering av denne for å få den til å fungere som tenkt. Tror du skal klare alt dette til 750, er mye du får på alixpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har nylig satt opp styring av en Flexit UNI2 ved hjelp av Modbus adapter CI66. Adapteret er litt i dyreste laget, men utrolig greit å styre når man har satt det opp skikkelig. Adapteret ga meg også tilgang til innstillinger jeg ikke tidligere hadde mulighet til å styre fordi jeg kun har kontrollpanel CI60. Jeg kjører styringen i Home-Assistant som har en egen climate-modul for CI66, men jeg har også sendt manuelle kommandoer til adapteret. Jeg anbefaler dere som ønsker å bruke CI66 til å ta en titt på python bibloteket her: https://github.com/Sabesto/pyflexit

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.