Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Chromecast - Stabilitet!


PerH

Anbefalte innlegg

Litt frustrert over HOME appen og chromecast nå.. Og søker jeg på problemene så får jeg en oppskrift om hvordan jeg kan skru av alle enhetene og starte de på nytt, eller "kjøp ny" i god Apple stil..

Jeg har 2 stykker, en i stua og en på trimrom. De får samme IP hver gang de kobles på, og de kobles på det ene 5GHz wifi'et. 

De virker stort sett, men jeg sliter litt for ofte med at de ikke synes i netflix/spotify under enheter å caste til. 

I Home appen kommer jeg inn på de og ser hvilken pauseskjerm de har oppe, men "cast skjermen" knappen er borte, og bare halvparten av innstillingene er tilgjengelig.

Dette er tydeligvis et kjent issue som stort sett svares ut med "start skiten på nytt", men har noen funnet ut hvorfor?

Noen steder står det at du må være på samme wifi tilkobling? Det virker jo litt ulogisk siden de går inn på samme DHCP server?

Er det noe mer jeg kan fasilitere på routeren kanskje?

 

Håper på noen hint her, når de fungerer så gjør de jo akkurat som jeg vil de skal gjøre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både chromecast og apple til TV dingser ramler ut og med bindingene til openhab med det jevne.

Jeg har konkludert med at dette er ikke verdt å kaste energi og tid på..

Har også vurdert å bruke python- bibliotekene, men så var det dette med tid 😕

Nå har jeg ikke de nyeste dingsene med mikrofon, da det rett og slett ikke er aktuelt pga. privatlivets fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, PerH skrev:

Noen steder står det at du må være på samme wifi tilkobling? Det virker jo litt ulogisk siden de går inn på samme DHCP server?

Er det noe mer jeg kan fasilitere på routeren kanskje?


Har du de på et annet VLAN enn utstyret du skal caste fra? Jeg har det og må bruke Avahi på routeren for at castingen mellom VLAN skal fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, uten at jeg kjenner nettverksbegrepene så godt, så er det kun 1 DHCP server for alle enheter, så da er det vel bare 1 LAN? 

Det er derimot 3 wifi nett, men som sagt skal vel ikke Chromecasten "merke" det siden de ikke har egne DHCP servere eller noe segmentering ellers?

 

Hadde kanskje håpet at man kunne åpne/dedikere noen porter eller routing for Chromecast så den er mer stabil, men da må man jo vite hvilke funksjoner den bruker.. Alt man ser fra brukerinterface er jo om den vises i streameappene.. 

Det er visst et hint om noe galt at man bare har tilgang til noen av innstillingene fra Home appen, men det er lite detaljer om det.. Akkurat som de kan ha delvis kontakt, noe som er litt ulogisk i LAN sammenheng i hvert fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være noen sperrer for multicast mellom SSIDer. På min er det en egen setting for «client isolation» som må

slås av i hvertfall. 
 

For å teste, når du har problemer, virker det hvis du kobler telefonen til samme SSID som Chromecast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen isolation funksjon annet enn opplegget med guest WiFi, og det bruker jeg ikke.. 

Det funker nå, men kun på samme SSID, så du er nok inne på noe.. Får lese litt mer om APene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.