Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Beste rimelige løsning for hytte med varsel ved strømbrudd.


oakl

Spørsmål

Hei. 

 

Selv har jeg et relativt komplekst system hjemme basert på Homeseer, 433MHz og Z-wave og kjenner dette systemet godt.

 

Nå har jeg imidlertid fått en forespørsel fra min far etter en hendelse i fjor hvor hytta hadde vært strømløs en periode og de ble møtt av en fryser full av tint og fordervet mat 🤨

 

Han ønsker derfor et system hvor han minimum blir varslet ved evt strømbrudd og jeg tenker det også er greit med noen temperaturmålere (inne, pumpehus ute og fryser f. eks) og evt styring av et par panelovner og varmekabel til vannledning. Hytta er enkel standard men har kablet Internett. 

 

Jeg er relativt blank på andre systemer enn Homeseer, så vet ikke hva som er det enkleste/rimeligste man kan slippe unna med.

 

Kunne jo kjøpt en HS4 og en raspberry PI men vil gjerne ha et system som er intuitivt og enkelt i bruk for en ikke-teknisk person uten å være avhengig av stadig support (fra meg). Oppsett og konfigurering hjelper jeg selvsagt til med

 

Ser det er tilbud nå hos power på Telldus startsett: https://www.power.no/hjem-og-fritid/smarte-hjem/kontrollenheter-for-smarte-hjem/kontrollenheter/telldus-startsett/p-1040909/

 

Er dette noe å satse på? Evt ulemper? Andre forslag? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
13 timer siden, oakl skrev:

Jeg vet ikke om dette vil oppfattes som lettere enn HomeSeer. Det var iallfall ikke min tanke sist jeg kikket på det. Enklere på noen måter, men ikke en sånn at dette slipper jeg onkel Per på 80+ på uten opplæring...

 

Jeg tror ikke vi kommer utenom FutureHome hvis det er enkelheten som skal vurderes. Det er vel egnet på hytter, men da må man ha fast internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
  • 0

Hei, takker for tipsene 🙂

 

Tar en titt på FutureHome. Ser dette koster mer litt men kan jo være verdt det.

 

Har også vært tanken på en "ring hytta varm", men denne er jo ikke noe rimeligere egentlig og man binder seg opp til et kontantkort evt. abonnement som ikke er nødvendig da det allerede er fast internett på hytta. Men interfacet ser jo enkel og greit ut og noen ganger er jo det enkleste det beste. Fordelen med denne er jo at den har innebygget strømbruddvarsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.