Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave temperatursensor med ekstern føler


Anbefalte innlegg

Hei

 

Det er overraskende vanskelig å finne en enkel, og rimelig, Z-Wave temperatursensor med ekestern føler.

Men etter mye leting så fant jeg denne: https://www.climaxnordic.com/new/tso-9-zw.php 

Er det noen som vet hvor denne kan kjøpes. "Climax" hadde en del av interesse, men jeg har ikke funnet noen forhandler. Det kan muligens komme av at "firmanavnet" også gir Google andre assosiasjoner enn hjemmeautomasjon. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye leting så tror jeg at jeg har et svar som passer meg:

Brukstilfellet er vedfyrt vannbåren varme, 7000 liter vann som akkumulator og et ønske om beskjed når det må fyres, samt statistikk på en del temperaturer.

Bare på tankene er det ønskelig med 6 følere for å følge med på sjiktingen. 

I tillegg er det greit å vite temperaturen på vannet til fordelere til gulvvarme for å kunne beregne passende pådrag.

 

Men siden de hadde en del muligens interessante produkter så vil jeg fremdeles gjerne vite hvor man får kjøpt https://www.climaxnordic.com/-produktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AldriFerdig skrev:

Ja, det er greit i utgangspunktet, men å få Smart Implant til å fungere med DS18B20 har vel vist seg å være noe problematisk... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festbrems er et begrep å lære seg Moskus. 😉 Og her trodde jeg alt var enkelt.

Ser i alle fall at det er noe som må gjøres som et test-prosjekt, og at det sannsynligvis er best å lage kablene selv basert på originale Maxim Integrated DS18B20 (f.eks. her (håper jeg) https://no.rs-online.com/web/p/temperature-sensors-humidity-sensors/1908100/).

Det synes å være mulig med litt magi, forsiktighet, og en venn med Fibaro-utstyr som kan oppdatere firmware på Fibaro-enhetene. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AldriFerdig skrev:

 Og her trodde jeg alt var enkelt.

Ja, burde være. Jeg har forløperen til Smart-Implant, Universal Binary Sensor, gående her på tredje året og den funker som et skudd. Kjøpte meg en Smart Implant for å ha liggende som reservedel siden UBS ikke er tilgjengelig lengre men etter litt prøvekjøring ble den inventar i rotekassen på ubestemt tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29/11/2020 at 15:17, Daniel_hoy said:

Sendte dette spørsmålet til Fibaro :

 

I have a Fibaro smart implant.
Bought it to use it as 2 switches and connect temperature sensors.
I can`t find any information about that it can only be used with 2 outputs when in non secure mode. And in non secure mode temp sensors are not working. So it is not possible to use it how I want.
What can I do to connect 5 pcs DS18B20 temp sensors and control 2 outputs at the same time?

 

Og fikk dette svaret:

 

Hi,
It should not be a problem, doesn’t matter if it’s in secure mode or not. What does matter is the Supported temp sensors – are only legit Maxim Integrated DS18B20. On the replacements or fakes DS18B20 temperature measurement may not work. It comes from different implemenentations of 1-Wire protocol or different format of transmitting data.
It is not possible to say on how long may be the wire to correctly operate with Smart Implant.
The only condition is that the capacity between live wire and – wire, and transmission wire and live wire has to be less than 1 nF (see attachment). It can be easily measured by using any multimeter available in every electrical store.
Capacity of the wire depends on his build, distance between them and thickness of wire itself. You can assume that low voltage cables up to 20 m have their capacity lower than 1 nF.
You can operate with 5 pcs of DS18B20 and 2 outputs but you have to turn on the control protection which will seperate the outputs from the inputs.
Hope you will find that helpful!

