Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beste Zigbee innfelt dimmer?


mr.rs4

Anbefalte innlegg

På 30.12.2020 den 12.43, VikingOy skrev:

Det kommer helt an på hva du skal dimme? LED Strips? Halogen pærer? 220V? 12V? o.s.v

Nåja... et umulig spørsmål å tolke var det vel ikke.

 

Det er vel ikke så mange innfelte Zigbee-dimmere.

Namron har sin: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-dimmer-400w/4512700/Product.html

Tronika har et par: https://www.tronika.no/no/zigbee-lysstyring/

 

... men hva som er best som innebygget? Da ville jeg sagt Fibaro Dimmer 2, men det er Z-wave. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, VikingOy skrev:

De dimmerne er beregnet for 220V lamper.

Ja, selvfølgelig. Det er det normale når man vil bygge inn en dimmer. :) 

 

 

1 time siden, VikingOy skrev:

Jeg bruker denne som kan drive lavspennings LED lamper direkte;  
https://www.aliexpress.com/item/10000034589823.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.cee94c4dNxHsyp

Man kobler jo ikke Kina-varer direkte på 220V.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, VikingOy skrev:

Jo, det meste av det jeg har er laget i Kina - (inklusive min iPhone og min Volvo)


Jeg foretrekker utstyr som norsk importør har kvalitetssikret og gått god for. Det som ikke er «godt nok»/B-varer kan fort havne på AliExpress. Den sjansen tar ikke jeg og jeg tror ikke får en elektriker til å montere noe fra AliExpress heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i det, men dessverre har de såkalte "importørene" lite eller ingenting å bidra med ut over å tilby eksakt det samme som de andre konkurrerende importørene tilbyr. Ta Elektroimportøren f.eks. - de ansatte har overhode ingen kunnskaper om det de selger. De aner ikke forskjellen på forkant eller bakkant dimming, og de forventer at du skal kjøpte LED, trafo og dimmer som et kit - til overpris! Det betyr at du må ha 15 transformatorer om du har 15 LED MR16 downlights du skal montere!! 

Den såkalt "sertifiserte" elektrikeren nektet plent å montere LEPTITER lampene jeg kjøpte hos IKEA fordi det "ikke var bra nok utstyr" !!!  Har du hørt maken til tull. Saken er den at elektrikerne også tar seg grovt overbetalt for noe de har lært på yrkesskolen, men noe ansvar vil de ikke ta med mindre du aksepterer at de dikterer hva som skal installeres og hvordan.
Jeg har nettopp kjøpt en splitter ny leilighet av OBOS/Vegdekke - som enda ikke er bygget. De har heller ikke filla peiling på hva et smarthus er for noe, og de har valgt å tilby noen idiotiske halvfunksjonelle overprisede løsninger, og er enormt stolte av seg selv.  Prøv å spør de om kompatibilitet og "open source". Ha, de vet ikke engang hva det er. Stål og betong - det er hva de kan. Ingenting annet. 

 

Ja, jeg kjøper som hovedregel alt fra kina, og jeg bruker kun "open source" software. End of story.

Så får andre holde liv i norske importører og elektrikere.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, VikingOy skrev:

Du har nok rett i det, men dessverre har de såkalte "importørene" lite eller ingenting å bidra med ut over å tilby eksakt det samme som de andre konkurrerende importørene tilbyr.


Det er importør som har ansvaret for at produktet tilfredsstiller alle krav og er lovlig/trygg å bruke. Blir det oppdaget at et produkt de importerer er farlig så risikerer de store kostnader rundt tilbakekalling/utbytting. Dermed tror jeg de sjekker litt før de tar inn et produkt. 
 

8 minutter siden, VikingOy skrev:

Den såkalt "sertifiserte" elektrikeren nektet plent å montere LEPTITER lampene jeg kjøpte hos IKEA fordi det "ikke var bra nok utstyr" !!! 


Da velger du en annen elektriker! Aldri hatt problemer med å få montert IKEA-lys med min elektriker. 
 

10 minutter siden, VikingOy skrev:

Saken er den at elektrikerne også tar seg grovt overbetalt for noe de har lært på yrkesskolen, men noe ansvar vil de ikke ta med mindre du aksepterer at de dikterer hva som skal installeres og hvordan.


Velg annen elektriker. Min elektriker monterer det jeg ber om og kommer tilbake og utbedrer ved reklamasjon. 
 

23 minutter siden, VikingOy skrev:

Ja, jeg kjøper som hovedregel alt fra kina,


Hvem monterer og signerer samsvarserklæringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Made in China" og "Made in China" er to forskjellige ting. :(

Det ser vi dessverre eksempler på litt for ofte.

 

Jeg sier ikke at det ikke kan gå bra, men det er en økt sannsynlighet for at det ikke gjør det. Og hvis det ikke går bra så er de potensielle konsekvensene ganske store, såpass store at jeg personlig helst unngår dem. Og er uhellet først ute og man ikke kan dokumentere fornuftig montasje eller utstyr, så man også risikere avkortning i forsikring.

 

Det er bare en bekymring jeg ikke vil ha. Så enkelt. :) 

Da heller et par hundrelapper ekstra på sånt utstyr.

 

Det er ikke mange dingser som tar 220V og gir 18-36V! Det hadde jo vært genialt for enkle LED-striper, etc.

Men kanskje man lurer på hvorfor er det ikke vanlig da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekk lesing😃

Tror jeg går for denne her 

https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-dimmer-400w/4512700/Product.html

 

Da jeg har litt forskjellig å dimme, så får jeg teste om den tar Ikea som jeg har planer om i første omgang. 

 

Har hatt Fibaro (Fibaro Dimmer 2 250W FGD-212) og av en eller annen grunn så sliter jeg med rekkevidde med Fibaro 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dimmeren selges under masse ulike OEM navn. Namron har ikke gjort noe annet enn å sette sitt navn på den (og skru opp prisen). Den er laget av Sunreicher i Kina og selges overalt - av alle.  Denne kan kun dimme 220V lamper.  Det finnes nok av utstyr som kan dimme lavvolt pærer direkte, men jeg har ikke funnet noen som har det i sitt sortiment her på berget.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, VikingOy skrev:

Det er bl.a. derfor jeg kjøper rett fra Kina 👌

Men den dimmeren din er ikke en Sunricher-dimmer. Og tilsvarende er (dessverre) ikke for salg i Norge, med de dokumentasjonskrav som da måtte gjelde.

 

Men uansett. Det er forsåvidt off topic her.

 

På 2.1.2021 den 11.27, mr.rs4 skrev:

Har hatt Fibaro (Fibaro Dimmer 2 250W FGD-212) og av en eller annen grunn så sliter jeg med rekkevidde med Fibaro 

Okay...? Hvor lang rekkevidde er det? I prinsippet skal du ikke få bedre rekkevidde med Zigbee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstanden på ZWave nettverket er ca 3meter(igjennom gulv og 1 vegg) til første Fibaro Wall plugg, så ca 4-5meter(enda en etasje opp og 1 vegg) til neste Fibaro Wall plugg.

Sliter da med Fibaro motion sensorene ikke registrere bevegelse og detter ut av nettverket mitt.

Aqara motion sensor med Zigbee fungerer bedre.

 

Har Athom Homey(ikke oppdatert enda pga litt redd den ikke skal fungere med mine produkter, som nå blir Aqara, IKEA og Phillips Hue), men tror nok det skal fungere nå da.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.