Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefal meg en UPS!


Anbefalte innlegg

2021 starter på best mulige måte:

Mørkt.

Kaldt hus.

Ikke-planlagt nedetid....

 

I går var jeg inne under kjellertrappa for å sjekke diverse nettverkskabling i forbindelse med ny TV-løsning fra Altibox (alltid ute i god tid når de legger ned den gamle 01.01), og kl. 05:05 i natt gikk sikringen som UPSen og dermed også alt "smart". Jeg tipper har jeg vært borti en ledning som ble sittende løst, og dermed var sirkuset i gang et halvt døgn senere... :( 

 

Jeg har kranglet med UPSen tidligere i år og fant da at den måtte erstattes, men siden 2020 var 2020 har jeg også glemt det. Jeg trenger nå en god UPS med programvare eller integreringsmuligheter slik at jeg kan få trigget "noe" for å gi meg beskjed hvis uhellet skulle være ute.

 

Tips mottas med takk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en APC back-ups RS 1500 som har usb tilkobling. Den integrerer fint med Windows, Linux og sikkert det meste av OS. Til Home Assistant er det en egen integrasjon. Sikkert lite nyttig for deg, men her ser du hva den rapporterer hos meg.
image.png.cb8cac04840512ec4d1a8bad3a11f7c5.png
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stigvi skrev:

Jeg har en APC back-ups RS 1500 som har usb tilkobling.

--->   PrisjaktTakk for tips! :)  

 

1 time siden, stigvi skrev:

Til Home Assistant er det en egen integrasjon. Sikkert lite nyttig for deg, men her ser du hva den rapporterer hos meg.

Joda, supert! :)

Finnes plugin til HomeSeer også, og det går inn i PRTG. :) 

 

Vet du om den støtter SNMP?

Ser den har et nettverksinterface, hva får man ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stigvi skrev:

Den tar standard blybatterier som kan kjøpes hos Biltema

Ah! Supert! For UPSen jeg har nå tar ikke det uten litt "hacking" visstnok (etter det jeg forstod), og det er jeg ikke komfortabel med.

 

Kan man bytte med UPSen kjørende...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic.... 

 

Hvordan er det med bruk av UPS innendørs, i nærheten av oppholdsrom? Når blybatterier lades vil det etter det jeg vet utvikles giftig gass (klorgass). Noen betraktninger rundt det? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriene er tette. Dessuten lades de med så lav spenning (13,6V) at gass unngås.

 

Ikke er det klorgass, heller. Det er mest hydrogen, men også litt svovelsyre gass. Populært kalt knallgass av gode grunner.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ditt fikk meg til å kikke litt på min. Så at jeg kan hente inn belastningen på ups'en også. Og på min er den 14% som gir en batteritid på under 12 minutt. Burde kanskje sjekke om batteriene er modne for utskiftning. Som nevnt, de er minst 6 år gamle
image.png.daee0faacf22ba0ea7a1f5ce56868f28.png
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at Komplett selger nye batterier til min UPS, så jeg får (dessverre?) prøve det først. 

 

Det er en BlueWalker PW UPS VI 2000, som jeg var veldig begeistret for da jeg fikk den, men den har selv ikke merket at batterikapasiteten er 0. Det er ingen varsler eller noe slikt. Den har en http-interface som er ubrukelig, så jeg får vel styre den via USB...

 

Hvis ikke det går, så blir det nok en APS RS 1500, så takk for tipset! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

APC er det merket jeg har hatt best erfaring med oppover årene. Uten tvil.

Upser i alle størrelser medregnet.

 

De større APC -modellene med ethernet har alle jeg har vært borti støttet SNMP.

Men det gjelder å lese den lille skriften, i forbrukermarkedet er dette en lite brukt funksjon.

 

Om man vil ha høy oppetid er ikke bytte av batteri i drift så viktig.

Da har man to strømforsyninger på serveren.

En plugget rett i veggen, og en i ups.

Som alt annet som håndterer større effekter, så er også upsen en sannsynlig feilkilde. Og den vil gå istykker, det er kun snakk om tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Ser den har et nettverksinterface, hva får man ut av det?

Med en enkel ping så ser man at upsen er i live.

De APC modellene med ethernet har også ett konsoll som kan fortelle litt om helsen. Dvs. de modellene jeg har plukket på.

Hvor mye informasjon man kan få ut over ethernet varierer sikkert med modell.

Igjen gjelder det å lese den lille skriften 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De billigste har ikke ethernet port. Bruker noen til ca 5000 på jobb + nettverkskort til ca 3000. Da får vimail om noe erfeil, om batteri begynner å bli dårlig osv. Får den til å kjøre test på batteri, hvor lang tid den vil vare før det er slutt osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Moskus skrev:

Det er en BlueWalker PW UPS VI 2000, som jeg var veldig begeistret for da jeg fikk den, men den har selv ikke merket at batterikapasiteten er 0.


Jeg har omtrent samme modell (Bluewalker PowerWalker VI 1000 PSW). Den døde på 10 sekunder når en elektriker la ut sikringen - ingen indikasjon her heller på at batteriene var dårlig før det. 
 

Merk at det er TO batterier (regner jeg med til deg også) - jeg oppdaget det etter å ha mottatt batteri fra Komplett og åpnet for å bytte. Måtte bestille ett til, med frakt så klart... :( 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2021 den 22.16, ZoRaC skrev:

Jeg har omtrent samme modell (Bluewalker PowerWalker VI 1000 PSW). Den døde på 10 sekunder når en elektriker la ut sikringen - ingen indikasjon her heller på at batteriene var dårlig før det. 

Jeg kan egentlig ikke klage så mye, for Bluewalk'eren holdt hele systemet i live under byggeperioden i fjor/forfjor (alt etter hvordan man regner), og da var det en god del strømbrudd.

 

Men at det ikke er noen indikasjon på at batteriet er svakt kan bli et problem. Når det er sagt har jeg opplevd det samme med en APC på jobb også, så det kan vel skje også den beste... :(

 

På 1.1.2021 den 22.16, ZoRaC skrev:

Merk at det er TO batterier (regner jeg med til deg også) - jeg oppdaget det etter å ha mottatt batteri fra Komplett og åpnet for å bytte. Måtte bestille ett til, med frakt så klart... :( 

Hehe! Oppdaget det FØR jeg bestilte. ;) 

 

 

På 1.1.2021 den 22.53, stigvi skrev:

De ligner jo en del, men kanskje ikke helt jeg må ta noen mål. Og prisene var jo sammenlignbare.

Men fordelen er at Biltema er betydelig lettere tilgjengelig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har endel Bluewalker UPSer på jobb, og skal aldri mer kjøpe inn dette billigrælet.. 

Batteriene dør uten noe varsel, det finner man jo først ut av under et strømbrudd.

2 av UPS-ene har faktisk kortsluttet og tatt sikringen med tilhørende blårøyk å spetakkel.

 

Jeg vurderer hjemme og kjøpe en Eaton UPS.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.