Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Yale Doorman og Siri


Sozuke

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ny bruker her, nettopp bygget hus og snuser litt på smarthus-muligheter.

 

To ting jeg tenker kan gjøre livet lettere er å kunne åpne garasjedør og inngangsdør med en stemmekommando (har alltid på airpods når jeg kommer hjem og Siri er derfor bare et "Hei Siri" unna).

 

Garasjedørsåpner som støtter Homekit finnes, så det kan man vel anta funker. Men sliter med å finne ut om kombinasjonen Yale Doorman -> Verisure hub (evt. videre via Homey) vil kunne la meg åpne inngangsdøra med en Siri-kommando?


Noen som vet/har tips? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann! Noe sent svar her...

 

Har du Homey fra før eller dette bare noe du vurderer? Jeg selv kjører Home Assistant (HA) og denne har veldig enkel og grei integrasjon mot Homekit som lar deg velge hvilke domener (låser, brytere, lys, klima osv) som skal være synlig fra HA inn i Homekit. HA har integrasjon mot Verisure sin hub som lar deg styre låser og evt annet du har koblet mot den.

 

Siden HA er gratis så er alt du trenger en Raspberry Pi, flashe sd-kortet og fyre i gang en test.

 

Verisure-integrasjonen kan ikke opprettes i UI, men det er snakk om kun en kort kodesnutt som trengs. Og her inne er det mange som er flinke på dette så hjelp er aldri langt unna :) 

 

Plutselig kan du oppleve at Homekit ikke er nødvendig lengre da appen til HA kan sette opp "Siri-styring" direkte der i stedet. Evt kan man også bruke iOS-snarveier (shortcuts). Mange muligheter :) 

 

Hva gjelder garasjedørånere så er det et tema dette forumet er fullt av forskjellige løsninger på :) 

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar👍🏼 Har ikke Homey ennå... har så vidt hørt om Home Assistant, men har vel hatt litt fordommer om at noe som kjører på en raspberry pi ikke kommer til å være stabilt/plutselig kan slutte å virke osv. Ønsker noe som kommer til å virke 100% og fortsette å gjøre det etter at det er satt

opp (men om det er litt styr å sette det opp spiller ingen rolle). Ble inspirert til å lære mer om Home Assistant nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.