 

Jeg har vanskelig for å tro at Fibaro har laget en dings som skal støtte sensoren DS18B20 (Fra manualen: Supported digital sensors: 6 DS18B20 or 1 DHT22). Men jeg har ingen problemer med å tro at det er mange DS18B20 som ikke er originale, og at Fibaro ikke har testet på mange versjoner av "standarden". Jeg ser godt selv at det er mye tro her fra min side, så det er trolig at jeg må tro om igjen. 😉

 

Til dere som har plagdes, er det originale DS18B20 fra Maxim Integrated som er testet, eller er det ferdige sensorkabler med noe som skal være DS18B20-kompatibelt. Etter å ha lest svaret fra Fibaro over så satser jeg i alle fall på å få tak i originale sensorer, og så forsiktig teste med egenproduserte kabler. Siden alt er innendørs så har jeg ikke noe krav til vanntetthet.

 

Det er imidlertid litt bekymringsfullt at manualen (https://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGBS-222/FGBS-222-EN-T-v1.2.pdf) sier "6 DS18B20 or 1 DHT22" mens eposten fra Fibaro sier 5.

I noe av det jeg har lest så synes det som om alle sensorene "mistes" hvis det er problemer med en. Muligens en medfølgende årsak. 

 

Når jeg ser på koblingsdiagrammet til Fibaro så skal sensorene kobles i parallell.  Det har jeg ikke lagt merke til før nå. Bra jeg ikke bestilte en rekke 10 meter lange kabler - av ukjent kvalitet. Nå ser det ut som om en kabel holder med 5 (eller 6) sensorer koblet i parallell mot slutten, og over ca 150 cm. Men første test blir med en sensor.

Endret av AldriFerdig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AldriFerdig skrev:

 

Jeg har vanskelig for å tro at Fibaro har laget en dings som skal støtte sensoren DS18B20 (Fra manualen: Supported digital sensors: 6 DS18B20 or 1 DHT22). Men jeg har ingen problemer med å tro at det er mange DS18B20 som ikke er originale, og at Fibaro ikke har testet på mange versjoner av "standarden". Jeg ser godt selv at det er mye tro her fra min side, så det er trolig at jeg må tro om igjen. 😉

 

Til dere som har plagdes, er det originale DS18B20 fra Maxim Integrated som er testet, eller er det ferdige sensorkabler med noe som skal være DS18B20-kompatibelt. Etter å ha lest svaret fra Fibaro over så satser jeg i alle fall på å få tak i originale sensorer, og så forsiktig teste med egenproduserte kabler. Siden alt er innendørs så har jeg ikke noe krav til vanntetthet.

 

Det er imidlertid litt bekymringsfullt at manualen (https://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGBS-222/FGBS-222-EN-T-v1.2.pdf) sier "6 DS18B20 or 1 DHT22" mens eposten fra Fibaro sier 5.

I noe av det jeg har lest så synes det som om alle sensorene "mistes" hvis det er problemer med en. Muligens en medfølgende årsak. 

 

Når jeg ser på koblingsdiagrammet til Fibaro så skal sensorene kobles i parallell.  Det har jeg ikke lagt merke til før nå. Bra jeg ikke bestilte en rekke 10 meter lange kabler - av ukjent kvalitet. Nå ser det ut som om en kabel holder med 5 (eller 6) sensorer koblet i parallell mot slutten, og over ca 150 cm. Men første test blir med en sensor.

 

Grunnen til at det står 5 i mailen er at jeg spurte om 5 sensorer. Det var det jeg ville koble til. Jeg har sensororer som sikkert ikke er originale, men fungerer fint mot fibaro smart implant. Det som ikke fungerer er å koble til sensorer når den er inkludert som non-secure. Og den må være inkludert som non-secure om du skal bruke begge rele utgangene. 

