Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Foreldrekontroll på nettverket?


Anbefalte innlegg

Jeg er på vei over til Unifi, men til min store irritasjon så finnes der ikke noen god måte å sette opp noe tidsskjema for internett på ulike enheter.

 

Synology har en fantastisk måte å gjøre dette på. Totalt antall timer i løpet av en dag, av på kveld/natt på enheter tilknyttet ulike profiler. I tillegg er det svært enkelt å gi "belønning" i form av xx minutter ekstra ved bruk av en app. Litt som en gratis utgave av circle by Disney. Har bare noe lignende på google sin løsning, men på Unifi finner jeg ikke noe slikt.

 

Noen god måte å løse dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel med Home Assistant og Unifi tror jeg. 
Min Circle har sluttet å virke, investerer i en ny snart(versjon 2 med abb), bedre WAF her i huset. 
Greit å styre skjermtid på iOS/iPados, spesielt fra OSX, men savner å sette max tid på Youtube på TVer etc. Andre ting å kjefte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det viktigste å kunne sette begrensning på tid samt faste tider nettet går av og da spesielt for de to yngste barna. Så lenge de har internett er de helt i hypnose. I det sekundet internett går av så løper de ut for å spille fotball osv.

 

Men, å bare kutte internett manuelt skaper mye frustrasjon, derfor har faste tider og faste kvoter vært en glimrende løsning. 

 

Siden jeg har hatt google wifi til nå har ikke muligheten for å sette maks tid vært tilgjengelig, kun av på kveld og på om morgenen. Kan dog enkelt settes på pause via app eller utvide tiden via app, men det er ikke optimalt da jeg ønsker mer avansert styring av dette.

 

Av til faste tider, typisk 1 time før trening, 15 min før middag, før leggetid osv. I tillegg så ønsker jeg en kvote for hver dag på hvor mye tid som er tilgjengelig, men der jeg enkelt kan legge inn ekstra belønning om en feks har vært på en lang fjelltur, båttur eller lignende der mobilen har fått hvile.

 

Synology sin løsning synes jeg virker interessant, og her kan router brukes med eksisterende utstyr dersom en setter den i brigde mode.

 

 

 

https://www.synology.com/en-global/srm/feature/device_content_control

 

Circle virker også som et godt alternativ, men her er en jo 100% avhengig av at disney sin tjeneste er oppe å går til en hver tid, samt alt en gjør på nettet sendes vel til disney. I tillegg må en vel betale for tjenesten hver måned eller kjøpe circle home plus med livstids abb. 

 

Ideelt sett så kjøper jeg begge og prøver de, og returnerer den jeg liker minst. Får se når jeg har fått montert alt fra Unifi og flyttet inntaket til fiber til "teknisk skap" og ikke inn i stuen. Det må uansett kunne brukes med router og utstyr jeg alt har tilgjengelig.

 

Ideelt sett så hadde det finnes en docker eller lignende som ga samme funksjon. Ble faktisk litt overasket over at noe slikt ikke fantes.

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt sette dette opp som brannmur regler dersom du har edgerouter?
Da kan du lage regler som for eks stopper nettet i ukedager på div tider, og åpner igjen på et annet tidspunkt..

Blir en del regler, men er bare å kopiere den første og redigere tidspunkter.. 
Blokkerer mac adresse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Olstig skrev:

Du kan eventuelt sette dette opp som brannmur regler dersom du har edgerouter?
Da kan du lage regler som for eks stopper nettet i ukedager på div tider, og åpner igjen på et annet tidspunkt..

Blir en del regler, men er bare å kopiere den første og redigere tidspunkter.. 
Blokkerer mac adresse

 

Ja det vet jeg, men synes ikke det er noen god løsning. I tillegg så er det mye styr for å gi ekstra tid en dag, typisk planleggingsdag eller om en er syk, hjemmeskole som krever ekstra osv.

 

Har googlet mye rundt Unifi og denne type styring, og virker som at det er langt flere enn meg som etterlyser en skikkelig løsning på dette. Netgear har jo Circle innebygget i noen routere, Google har det, Synology har det og flere andre. Ser også ut til at de har det selv i Amplifi serien.

 

Så for min del blir det 1 av 2.

 

Returnere Unifi routern å bruke Synology router. Ikke helt ønskelig da jeg ønsker å ha unifi i alle ledd med hensyn til konfigurering.

