Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Taklys med innebygget styring vs. styring bak bryter? Annet?


Pauge26

Anbefalte innlegg

Som innleggstittel indikerer lurer jeg på hvilke løsninger for lysstyring som kjøres med stort hell der ute; Er det taklys med innebygget styring, styring bak bryter eller noe annet?

 

Vi skal nå til å skifte ut 4 kjedelige ENØK Plafond-taklys i en typsk "dum" leilighet. Det er derfor ønskelig å legge til rette for styring av lys samtidig som nye taklys installeres. Vi har til nå vurdert løsninger med enten: 

- IKEA Osvalla/Philips HUE taklys uten endring av eksisterende brytere

- Fibaro Switch/Dimmer bak eksisterende bryter og endring av ekisterende av/på-bryter til impulsbryter. 

Elektriker må trolig ta en tur uansett hvilken løsning som velges..

 

Er det noe vi har oversett, eller har noen av dere forslag til en bedre løsning? 😊 Det er for vår del viktig at ny løsning har høy WAF (med det ønske om at eksisterende brytere kan fungere på et vis, også etter oppgradering), er stabil og salgbar dersom leiligheten selges. 

 

Kjører i dag Home Assistant med både Zigbee og Z-wave-integrasjon. Har fra før en del smart-belysning fra IKEA, men det er mest på grunn av at det var plug-and-play med eksisterende armaturer. 

 

// Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok flest som har valgt dimmer bak bryter. Jeg har derimot valgt smarte armaturer og smarte pærer over hele huset. Det er ingen tradisjonelle veggbrytere, men jeg har veggbokser der det er naturlig å ha en bryter så jeg kan gjøre huset usmart hvis jeg vil selge det. Over boksene er det montert en zigbee "bryter".

Min mening er at å bytte pærer og armaturer er en billigere løsning enn dimmere bak brytere. Hvis du ikke har hundre og ørten spotter i taket, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2020 den 20.03, stigvi skrev:

Min mening er at å bytte pærer og armaturer er en billigere løsning enn dimmere bak brytere.

Det er vanskelig å argumentere mot det hvis man allerede har vanlig veggbryter (altså ikke dimmer), samt en lampe som med E14-, E27- eller GU10-sokkel. Hvis man må ringe en elektriker for å få gjøre kun én lampe smart, så blir det fort dyrt da elektrikeren er han som trekker opp prisen.

 

Skal man imidlertid gjøre flere lamper smarte, så er det en annen sak. Elektrikeren vår smartifiserte 25 takpunkter på ca 2 timer da vi flyttet inn hit i 2012. Da begynner kostnaden pr lampe å bli neglisjerbar. Med smarte pærer er det jo stort sett samme pris uansett. Har du 10 spotter, så koster det 10 ganger så mye, og plutselig er en smart dimmer ikke så dumt likevel, selv om man må bruke elektriker kun for den.

 

Andelen lamper med vanlige sokler er vel også synkende (jeg brukte en del av 2019 på å se på lamper etter en større renovasjon). Da kan man selvfølgelig gå for en smart lampe, hvis man finner en som faller i smak.

 

 

Egentlig er dette akkurat det som det høres ut: Smak og behag. Vi har smarte dimmere/brytere overalt, og det er særdeles behagelig så jeg fortsetter å anbefale det. Vi har noen smarte pærer også. F.eks. på soverommet har vi noen Z-wave-plugin-dimmere, men det er mulig jeg hadde heller puttet inn noen smarte pærer der i dag (men det var ikke så utbredt i 2012).

 

På 28.12.2020 den 18.29, Pauge26 skrev:

Elektriker må trolig ta en tur uansett hvilken løsning som velges..

Da hadde jeg utvilsomt gått for Fibaro Dimmer 2-varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.