Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rimelig alternativ til Hue? Gu10 og E27


Anbefalte innlegg

Jeg kjenner meg ikke igjen i forhold til det negative om blir sagt om Ikea pærer.
Jeg har mange varianter og har hatt de fra de kom på markedet.
Ingen av mine pærer har dødd eller mistet tilkoplingen noensinne.
Jeg justerer fargetempraturen, kopler de i par alt fungerer.
La fort Ikea GW på hylla til fordel for DeConz men tidvis hatt litt utfordringer i forhold til oppdateringer på DeConz.

Jeg slutta å kjøpe Hue på grunn av den gode erfaringen fra Ikea.
Hvis jeg skal trekke fram noe negativt så må det være at det var litt kronglete å få de registrert (i DeConz).
Jeg har heller ikke prøv de i kuldegrader så der vet jeg da naturlig nok ikke hvordan de er.
Hvis jeg skal våge meg inn på mulige årsaker til problemer med pærer og levetid ville jeg ha sett på kvaliteten / stabiliteten på strømnettet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 26.1.2021 at 09:09, Moskus said:

Wifi? Kun for små installasjoner, i så fall

Wiz mener noe annet (så klart). De mener at teknologien fint kan brukes for store kommersielle installasjoner opp til 10.000 lys. Selv tester jeg nå Wiz som kom godt ut i en test i TEK.no før jeg bestemmer meg for hva jeg velger da jeg ønsker mulighet for talestyring av lys i huset. Så langt er jeg imponert over Wiz, mest over prisen på pærer. Du får WCA til 179,-

 

Jeg mener Wiz og andre Wi-Fi systemer helt klart vil være et godt (billigere) alternativ til ZigBee om man har et eget WLAN og VLAN dedikert for dette formålet. De fleste av disse systemene krever uansett at du har 2,4Ghz nett. De fungerer også helt fint om nettet går ned ved å bruke eksisterende bryter. Du kan til og med bestemme hva som skal skje når du skrur av og på strømbryter: til siste modus eller to andre ferdig definerte modus. Ganske kjekt. Det å kunne bruke eksisterende brytere på vegg å slippe installasjon av ZigBee eller Z-wave "piller" er også en stor fordel.

 

Så kan man så klart være skeptisk til at det er skybasert, men det toget har gått for lenge siden for min del. Når det gjelder integrasjon mot andre systemer er det ikke like god støtte som med ZigBee, men det finnes muligheter til lokal styring via JSON. Sikkerhet er også man kan stille seg spørsmål ved. Dette ble skrevet i 2019, mulig Wiz har forbedret sikkerheten selv om jeg tviler..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, toonwolf skrev:

men det finnes muligheter til lokal styring via JSON.

videre fra den linken:

Sitat

The bulb also does regular DNS lookups on the host "mqtt.wiz.world."

Så, man kan annta at ved å overstyre "mqtt.wiz.world" til å peke på sin egen mqtt-server så har man kanskje full lokal kontroll.

Og da begynner det å ligne på noe.

Men, så er man avhengig av at Wiz ikke plutselig finner på at de skal "fikse" sikkerheten.

Wiz er eid av samme selskap som Philips Hue. Ikke usannsynlig at det skjer noe med "sikkerheten" på disse pærene om det blir litt skiving i pressen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, toonwolf said:

Vil det være mulig å lage en HS plug-in for Wiz basert på dette? https://github.com/nmoschkin/WizLib - tenker ja, men krever at noen har kunnskap, tid og motivasjon for å lage det. Jeg har dessverre bare det siste 😉

Det at man har ett API/en komponent å kjøre det mot hjelper mye. Ulempen er at det er mye annet "mikk-makk" som også må kodes i en Plugin. Styring av devicer, håndtering av trykk på knapper etc. Hadde du på ett eller annet vis klart å gjøre døgnene mine om til å ha 48 timer så skalle jeg glatt ha fikset det for deg 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Guahtdim said:

48 timer så skalle jeg glatt ha fikset det for deg

Bruk de timene til noe fornuftig i stedet @Guahtdim !! Jeg svingte innom Power og plukket opp en SmartThings HUB til kr 850,- og pærene fra Wiz smokket rett inn. Har kun Z-wave til HS, så dette var et billig alternativ. Kjenner ST litt fra før av og synes det funker bra. Det viktigste var ZigBee støtte og integrasjonen de har med Wiz. Nå kan jeg trigge scener med Wiz pærene basert på multisensorer. Har en batteridrevet Fibaro Multisensor i dag, men sikler på Aeotec Multisensor 6 med mulighet for USB strømkilde.

Screenshot_20210212-091801_SmartThings.thumb.jpg.994bf3205cb9365ca2f083398f137285.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt Wiz pærene noen dager har jeg funnet ut at de har en stor "svakhet". Ikke pærene i seg selv, men det at styring av lys er i selve pæra og ikke i bryteren. Dette har jeg merket fordi av gammel vane blir veggbryterne fortsatt brukt til å skru av og på lyset her i huset (av andre enn meg selv). Dermed mister Wiz pærene strømmen og det er ikke mulig å styre de via automatikk.

