Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HS4 stanser uten forvarsel


Erlend Haga

Anbefalte innlegg

Hei,


Har skiftet fra HS4 pi versjon til nå å kjøre HS4 på en dedikert server/pc med windows 10.

Det har flere ganger skjedd at programmet slutter uten forvarsel, slik at i hvertfall min bedre halvdel blir mer og mer lettere irritert.. :)

 

Noen som har opplevd det samme/vet hva som kan være årsaken?

 

Finner ingenting i loggen, se vedlagt bilde:

 

image.thumb.png.7c027b46279b1249e6990600e95fced3.png

 

Kjører autostart av HS4 i windows oppstarten, kan det ha noe med dette å gjøre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel vært nevnt her før, faktisk... jeg har holdt en knapp på Windows 10 sine tvungne automatiske oppdateringer. 

 

Står det noe i Event Viewer? Programfeil logges der.

Har PCen tatt en omstart?

Hvilken måte starter du HS4 på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for input

 

Jeg sjekket Windows update, men den eneste oppdateringen den dagen var antivirus (som oppdateres daglig)

PC en har ikke tatt omstart

 

HS4 startes av windows oppgaveplanlegger ved oppstart av pcen

 

Har søkt litt mer og funnet et tidligere innlegg fra nov i fjor, prøver meg litt på det som står der om det skulle komme en ny "shutdown"

Har installert teamviewer på pcen nå så har mulighet å starte opp programmet om kona blir sur og jeg er ute :)

 

Håper dog det blir mer stabilt fremover

 

Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt noen slike opplevelser, og kjører samme oppstart som deg, @Erlend Haga. Noen ganger ser det ut til å inntreffe når det foreligger oppdatering av HS. Andre ganger har det skjedd uten noen spesiell grunn. Ingen Windows oppdatering i forkant. De andre programmene jeg kjører (lokal node applikasjonsserver), har ikke vært påvirket. Ikke så kult hvis man er bortreist og kommer hjem til system som har stoppet opp for noen dager siden. Trodde hele poenget med å kjøre HSSentry var å unngå slike ting.

 

Sigbjørn

Endret av Siggi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Siggi skrev:

Trodde hele poenget med å kjøre HSSentry var å unngå slike ting.

Har du prøvd å deaktivere HSSentry? Jeg har deaktivert den for mange år siden for den spilte ikke så godt sammen med min måte å starte HS med Windows på.

 

Hos meg er det slik at HS3 ikke kræsjer, det er faktisk mange år siden det skjedde sist. Altså tilbake til tiden da HS3 var nytt... 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 6.1.2021 den 14.33, Moskus skrev:

Har du prøvd å deaktivere HSSentry? Jeg har deaktivert den for mange år siden for den spilte ikke så godt sammen med min måte å starte HS med Windows på.

 

Hos meg er det slik at HS3 ikke kræsjer, det er faktisk mange år siden det skjedde sist. Altså tilbake til tiden da HS3 var nytt... 🤔

Ja har forsøkt dette også. I det siste ser jeg imidlertid at HomeSeer slutter å respondere hver natt. 03:00, dukker "Stopping the MyHS Service..." opp i loggen. Jeg kan gå inn å på devicer, oppsett alt egentlig, men det er ikke mulig å styre noe som helst. Får ikke stoppet HomeSeer på en god måte, og må kjøre End Task. Etter oppstart, fungerer alt igjen til neste dag. Jeg lurte bare på om du vet om du har lagt inn noen automatisk uthenting av rapporter i f.eks. TibberSeer som starter 03:00?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Siggi skrev:

Jeg lurte bare på om du vet om du har lagt inn noen automatisk uthenting av rapporter i f.eks. TibberSeer som starter 03:00?

Nei, det skjer ikke noe spesielt i TibberSeer rundt da. Det som skjer, skjer hvert kvarter, så akkurat 03:00 skjer det ikke noe mer spesielt enn alle andre "hele" kvarter.

 

Men det er jo bare å deaktivere TibberSeer en natt, og så sjekke. Jeg tipper imidlertid at det ikke betyr noe. 

 

Ingen backup'er eller noe annet som skjer om natten? Og det er bare om natten det skjer?

Har du sjekket "Event Viewer"? Der logges programkræsj, og mulig du kan se om det er en plugin eller HS4.exe selv som trøbler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Bare en  avsjekk på feilsøkingslista mi, siden den plugin var den siste jeg installerte. Nei, event viewer viser heller ingenting rundt dette klokkeslettet. Har gått gjennom alle eventene jeg har i HomeSeer, men ingenting der trigger på det tidspunktet heller. Backup foregår på dagtid, så den har jeg også sjekket av på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen tråd ned litt info om problemet

 

Jeg hadde dette problemet, med det forsvant etter jeg fjernet noen ubrukelige events anngående lysstyring, som forøvrig ikke var aktivert. Men det skal vel egentilig ikke stenge ned hs4, så det var sikkert tilfeldig. Men jeg har ikke hatt problemer siden (slutten på november).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har sett i HS forum at flere har problemer med dette. Har testet mer selv, og fant ut at hos meg avsluttet HomeSeer av seg selv, når PC'en mistet nettverk. Testet med alle plugins disablet, og MyHs deaktivert. Vet ikke om dette gjelder alle, men jeg har meldt inn som feil til HS og har dialog med dem. Har beskrevet testingen min på https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs4-hs4pro-software/1422278-random-shutdown/page4

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

... det er snodig. Men hvorfor mistes nettverk? Er det software eller hardware? Dekning?

Det var ved et strømbrudd jeg først oppdaget det. HS går på en bærbar PC. Det var da jeg begynte å teste for alvor. Ustabilt nettverk har jeg også hatt, men det skyldes en ethernet kabel, jeg også fikk byttet etter at jeg sjekket. Den ville ikke sitte ordentlig fast. Har vært stabilt etterpå, men som sagt feilen er der fortsatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.