 

Temp sensor er koblet til nå og gir bare feil i loggen når temperaturen forandrer seg. Om jeg inkluderer den som secure, så får jeg opp temp, men ikke rele styring.

jan-03 17:21:23   Z-Wave Error (2) Sensor Multilevel Report for type Air_Temperature received, but the corresponding device Node ID cannot be found.(2) Node/Instance=19/-1
jan-03 17:21:22   Z-Wave Error (2) Sensor Multilevel Report for type Air_Temperature received, but the corresponding device Node ID cannot be found.(2) Node/Instance=19/-1
jan-03 17:15:14   Z-Wave Error (2) Sensor Multilevel Report for type Air_Temperature received, but the corresponding device Node ID cannot be found.(2) Node/Instance=19/-1
jan-03 17:09:58   Z-Wave Error (2) Sensor Multilevel Report for type Air_Temperature received, but the corresponding device Node ID cannot be found.(2) Node/Instance=19/-1
jan-03 17:06:45   Z-Wave Error (2) Sensor Multilevel Report for type Air_Temperature received, but the corresponding device Node ID cannot be found.(2) Node/Instance=19/-1

 

 

Hadde tenkt å bruke smart implant til å styre hastighet på ventilasjon og måle temperatur på luft inn og ut av ventilasjon. Nå blir den bare brukt til styring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - Takker Daniel.

Jeg har kun tenkt å bruke den for temperaturmåling. Styringen må gjøres av f.eks. Heatit Z-Water.

Jeg ser at Expert har både Fibaro Fibaro Smart Implant og FIBARO DS-001 (https://www.power.no/hjem-og-fritid/smarte-hjem/smart-home-varme-og-klima/vaerstasjon-og-klima/fibaro-ds-001-temperature-sensor-4pk-z-wave/p-1083449/) som synes å være (fra andre søk) en DS18B20 - forhåpentligvis garantert kompatibel med Smart Implant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2021 den 18.18, Moskus skrev:

At den ikke fungerer så bra med DS18B20-temperaturfølere. Til annet bruk er den genial. :) 

 

Problemet mitt var ikke at den fungerer dårlig med DS18B20 temperatursensor, men at homeseer ikke vil få inn temperatursensorene.

Prøvde hos en kompis med Homey, og der gikk den rett inn...

NB: Må koble til alle temperatursensorene FØR du inkluderer den til kontrolleren..

 

1 time siden, AldriFerdig skrev:

Da er to stykk Smart Implant bestilt, og 15 originale DS18B20 (siden det var nesten samme pris som for 10, gratis frakt over 500).

Skal rapportere hvordan det går.

 

Gjerne det, fungerer det, så må jeg bestille noen originale jeg også å teste.. Har noen ferdig terminerte fra ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 04/01/2021 at 18:46, AldriFerdig said:

Da er to stykk Smart Implant bestilt, og 15 originale DS18B20 (siden det var nesten samme pris som for 10, gratis frakt over 500).

Skal rapportere hvordan det går.

 

🙂

Jeg fikk Fibaro Smart Implant i dag. Den er MYE mindre enn jeg trodde. Så liten (2 sukkerbiter) at jeg nesten ikke fant den i esken. Basert på bildene jeg har sett så trodde jeg den var på størrelse med en kortstokk, og med ordentlige pinner/punkter for tilkobling av input. Heldigvis er det med en plugg med kabler som enkelt kan skjøtes.

Men den er så liten at jeg ønsker å plassere den i en større (minst kortstokk) boks, med skruterminaler, eller lignende. Noe som er egnet til å skru fast på veggen.

Noen forslag?

 

Jeg har bestilt DS18B20 fra "https://no.rs-online.com/web/". Nå har jeg kikket litt nærmere på dem og de har jo en mengde stuff, f.eks. Mean Well strømforsyninger i stort utvalg. Også meeengder med bokser, plugger og diverse. Så mye at det er vanskelig å finne frem når man ikke helt vet hva man trenger.

 

Er det noen som har erfaring med dem? Så langt virker de ok, og med rimelige priser basert på DS18B20 og alternativene jeg fant - som var opp til fem ganger dyrere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AldriFerdig skrev:

 

🙂

Jeg fikk Fibaro Smart Implant i dag. Den er MYE mindre enn jeg trodde. Så liten (2 sukkerbiter) at jeg nesten ikke fant den i esken. Basert på bildene jeg har sett så trodde jeg den var på størrelse med en kortstokk, og med ordentlige pinner/punkter for tilkobling av input. Heldigvis er det med en plugg med kabler som enkelt kan skjøtes.