 

Kjøpe Cirlce å bruke denne på eget vlan knyttet mot ungene sine enheter, alternativt fingbox. Eller bruke en synology router i bridge mode. Heller ikke helt ideelt da det er enda en dings som må kjøpes inn og som tar plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ProphetSe7en skrev:

Returnere Unifi routern å bruke Synology router. Ikke helt ønskelig da jeg ønsker å ha unifi i alle ledd med hensyn til konfigurering.

Du mister ikke så mye.Det bare ser sånn ut inne i Unifi med store ikoner som sier utilgjengelig.

I praksis så betyr dette ingenting. 
Jeg fant også unifi routerene for lette, men av helt andre grunnet.

Ubiquiti har en jobb å gjøre dær. 

 

Synology vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ProphetSe7en skrev:

Kjøpe Cirlce å bruke denne på eget vlan knyttet mot ungene sine enheter, alternativt fingbox. Eller bruke en synology router i bridge mode. Heller ikke helt ideelt da det er enda en dings som må kjøpes inn og som tar plass.

Fungerer denne opp mot Unifi? Hvilken router har du egentlig?

 

Ubiquiti er kanskje tiltenkt andre brukergrupper, derfor har de vell ikke slike løsninger.. 
Jeg har selv en gutt på 7 år som ser mye youtube og spiller ps4, eneste jeg har på hans duppeditter er family link på telefonen.
Ellers sier jeg når han får lov og ikke lov til å spille, eller se på youtube.. Så har ikke hatt behovet for å "stenge" internett og derfor ikke satt meg så inn i hva som finnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette muntlige begrensninger fungerer fint for 2 av barna, men han yngste er helt umulig. I tillegg så gjør faste tider og rutiner at det ikke er noe problem når tid er brukt opp eller internett går av så lenge han vet om dette på forhånd.

 

Slik det er i dag med google wifi så stopper den nett ved leggetid, men alt annet må pauses manuelt. Greit når jeg er hjemme, men min samboer er så lite teknisk anlagt at alt må gå via meg til en hver tid, og det orker jeg ikke lengre.

 

Om en kobler Circle direkte så overvåker den alle enheter, og en velger selv hvilke enheter som skal kontrolleres. Ulempen er jo at alt går via Circle på denne måten, og en må da ha den nye circle home plus for at ikke Circle skal være en begrensing på hastighet på nettverket.

 

Men det skal gå å lage egne vlan og kun koble circle mot disse og på den måten velge hvilke enheter som skal gå via Circle og ikke.

 

Nå har jeg aldri satt opp noe Vlan før eller hatt behov for så veldig avansert nettverk, men siden jeg har trukket kabel til AP og kamera så måtte jeg inn med POE switch, og pga en feilleveranse fra Ubiquti så fikk jeg Dream Machine Pro til en meget gunstig pris. Uten at jeg helt har satt meg inn i hvordan vlan fungerer, så vil det slik jeg forstår det blir problemer med typiske ting som chromecast, plex/emby og andre ting en ønsker at skal være tilgjengelig for alle her hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ProphetSe7en skrev:

Uten at jeg helt har satt meg inn i hvordan vlan fungerer, så vil det slik jeg forstår det blir problemer med typiske ting som chromecast, plex/emby og andre ting en ønsker at skal være tilgjengelig for alle her hjemme?

Ja, chromecast (som eksempel) bruket broadcast, som pr. definisjon er begrenset til sitt eget nettvekssegment, og et eget nettverksegment (==netverk og maske) er det man typisk har separat for hvert VLAN.

 

Det finnes måter å repetere broadcast mellom forskjellige netverkssegmenter, men etter erfaring kan det fort bli hårete og det igjen krever inngående kjennskap til tcp/ip/arp.

 

En annen måte er putte firewallregler mellom to VLAN med samme nettverk, aka. bridged firewalling.

Dette er heller ikke uten skarpe kanter og skrukker, som igjen fort krever dypdykk i detaljerte deler av nettverking.

 

Mange router/brannvegg -produsenter hevder at de har løst disse problemene og at man klikke på et par ikoner og DITT problem er løst.

Etter mitt syn er det som å vinne i lotto, da alle har forskjellige ting de ønsker.

