Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro dimmer+bryter for å styre alle lys i huset


Newname

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har planlagt å legge fibaro dimmer bak lysbryteren ved inngangsdøren for å styre lysene igangen.

I tillegg ønsker jeg en bryter der for å slå på/av alle lysene i huset og tenkte å bruke en fibaro dimmer til den jobben også. Men når jeg begynte å tenke så ble jeg usikker på om det er mulig og eventuelt den beste løsningen for oppgaven? Denne bryteren og fibaro dimmeren vil jo ikke være tilkoblet noe annet enn strømnettet (for strømtilførsel) og linket til alle andre lys via z-wave. Er nybegynner på dette så svaret er forhåpentligvis innlysende :)

 

Noen som har prøvd en lignende løsning og har noen erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal ha en smarthushjerne, så er dette faktisk ganske vanskelig. Du trenger en trådløs bryter som kan være master controller, og det er ikke for mange av dem. Dessuten vil "slå av alle lys" kreve at mange dimmere assosieres til samme bryter, og vanligvis er det maksimalt 5 pr. assosiasjonsgruppe.

 

Gå heller veien om en smarthushjerne, f.eks. Homey eller FutureHome. HomeSeer eller Home Assistant hvis du vil ha noe mer avansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for veiledningen. 

Så hvis jeg har forstått riktig, for å få dette til å virke så bør jeg

1. Ha en fibaro dimmer bak alle bryterene som jeg vil styre 

2. Ha et smarthussystem som alle fibaro dimmerene linkes til (f.eks. Homey)

3. Lage en link fra "slå av alle lys" bryteren til alle ønskede brytere i Homey

 

Gjelder begrensningen på 5 brytere også hvis det styres gjennom Homey?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2020 den 17.42, Newname skrev:

Gjelder begrensningen på 5 brytere også hvis det styres gjennom Homey?


Nei, da kan du lage en «flow» I Homey som slår av alt. Men hvis Homey er «nede» så vil ikke «slå av alle lys»-knappen virke, da den vil være avhengig av kommunikasjon med Homey. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet litt videre med løsningen. Så kan forklare for eventulet andre som lurer. 
 

Til «slå av alle lys» bryteren må jeg ha en fibaro single switch. Fibaro dimmer vil ikke fungere siden den må ha en last (lys eller lignende) koblet til for å virke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Newname skrev:

Til «slå av alle lys» bryteren må jeg ha en fibaro single switch. Fibaro dimmer vil ikke fungere siden den må ha en last (lys eller lignende) koblet til for å virke. 


Men du skal vel koble lyset i gangen til den? «Slå av alle lys»-bryteren blir jo høyre vippe (S2) tilkoblet dimmeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, ZoRaC said:


Men du skal vel koble lyset i gangen til den? «Slå av alle lys»-bryteren blir jo høyre vippe (S2) tilkoblet dimmeren. 

Nei, jeg hadde tenkt å bruke S2 på dimmeren til gangen til en annen kombinasjon. Derfor trenger jeg en ekstra bryter til «slå av alle lys». Denne ekstra bryteren vil da ikke være koblet til noe last, bare 230V og fibaro single switch. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Newname skrev:

Nei, jeg hadde tenkt å bruke S2 på dimmeren til gangen til en annen kombinasjon. Derfor trenger jeg en ekstra bryter til «slå av alle lys». Denne ekstra bryteren vil da ikke være koblet til noe last, bare 230V og fibaro single switch. 


Ah, så du skal ha en dimmer koblet til lyset i gangen, bruke S2 på denne til noe annet og ønsker i tillegg en «alle lys av»? Hva med at dobbelttrykk på S2 er «alle lys av»? Så slipper du en ekstra bryter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.