Men den er så liten at jeg ønsker å plassere den i en større (minst kortstokk) boks, med skruterminaler, eller lignende. Noe som er egnet til å skru fast på veggen.

Noen forslag?

 

Jeg har bestilt DS18B20 fra "https://no.rs-online.com/web/". Nå har jeg kikket litt nærmere på dem og de har jo en mengde stuff, f.eks. Mean Well strømforsyninger i stort utvalg. Også meeengder med bokser, plugger og diverse. Så mye at det er vanskelig å finne frem når man ikke helt vet hva man trenger.

 

Er det noen som har erfaring med dem? Så langt virker de ok, og med rimelige priser basert på DS18B20 og alternativene jeg fant - som var opp til fem ganger dyrere.

 

 

Legg den inn i en vanlig koblingsboks? F.eks elko sin

 

Rs components er en bra butikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AldriFerdig skrev:

Jeg har bestilt DS18B20 fra "https://no.rs-online.com/web/".

Sjekk også Elfa. :) 

 

13 timer siden, AldriFerdig skrev:

Men den er så liten at jeg ønsker å plassere den i en større (minst kortstokk) boks, med skruterminaler, eller lignende. Noe som er egnet til å skru fast på veggen.

Noen forslag?

Jeg har gjort det som @Bjonness anbefalte, satt dem inn i en standar Elko IP67-boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passende boks er greit nok. Bokser er enkle nok til at jeg kan finne ut av dem.

 

Men jeg har lyst til å gjøre dette litt mer ordentlig enn bare å lodde sammen sensorene, strøm og Smart Implant. Nåværende plan er for en passende boks som vil inneholde begge mine FSIer (Fibaro Smart Implant). Boksen skal ha 3 plugger. En for strøm til begge sensorene, og en for hver ledning med opp til 6 DS18B20er.

Vanligvis vil boksen være fastmontert, men det er ønskelig at det er mulig å ta den med til en kamerat for å oppgradere firmware. Da kan et 9V-batteri være strømforsyningen.

 

Det jeg leter etter nå er noen passende plugger. Jeg har ingen erfaring med noe mindre enn RS232 (DB9)-plugger, men jeg synes ikke de helt passer. Bare en av dem er jo større enn hele FSIen. 😉

 

Ønskelig plugger er noen passe små til lodding, med enkel montering også i en boks.

 

Når jeg skriver dette så kommer jeg på RJ45 og UTP-kabler. Det har jeg liggende siden jeg kabler slikt selv, og det er kanskje passende her også. UTP (CAT6) kabel bør vel fungere til DS18B20, og RJ45 er jo fine signal-plugger.

 

Når jeg tenker litt videre så går det jo an å ha en liten strømforsyning i boksen, f.eks. https://no.rs-online.com/web/p/embedded-switch-mode-power-supplies-smps/0413667. Da er det jo bare å plugge den inn uansett hvor det måtte være, og det er enkelt å plugge/bytte sensorer.

 

Noen som ser en ulempe med denne løsningen? Elelr for å spørre på en annen måte, hvor dumt har jeg tenkt nå? 🙂

 

Noen bedre forslag til kabel og plugger enn UTP og RJ45?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterer litt med meg selv her, for å muliggjøre innspill, og korrigering av dumme ideer. Og for kanskje å gi noen ideer. 😉

Hvis man bruker gjennomgang av denne typen https://no.rs-online.com/web/p/ethernet-connectors/7980723 så blir det jo kjempeenkelt.

Strømforsyning i boksen, RJ45 hanplugg klemp på signalledningene fra FSIen. Da er det bare å lage en UTP-ledning med DS18B20 loddet på samme tre ledere i passende avstander. Alt er enkelt å demontere, flytte og teste. Med de signaleringshastigheter og avstander vi snakker om her så bør ikke et par plugger ødelegge signalet fra sensorene.

 

Jeg tror jeg har en plan.

Stjerne i margen til den som kommer opp med showstopperen. 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.