Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny dørlås


Fuzzic

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Fruen har hintet litt på at vi kanskje burde gå til innkjøp av en ny dørlås med mulighet for brikke og da er jeg ikke vond å be 😉

Hovedønske er selfølgelig og kunne kutte ut nøkkelen. Skulle en brikke bli borte så må det være enkelt å slette brikken for så å legge til ny. Når det gjelder nøkkel-teknologien så hadde det vært fint om brikken til Sector kunne brukes, eller om man står fritt til å bruke forskjellige. 

Ønsker også app-styring tilfelle det skulle bli aktuelt og slippe inn f.eks. håndverkere. Også greit å ha tilfelle barna skulle miste nøkkelen. 

Skulle gjerne også fått integrert dette i mitt oppsett. Kjører i dag Home Assistant og har wifi og zigbee enheter. Har en Cc2531 for Zigbee, men ingen Zwave. Er ikke fremmed for å kjøpe en Zwave stick 😉

Har også Sector alarm, men ønsker ikke å ha noe som ikke kan brukes hvis en avtale opphører. 

 

Har sjekket ut Yale, men de lar seg vel ikke integrere så lett. 

ID lock har jeg lest litt om, men ikke så mye. 

Så også at Elkjøp kjører tilbud på Wattle, men det merke kjenner jeg veldig lite til. 

Er det noen som har noen anbefalinger å komme med? 

Endret av Fuzzic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Yale Doorman med Verisure komm modul og Verisure Gateway uten abonnement. Funker supert fra telefonen med å både styre låsene og legge til/endre/slette brukere. Integreringen i HomeSeer er ikke helt god for tiden med da tilbakemelding om status ikke fungerer men HomeSeer styrer låsene helt fint.

 

Jeg kjenner ikke til de andre du nevner men tror Yale er et kurant og trygt valg, største ulempen er at låsen er stor og ruvende, hadde ikke gjort noe om de laget et mer kompakt design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen! Da har jeg litt å lese om 🙂

Hvordan er støtten for brikker på de forskjellige låsene? Støtter de kun egne brikker eller kan man bruke hva som helst av RFID brikker? 

Har Sector i dag med tilhørende brikke, så hadde vært fint å kunne bruke den. 

Vet også at det finnes små klistremerker med RFID som kan være interessant å bruke. 

Ingen som har erfaring med Wattle? 

 

@Moskus Hvorfor ID Lock og ikke Yale eller andre? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jaknudsen skrev:

Hva er vitsen med å kvitte seg med nøkkel hvis den likevel må erstattes av brikke?

1) Unger har en tendens til å dele koder.

2) Unger mister nøkler. 

-> Det er enklere å fjerne en brikke enn å erstatte en haug med nøkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

1) Unger har en tendens til å dele koder.

2) Unger mister nøkler. 

-> Det er enklere å fjerne en brikke enn å erstatte en haug med nøkler.

Helt enig. 

Det er også lettere å gi ungene (eller kona) en ny brikke enn en ny kode. 

Hvordan er det med Yale/ID Lock og kompatibilitet med forskjellige type brikker? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 3.1.2021 den 10.00, Moskus skrev:

IDlock 150. Hands down. :) 

Lokal kontroll med Z-wave og nå også Zigbee. 

Hei.

Et meget interessant produkt. Men fungerer z-wave og zigbee-modulene i Home Assistant mon tro?

Jeg har forøvrig kikket litt på denne i det siste:

https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/hjem-og-interior/vertkoy-og-sikkerhet/easy-access-56654814/?variantCode=820681&utm_source=prisguiden.no&utm_medium=referral&utm_campaign=obs prisguiden&utm_content=prissammenligning

Finnes en Zigbee-modul til den. Men har ingen anelse om den er støttet i Home Assistent den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.