Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kjøpehjelp NUC


Anbefalte innlegg

HS3 i seg selv trenger ikke så mye, det er alt annet (som plugins) som krever mest. Hva har du i dag og hvilke plugins har du? Hvor stort Z-wave nettverk, og hvor mange noder og antall enheter?

 

Jeg ville minimum sagt en i3-prosessor (helst i5) og helst 8 GB RAM. Da har du en maskin som skal kunne takle det meste du kaster på den i noen år fremover.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Moskus, i7 koster 500,- mer enn i5.

 

Da har jeg skjønt hva som er viktig...

 

0 MB (installert) / 16 GB (maks.) - DDR3L SDRAM - ikke-ECC 

 

Må dette være 2 like brikker eller var det i gamle dager.

 

Black friday...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Erling said:

Må dette være 2 like brikker eller var det i gamle dager.

 

Det var vel i veldig gamle dager? Ulike brikker vil fungere sammen (så lenge de støttes av hovedkortet naturligvis), men hastighet settes da etter den tregeste brikken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne bruke bare en brikke, eller to av ulik størrelse, men du får bedre ytelse med to like. (Doble minnekanaler mot CPU)

 

Og kjøp for all del en av de med Skylake, så du ikke kjøper noe med et allerede utdatert chipset.

Endret av Llandari
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Llandari skrev:

Og kjøp for all del en av de med Skylake, så du ikke kjøper noe med et allerede utdatert chipset.

 

Takk til alle.

 

Da blir det i5 https://www.komplett.no/product/873239/datautstyr/kabinetterbarebone/barebone-m-hovedkort/intel-nuc-nuc6i5syh-skylake#

 

og ikke i6 https://www.komplett.no/product/862883/datautstyr/kabinetterbarebone/barebone-m-hovedkort/intel-nuc-nuc5i7ryh#

 

hvis jeg skjønte deg riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Fredrick skrev:

Det var vel i veldig gamle dager?

Takk. Nå føler jeg meg gammel. ?

 

Det er ikke lenge siden. Sant...? SANT?!

?

 

 

6 minutter siden, Erling skrev:

Takk igjen, da ble det den lille modellen med 2x8GB hjerne og 500GB plass for .jpg-filer.

Hvis du kan spandere på deg en SSD-disk, så gir det nok en god uttelling. Ikke så mye for HS3 sin del, men mer OSet generelt og oppstart spesielt. Har vel også litt mer driftsikkerhet(?) ettersom det ikke er noen bevegelige deler.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Nå føler jeg meg gammel. 1f62e.png

 

Det er ikke lenge siden. Sant...? SANT?!

1f601.png

 

 

Hvis du kan spandere på deg en SSD-disk, så gir det nok en god uttelling. Ikke så mye for HS3 sin del, men mer OSet generelt og oppstart spesielt. Har vel også litt mer driftsikkerhet(?) ettersom det ikke er noen bevegelige deler.

 

 

Tja, det med RAM er vel tilbake til EDO-ram, altså ca. 20 år.

 

SSD er en selvfølge om han valgte den siste (lille) modellen jeg linket til, da denne ikke har ordinære plasser for lagring. Kun M.2-slot for SSD.

Endret av Llandari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var selvsagt en SSD-disk jeg kjøpte.

 

5% ekstra rabatt på visa denne mnd. Det hjelper med argumentasjonen for meg selv.

 

+

 

Jeg føler meg også gammel Moskus, jeg har hatt bærbar som kostet dobbelt så mye som bllen min - i nittitallet. Bilen ga jeg 29 for...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

CPU-hjelp...

 

Leste i kjøpetråden at en kar hadde kjøpt HP.

 

Rimeligere enn min, bedre CPU også ser det ut til.

 

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-6500T-vs-Intel-Core-i5-6260U

 

Har fortsatt mulighet til retur, bør jeg gjøre det?

 

https://www.komplett.no/product/873238/datautstyr/kabinetterbarebone/barebone-m-hovedkort/intel-nuc-nuc6i5syk-skylake?noredirect=true#

 

eller

 

https://www.dustinhome.no/product/5010894496/prodesk-400-g2-mini#specifications

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen formening om hva som er best, men den sistnevnte der har vi en del hundre av på jobb, veldig greie maskiner, dvs, vi har ikke akkurat samme type, men HP EliteDesk 800 G2 SFF.

Ikke så veldig pene å se på, men de gjør jobben og er ganske stabile hittil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nettopp skrev:

Merk at det ikke er hdmi eller WiFi på Hp som jeg kjøpte, men det er win 10 pro, samt bra med ram. Har fulgt med en stund, tror det er mye for pengene hvis det matcher behovet. 

 

Puh, må ha wifi.

 

Takk for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dell har et alternativ med HDMI, OptiPlex 7040 http://www.dell.com/us/business/p/optiplex-7040-micro-desktop/pd

Den kommer også med 2xDP eller 1xDP + 1xVGA (VGA fungerer forøvrig dårlig på disse)

Men heller ikke den har wifi, så om det er avgjørende burde du se på noe annet, om du ikke vil kjøre eksternt nettverkskort da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Evelen said:

Har ikke noen formening om hva som er best, men den sistnevnte der har vi en del hundre av på jobb, veldig greie maskiner, dvs, vi har ikke akkurat samme type, men HP EliteDesk 800 G2 SFF.

Ikke så veldig pene å se på, men de gjør jobben og er ganske stabile hittil.

 

Har god erfaring med disse selv, veldig stabile maskiner, og vPro er jo genialt når man kjører uten skjerm. i5 NUC har også vPro, skjønner ikke hvorfor de droppa dette på i7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sette en ekstra IP-adresse på nettverkskortet, og koble seg til denne med en VNC klient uavhengig om OS kjører eller ikke. 

Man kan også åpne en webside og velge boot device, power on/off osv

Litt som på de "skikkelige" serverne (HP iLO/Dell iDRAC osv), men i forenklet utgave

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Norseman skrev:

Man kan sette en ekstra IP-adresse på nettverkskortet, og koble seg til denne med en VNC klient uavhengig om OS kjører eller ikke. 

Man kan også åpne en webside og velge boot device, power on/off osv

Litt som på de "skikkelige" serverne (HP iLO/Dell iDRAC osv), men i forenklet utgave

Det var jeg faktisk ikke klar over, kunne du linket til noen dokumentasjon som forklarer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.