 

Og, ja, det er enklere å vinne i lotto om sjansen for å vinne er 50%.

Det vil si: Enten har du internet, eller så har du ikke.

Om du har en ruter/brannvegg med bridged VLANs der det ene VLANet kan stenges av på egenkonfigurerbart tid etter forgodtbefinnende så er man i mål.

 

😄

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Olstig skrev:

Fungerer denne opp mot Unifi? Hvilken router har du egentlig?

 

Ubiquiti er kanskje tiltenkt andre brukergrupper, derfor har de vell ikke slike løsninger.. 
Jeg har selv en gutt på 7 år som ser mye youtube og spiller ps4, eneste jeg har på hans duppeditter er family link på telefonen.
Ellers sier jeg når han får lov og ikke lov til å spille, eller se på youtube.. Så har ikke hatt behovet for å "stenge" internett og derfor ikke satt meg så inn i hva som finnes :)

 

Ja uten å måtte gjøre dette for avansert så må det nok bli en løsning som har kapasitet nok til at alle enheter på nettverket kan gå via den uten at det på noe vis setter begrensninger på hastighet osv.

 

Circle home Plus skal være oppgradert og ikke by på begrensninger, samme med Synology og andre routere som kan løse dette i bridge. Circle er avhengig av at Disney holder liv i denne tjenesten. Negativt at den kan slutte å virke om de legger ned tjenesten, men positivt at det da aktivt jobbes med å forbedre tjenesten så lenge de har den i salg.

 

Noen som vet om versjonen av circle home Plus som selges i Norge er med ett år eller livstids abb?

 

Edit: Fant ut av det. Er 1 år som selges i Norge, tilbud nå til 1395. Oppgradering til livstid koster 199$ eller en kan betale hver måned 9.99$. Det er med andre ord en ganske dyr løsning. Si jeg trenger dette de neste 6 årene, da skal alt av unger være gammel nok til at slike begrensninger er unødvendig. Da vil circle ha kostet meg ca 3100.

 

Synology vil være en engangs utgift på 1700 for MR2200AC. Siden Wi-Fi skal deaktiveres på denne er det ikke behov for den dyreste utgaven med raskere Wi-Fi. Velger jeg denne løsningen har jeg strengt tatt ikke behov for Dream machine pro heller, kun en controller til AP og switch.

 

Har litt tid å undersøke alternative løsninger før nye nettverket er klart til å tas i bruk.

 

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 02/01/2021 at 00:11, ProphetSe7en said:

Jeg er på vei over til Unifi, men til min store irritasjon så finnes der ikke noen god måte å sette opp noe tidsskjema for internett på ulike enheter.

 

Synology har en fantastisk måte å gjøre dette på. Totalt antall timer i løpet av en dag, av på kveld/natt på enheter tilknyttet ulike profiler. I tillegg er det svært enkelt å gi "belønning" i form av xx minutter ekstra ved bruk av en app. Litt som en gratis utgave av circle by Disney. Har bare noe lignende på google sin løsning, men på Unifi finner jeg ikke noe slikt.

 

Noen god måte å løse dette på?

Det er jo mulig å sette opp trådløst nett med ulike VLAN/sid og styre barnenettet på tid. Bruker dette selv - har en Unifi DreamMachine Pro. Med OpenDNS styrer jeg innholdet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg, men synes ikke det er noe elegant løsning. Ikke noen enkel måte å gi "bonustid" eller sette på pause. Det er også ganske tungvint å ha ulike nettverk på alle sammen med tanke på mediaserver, Sonos, plex osv. Jeg vil ha alle koblet på samme nettverk, men hver enhet koblet mot profiler der jeg enkelt med en app kan overstyre tidsplanen som er satt på de ulike profilene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, ProphetSe7en said:

Det vet jeg, men synes ikke det er noe elegant løsning. Ikke noen enkel måte å gi "bonustid" eller sette på pause. Det er også ganske tungvint å ha ulike nettverk på alle sammen med tanke på mediaserver, Sonos, plex osv. Jeg vil ha alle koblet på samme nettverk, men hver enhet koblet mot profiler der jeg enkelt med en app kan overstyre tidsplanen som er satt på de ulike profilene

Enig, skulle gjerne hatt noe mer elegant selv. Men jeg tviler vel på at Unifi har noe slikt på prioritetslisten sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.