 

Jeg snakket med min elektriker og han fortalte meg at det er grunnen til at elektrikere styrer unna HUE og andre typer smartpærer. Rett og slett fordi når de en eller annen gang må byttes må programmeres opp på nytt. Med dimmepiller bak brytere slipper du dette problemet. Noen elektrikere er nok av en annen oppfatning, men tror kanskje dette er hva de fleste elektrikere også mener. Han tipset meg om at jeg i stedet burde gå for Namron ZigBee dimmere for montering bak veggbryteren. Med de kan jeg beholde mine gamle veggbrytere, sette på en impulsfjær og slå av og på som normalt uten at jeg mister muligheten til å styre lampene fordi de er skrudd av. Jeg kommer nok til å gå for en "hybrid" løsning med Wiz pærer på lys uten veggbryter og ZigBee pille på alt lys som har veggbrytere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, toonwolf skrev:

Ikke et alternativ, her hjemme må alle lys også kunne styres manuelt. Kona ville flippet om det ikke var mulig 😬

Samme som her, forstå det den som kan

 

Jeg har tenkt å løse det med inpulsfjær bak bryter for at automatikk ikke skal brytes i kombinasjon med strategisk plasserte brytere som styrer større soner fremfor rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2021 den 9.54, toonwolf skrev:

Rett og slett fordi når de en eller annen gang må byttes må programmeres opp på nytt

Dette er jo først og fremst et problem som ligger i det overordnete systemet. Eksempelvis er det tungvint i deconz, men lett i hue hubben med dens app.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, stigvi said:

men lett i hue hubben med dens app

Det forutsetter at "noen" må programmere/koble opp pærene på nytt når de på et eller annet tidspunkt går. Jeg mener som @Moskus at piller/pucker bak brytere er en bedre løsning enn smart lyspærer. Rett og slett fordi du ikke trenger å bry deg om at du bor i et smarthus. Det eneste du trenger å gjøre når lyspæra skal byttes er å kjøpe deg en ny. Dessuten vil veggbryter med Zigbee puck også fungere som en manuell bryter slik at du kan styre lyset selv om smarthuset ditt er nede/offline. Smarte pærer krever enten at du monterer impulsfjær som gjør det umulig å skru de av eller at du monterer alternative lysbrytere, men da mener jeg du likegodt kan gå for Zigbee pucker bak normale veggbrytere.

Endret av toonwolf
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, toonwolf skrev:

Dessuten vil veggbryter med Zigbee puck også fungere som en manuell bryter slik at du kan styre lyset selv om smarthuset ditt er nede/offline.

Dette er et argument som stadig blir brukt mot zigbee, men det er lite relevant i og med at zigbee brytere kan styre zigbee pærer uten at en sentral enhet er tilgjengelig.

Det er riktig at et smarthus krever noe av brukeren. Det gjelder det meste, enten det er lys, varme eller noe annet. Jeg synes selv at lys er blant det mest lure å smartifisere og derfor ønsker jeg det så smart som mulig istedenfor å etterligne en manuell bryter og glødelampe mest mulig 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, stigvi said:

Jeg synes selv at lys er blant det mest lure å smartifisere og derfor ønsker jeg det så smart som mulig

Enig

29 minutes ago, stigvi said:

smart som mulig istedenfor å etterligne en manuell bryter og glødelampe mest mulig

Det kommer helt an på hvem som bor i huset. Om alle i husstanden synes det er kult med smarthus og fancy brytere så er det jo det beste. I mitt tilfelle blir det å forsøke å gjøre huset smart uten at det "synes". Da er ZigBee dimmer/puck bak orginale vegg/vippebrytere med impulsfjær en genial løsning. Du beholder de gamle bryterne med samme funksjonalitet som de har hatt hele tiden, men legger til smarthusfunksjon. Det er heller ikke mulig å skru de av siden du har endret den til en impulsbryter noe du ikke vil få til med smarte lyspærer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15/02/2021 at 11:13, Moskus said:

Men du kan sette pulsfjærer bak bryterne slik at de alltid er på...

Forslaget ditt med montering av pulsfjær bak bryter var faktisk ganske genial. Grunnen til det er at Wiz har en funksjon hvor du kan sette hva som skal skje når du skrur på lysbryter første og andre gang. Ved å montere impulsbryter og sette Mode 1 til lys AV og Mode 2 til lys PÅ vil du oppnå ønsket effekt som en normal dimmebryter har. Det eneste du ikke får er mulighet til å dimme direkte på bryteren, men det kan du gjøre i app eller via talestyring.. Nå kan jeg montere Wiz pærer for lys som er koblet til veggbrytere og unngå at strømmen brytes!
wizclick.thumb.png.80001bada0c7ec4ed9ccc6967944b0d9.png

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har IKEA i alle utelys og 3 steder innendørs, hatt det i ca 2 år. Kjører deCONZ. Ingen pærer har feilet enda. Slet litt i starten, at de mistet kontaktet med deCONZ et par ganger i mnd og måtte gjøres strømløse for å komme inn igjen. Men, det har løst seg med nyere versjoner av deCONZ. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg så en tråd på OpenHAB-forumet der det ble nevnt at zigbee-SDKen fra silabs hadde en bug som berørte noen Ikea-pærer (alt etter chip i dem).

Feilen er at de faller ut av nettet ved visse forutsetninger.

Så Ikea sine firmware-oppdateringer er noe å holde ett halvt øye på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Gledopto 

-Nordic Led selger Nordic products "gledopto" -Elektroimportøren har pærer til zegbee / hue . 

-Innr er vel ca samme pris som hue, så kanskje ikke aktuelt.
 

 

 

Endret av Lars-H
Ingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.